A 2020-as év vállalati nyertesei
ElemzésekA pandémia egy rég látott méretű válságot hozott magával. A legtöbb ágazatban óriási problémák léptek fel. De van pár szerencsés cég, aki jól járt a mostani krízissel. Közülük válogattuk össze azokat, akik igazán nagyot taroltak az idén.
Clorox
Érthető módon egy világjárvány közepén az emberek a szokottnál jóval több fertőtlenítőszert vásárolnak. Ennek a trendnek a Clorox volt az egyik nagy nyertese. Nem csak az első hullám idején alakultak jól a számaik. Egész évben pörgött a forgalom annyira, hogy ősz végén hiába vettek fel folyamatosan új beszállítókat a partnereik közé alig tudták tartani a lépést a kereslettel. A Clorox több mint 20 éve nem tudott akkora növekedést felmutatni, mint a legutóbbi negyedévben.
A forgalmuk összesen 27 százalékkal bővült, így az árbevételük elérte az 1,92 milliárd dollárt.
Peloton
Mivel a fitnesztermek az év nagy részében zárva voltak a napi testmozgást a többség a négy fal között kellett megoldja. A Peloton ennek különösen örülhetett. A szobabicikliket és futópadokat is gyártó cég múlt karácsonykor még a szexistának bélyegzett reklámja miatt került be a hírekbe. Most viszont a beszámolók a kiugró teljesítményüktől voltak hangosak.
A 2020-as üzleti évben a cég ugyanis megduplázta az árbevételét, ami így elérte az 1,8 milliárd dollárt.
Zoom
Amikor jött a járvány és az irodai dolgozók többsége kénytelen volt home office-ra váltani, Eric Yuan a videokonferencia-szolgáltatásokkal foglalkozó Zoom vezére rögtön látta, hogy a cége óriási lehetőség előtt áll. Hogy felhívják magukra a figyelmet a programjuk ingyenes verziójánál több olyan funkciót is aktiváltak, amelyet korábban csak a fizetős változatban lehetett elérni. Szerencséjükre a sajtó erre hamar felfigyelt. A Zoom hamarosan az online beszélgetésekről szóló írások főszereplője lett. A népszerűségük pár hét alatt az egekbe szárnyalt.
A sikereiket az se tudta letörni, hogy a szolgáltatásuk kapcsán biztonsági aggályok merültek fel.
A legutóbbi negyedévben megnégyszerezték a forgalmukat az egy évvel korábbi állapotokhoz képest. Három hónap alatt 777 millió dollár folyt be a Zoomhoz.
Amazon
Március óta a fizikai boltoknál két lehetőség van: vagy zárva vannak egy korlátozás miatt, vagy be lehet menni, de akkor az életünket kockáztatjuk. A vírustól tartva tömegek szoktak rá idén az online vásárlásra, ami miatt nyugodtan kijelenthetjük, hogy az üzleti világban 2020 legnagyobb nyertese az e-kereskedelem lett. A webet uraló nagy piacterek minden eddiginél nagyobbra nőttek, amire a legjobb példa az Amazon esete. Jellemző, hogy a részvényárfolyamuk az év elején még 2000 dollár alatt mozgott, most pedig már jócskán meghaladja a háromezret is.
Miközben a legtöbb cégnél egymást érték a leépítések, ők a karácsonyra készülve 100 ezer új embert vettek fel.
Csak a harmadik negyedévben 96 milliárd dollárt söpörtek be. Mintegy 37 százalékkal többet mint egy évvel korábban.
Pfizer
A pandémia elején a fáma még arról szólt, hogy az oltás felfedezése akár másfél évet is igénybe vehet. A Moderna és a BioNTech-el összeállt Pfizer azonban a vártnál jóval gyorsabbak voltak. Utóbbinak a vakcinája az Európai Bizottságtól már karácsony előtt megkapta az engedélyt a forgalmazásra. Ennek tükrében aligha meglepő, hogy március óta több mint harmadával nőtt a részvényárfolyamuk.
A Morgan Stanley úgy számol, hogy a Pfizer és a BioNTech kettőse csak jövőre a koronavírus vakcinával 19 milliárd dollárt fog keresni.