Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Jön az európai vámemelés a kínai autókra

Elemzések2024. jún. 13.Fellegi Tamás

Az Európai Unió lépéskényszerbe került, miután az USA alaposan megemelte a kínai elektromos autók vámját. Kína olyan kedvezményeket, támogatásokat biztosít gyártóinak, amivel versenyelőnyre tesznek szert, ezt pedig az EU júliustól megemelt vámokkal fogja kompenzálni.

Az Európai Bizottság közölte, hogy legfeljebb 38,1 százalékos extra importvámokat vet ki a kínai elektromos autókra júliustól. A legkisebb mérték a Reuters szerint 17,4 százalk lesz a BYD esetében, a legnagyobb mérték pedig a SAIC típusra vonatkozik a szokványos 10 százalékos, autókra vonatkozó adón felül.

Rossz emlék

Az Európai Bizottság szerint a kínai gyártók részesedése 2019-ben 1 százalék volt az európai piacon, jelenleg 8 százalék, és jövőre elérné a 15 százalékot, miután 20 százalékkal olcsóbbak autóik, mint az európai modellek. Az EU el akarja kerülni, hogy ugyanaz történjen, mint 10 éve a napelemeknél: a kínai termékek elárasztották a piacot, az európai gyártók összeomlottak.

Most ugyanakkor az EU alapos vizsgálatot tartott, hogy milyen állami támogatást kapnak a kínai autógyártók, ami torzítja a versenyt.

Lehetséges viszonzás

Kétségtelen, hogy az európai belsőégésű autók esetében Kína viszonozhatja a lépést, aminek a német gyártók esetében komoly hatása lehet, mivel exportjuk 30 százaléka Kínába irányul. Ugyanakkor kínai eladásaik eleve csökkennek amiatt, hogy az olcsó ottani elektromos autók mérséklik a belsőégésűek iránti keresletet, különösen a drágább típusok esetében.

Idetelepül a gyártás

A kínai gyártók mindemellett viszonylag rugalmasak, és hajlanak rá, hogy Európába hozzák gyáraikat, így megoldva a kérdést. Az európai gyártás értelemszerűen drágább lehet nekik, de ezzel együtt is kedvezőbb megoldás, mint a vámok kifizetése: erre jó példa a BYD Magyarországon épülő gyára.

Nem a végső döntés

A vámokkal kapcsolatos döntés egyelőre átmeneti, novemberben hoznak végső döntés, amely 5 évre szól. Nem kizárt, hogy ha a kínai hatóságokkal sikereül megegyezni az ottani állami szubvenciók mérséléséről az iparágban, akkor

az új vámtételek is csökkenhetnek, vagy akár szükségtelenné is válhatnak.