A "Das Auto" defektje – rekordalacsony üzleti eredményt produkált a német autóipar
EgyébA pénzügyi válság óta a legalacsonyabb üzemi eredményt érték el a német autógyártók az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég hétfőn közzétett elemzéséből kiderül, hogy a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz értékesítése és árbevétele összességében nagyrészt stabil maradt a harmadik negyedévben, üzemi eredményük (EBIT) viszont közel 76 százalékkal zuhant.
Annyira mérsékelt üzleti eredmény 2009 óta nem volt tapasztalhatót, mint a júliustól szeptemberig tartó időszakban. A német gyártók gyüttesen alig több mint 1,7 milliárd eurót értek el, ami a legalacsonyabb szint 2009 harmadik negyedéve óta. Ráadásul mindez a többi jelentős autógyártó országgal összehasonlítva sem ad okot büszkeségre, ugyanis senki sem teljesített olyan gyengén árbevétel- és nyereségnövekedés szempontjából, mint Németország, noha az ágazat globálisan is jövedelmezőségi válságban van.
A világ 19 legnagyobb autógyártójának – amelyek pénzügyi adatait az EY vizsgálta – bevétele a harmadik negyedévben enyhén, mintegy 531 milliárd euróra nőtt, míg az EBIT 37 százalékkal, körülbelül 18,9 milliárd euróra esett vissza. Ez a legalacsonyabb érték 2018 óta.
Az EY autóipari szakértője, Constantin Gall szerint "a globális autóipar mély válságban van, jelenleg azonban különösen a német autógyártók szenvednek".
Ennek okai között említette a prémiumszegmens általános gyengeségét, az amerikai vámintézkedéseket, a kedvezőtlen árfolyamhatásokat, az elektromos autókba irányuló - eddig meg nem térülő – beruházásokat, valamint a vállalati átalakítások magas költségeit. "Mindez egyfajta válságspirált hoz létre, különösen a német gyártók számára" - fogalmazott Gall.
Az elemzés szerint a negatív tényezők "katasztrofális egybeesése" különösen a világ legnagyobb autópiacán, Kínában volt érezhető a német gyártók számára: eladásaik ott a harmadik negyedévben 9 százalékkal csökkentek. A kínai piac részesedése globális értékesítésükben 29 százalékra esett vissza a 2020-as 39 százalékról.
Gall szerint a Kínában a prémiumautók iránti kereslet csökkent, miközben az elektromos járművek eladásai gyorsan nőnek, főként a kínai márkák javára. A harmadik negyedévben a legnyereségesebb autógyártó a japán Suzuki volt 9,2 százalékos üzemi eredménykulccsal, ezt követte a BMW 7,0, illetve a Toyota 6,8 százalékkal. Az elemzésbe bevont autógyártó vállalatok átlagos marzsa 3,9 százalékra csökkent, ami legalább tíz éve a legalacsonyabb szint, és 2023-es marzsszint fele.
Németországban az autóiparban és annak beszállítói körében több vállalat – köztük a Bosch, a ZF Friedrichshafen, a Mercedes-Benz és a Volkswagen-csoport – létszámleépítési programokat jelentett be. Gall szerint van esély arra, hogy a költségcsökkentési intézkedések középtávon javítsák a versenyképességet és a bevételarányos jövedelmezőséget, miközben az is indokolt lehet, hogy a gyártók továbbra is kitartsanak a belső égésű motorok – elsősorban persze a hibridek – mellett, mivel az elektromobilitás gyors felfutására vonatkozó várakozások a nyugati piacokon nem valósultak meg.
