A fenntartható divat és az önkifejezés kapcsolata - Új kutatás a divatról, mint modern lélektani jelenségről
Életmód2021-ben indult el a "A divat, mint modern lélektani jelenség" című kutatás a Visegrádi Négyek országaiban, amelynek célja a divat, mint az önkifejezés eszközének vizsgálata. A kutatást 2023-ban Franciaországra és Romániára is kiterjesztették, hogy átfogó képet kapjunk a fenntartható divat és az énfogalom közötti kapcsolatról különböző fogyasztói csoportokban.
A vizsgálat során félig strukturált interjúk segítségével térképezték fel a divathoz és az öltözködéshez való kötődést, valamint azt, hogy a válaszadók hogyan illesztik be a fenntartható divatot önképükbe. A kutatás rávilágít arra, hogy a divatcikkek kiválasztásában milyen szerepe van annak, hogy a vásárló önmaga aktuális vagy ideális szelfjét kívánja-e kifejezni, illetve, hogy szociális környezete elvárásainak szeretne megfelelni.
– ismertette Szilágyi-Csüllög Mónika, a Budapesti Metropolitan Egyetem Fenntartható Divatmárka menedzsment másoddiplomás képzés szakvezetője.
A kutatás úttörő jelleggel vizsgálja, hogy a fenntarthatóság kifejeződése hogyan tükröződik az egyének énképében, és milyen különbségek figyelhetők meg a hat ország adatai között. A vizsgálat eredményei segíthetnek megérteni, hogyan járul hozzá a fenntartható divat a személyes identitás kialakításához, valamint hogyan befolyásolja a fenntarthatósággal kapcsolatos attitűdöket.
Másik kiemelt nemzetközi, reprezentatív kutatásunk – folytatta a szakember - a diákok és a fenntarthatóság kapcsolatát vizsgálja.
A fenntarthatóság kérdésköre kiemelt szerepet kapott a Visegrádi országok diákjait célzó kutatásban, amely a 11. évfolyamos, 17 éves diákok környezeti attitűdjeit és környezettudatos cselekedeteit vizsgálta. A kutatás célja az volt, hogy átfogó képet kapjunk arról, hogy a diákok miként gondolkodnak a fenntarthatóságról, hogyan kapcsolódnak a természeti és lakókörnyezetükhöz, valamint milyen pszichológiai, szociológiai és iskolai háttértényezők befolyásolják ezen attitűdjeiket.
Az online kérdőívre alapozott kutatás reprezentatív mintán, több mint 3500 magyar diák részvételével zajlott. Az eredmények lehetőséget nyújtanak arra, hogy jobban megértsük, hogyan vélekednek a fiatalok a fenntartható divatról és az éghajlatváltozásról, valamint milyen cselekvéseket hajtanak végre a fenntarthatóság érdekében.