Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A kínai autógyártók a világpiac harmadát szereznék meg

Elemzések2024. jún. 29.Fellegi Tamás

Nagy expanzióra készülnek a kínai autógyártók a következő években, különösen a világ kevéssé fejlett részeiben. Emellett a kínai piacon is tovább növelnék arányukat, Oroszországban pedig szinte egyeduralkodóvá válnának.

A kínai autógyártók gyorsan bővítenék exportjukat, hogy ők adhassák a világpiacon eladott autók harmadát 2030-ban. Jelenleg 21 százalékos az arány, de ebben a kínai belföldi piac súlya jelentős, az azon kívüli piacon csak 3 százalék egy iparági elemzőcég szerint, melyre a CNBC hivatkozik.

Kínán belül és kívül

A növekedés nagyobb részben az exportpiacokon valósulna meg: 3 millióról 9 millió darabra nőne a Kínán kívül eladott autók száma, ami már a világpiac 13 százalékát jelentené. Ezzel együtt továbbra is Kína maradna a legnagyobb piacuk, ami így a világpiac 20 százalékét jelentené. Kínán belül jelenleg 59 százalék az arányuk, ami 6 év múlva 72 százalékra nőne.

Megoszlás a világban

Kínán kívül Dél-, és Dél-Kelet Ázsia szerepe lenne jelentős: a térségben, amelybe nem számolják bele a fejlett Japánt és Dél-Koreát, 3-ről 31 százalékra nőni a kínai autók aránya az összes eladott járművün belül. Oroszországban a mostani 33 százalékról 69 százalékra nőne az arány, ami arra utal, hogy az elemzőcég nem számít a nyugati márkák visszatérésére az orosz piacon.

Ugyancsak jelentős lenne a Közel-Kelet és Afrika szerepe, ahol az arány 8-ról 39 százalékra nőne, ugyanakkor Európában a jelenlegi 6-ról csak 12 százalékra bővülne az arány. Közép-, és Dél-Amerikában ugyancsak jelentős lenne az arány növekedése, 7-ről 28 százalékra. Ahol alig tudnának piacot szerezni, az japán, Dél-Korea és az USA.

Olcsóbbak és gyorsabban fejlesztenek

A kínai autók piachódítását egyrészt alacsony gyártási költségük és így kedvező fogyasztói áruk indokolja leginkább, különösen az alacsony vásárlóerejű régiókban. Ugyancsak előnyt jelenthet, hogy emellett igyekeznek a kínai gyártók egyre inkább a célpiacok közelében gyártani, termelésüket rugalmasan telepítik át.
 
Fontos tényező, hogy egy-egy új típust a kínai elektromosautó-gyártók átlagosan 20 hónap alatt fejlesztenek ki a tervezéstől a tesztelésig, míg a hagyományos nagy autógyáraknál ez 40 hónapig tart. Ez versenyre kényszerítheti a hagyományos gyártókat, akik kénytelenek lehetnek rövidíteni egy-egy új típus fejlesztési idejét.