Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Mol érdemben javította a regionális helyzetét a nagy lengyel bejelentéssel

Elemzések2022. jan. 21.Növekedés.hu

Ha a versenyhivatalok sem támasztanak akadályokat, akkor a Mol Nyrt. újabb országba lép be a régióban, és hamarosan már tíz országban fog töltőállomásokat üzemeltetni. Hogyan néz majd ki az új helyzetben a cég regionális kiskereskedelmi térképe?

Igaznak bizonyult a lengyel lapok azon korábbi értesülése, amelyről a Növekedés.hu is beszámolt.

A Mol Nyrt. január 12-én valóban bejelenthette, hogy új, immár a tizedik ország kiskereskedelmi piacára lép be, és Lengyelországban megvesz 417 korábbi Lotos-töltőállomást.

Az ár 610 millió dollár volt, de a cég vezetői deklarálták, hogy nem feltétlenül érdemes ezt benzinkutakra levetíteni.

A benzinkút ára ugyanis nemcsak annak várható forgalmától függ, de az is meghatározza, hogy pontosan mit vesz a vevő, üzemeltetési jogot, vagy eszközöket is, esetleg a benzinkútnak helyt adó ingatlant is.

Mindenesetre a Mol nagyon elégedett volt az üzlettel, és ha abból indulunk ki, hogy inkább a lengyel fél volt kényszerhelyzetben, mert két lengyel cég, a Lotos és a PKN Orlen egyesülése előtt, el kellett adniuk töltőállomásokat, akkor el is hihetjük, hogy a Mol jó tárgyalási pozícióban volt.

Dobogós helyen a Mol a lengyel piacon

A Mol az egyelőre Lotos-brand alatt futó, de vélhetően később a Mol márkajegyeit viselő kutakkal rögtön a dobogós, harmadik helyet szerzi meg a lengyel piacon.

A társaság befektetőket tájékoztató felületein időről, időre megjelennek befektetői prezentációk is. Ha a legutóbbi ilyet megnézzük, akkor képet kaphatunk arról, hogy miként is áll most a cég a régióban.

Természetesen a konkrét államokban a töltőállomások száma, a piaci részesedés, de még akár a piaci pozíció is, vagyis az, hogy az adott országban első, második, esetleg harmadik-e a cég, könnyen változhat, de azt valószínűsíthetjük, hogy a társaság továbbra is remek pozíciókkal rendelkezik a régióban.

Négy országban piacvezető, további ötben dobogós, és csak egy olyan állam van, ahol még inkább csak a kisebb szereplők közé tartozik.

Különböző márkaneveken tarol a Mol

A piacvezető pozíciók érdekessége, hogy mivel a Mol már több nemzeti olajtársaságot bekebelezett, a cégcsoport eltérő márkanevekkel aranyérmes az egyes országokban.

A Mol itthon is piacvezető. Mintegy 44 százalékos részesedése volt tavaly novemberben. Ez mint látni fogjuk egy kicsit most megváltozott, de Szlovákiában a Slovnaft márkanevű kutakkal, vagy Horvátországban az INA kutakkal még nagyobb is a piaci súlya.

Magyarországon és Szlovákiában ráadásul most változni is fog a tortaszelet mérete, mert a lengyel tranzakció részeként a Mol is átad összesen 185 magyar és szlovák töltőállomást a lengyel PKN Orlennek.

Ennek az ára 259 millió dollár volt, és a Mol Magyarországon 144, Szlovákiában pedig 41 töltőállomást ad el a PKN Orlennek.

Na, de hogy ez a képlet végképp összetett legyen, a Mol hazai súlya 144 kúttal a tranzakcióval csökkenne, de közben 95 töltőállomással nő is, mert éppen a kutak átadása miatt a cég meg tudta venni a hazai Lukoil-kutakat üzemeltető Normbenz céget. Korábban ezt aligha tehette volna meg, mert a versenyhatóságok nem engedték volna növelni az amúgy is nagy részesedést.

Az összetett ügyletsorozat eredőjeként a magyar, szlovák és horvát piaci részesedés továbbra is 40-50 százalékos sávban marad, ami elég a piacvezető helyhez.

Emellett még Bosznia-Hercegovinában is vélhetően első a Mol, de ez azért más tészta, mert a megosztott országban a töltőállomáspiac is nagyon fragmentált, vagyis sok kicsi szereplő között a Mol egy kicsit nagyobb, de azért ő sem igazán domináns.

Szépen araszol a Mol a régióban

A nem-piacvezető pozíciókból adódó további 10-20 százalékos részesedések, így a cseh, a román, a szlovén, vagy montenegrói is nagyon értékesek, ilyen lesz a lengyel torta is, eddig egyedül Szerbia az, ahol a Mol ma még csak ötödik.

A benzinkúthálózat valójában már nem annyira szexi, a nagy cégek prezentációiban inkább arról írnak, hogy miként haladnak a zéró emisszió, a körforgásos gazdaság, az alternatív mobilitási megoldások, vagy akár a petrolkémia felé.

De azért ne legyünk álszentek se, egyelőre még nem vonják ki az új autók piacáról a belsőégésű motorokkal hajtott járműveket, és ha majd ki is vonják, egy ideig még akkor is lehet benzint és gázolajat kapni.

Ahogy mondani szokták, egy beruházási ciklusa még biztosan van a fosszilis üzemanyagok értékesítésében kulcsszerepet játszó töltőállomásoknak, aztán az majd utána dől el végleg, hogy ezek az értékesítési pontok még mire maradhatnak alkalmasak, elektromos töltésre, élelmiszer-értékesítésre, csomagfelvételre, pihenőhelyként, kávézásra.

2400 benzinkút Mol tulajdonban

A lengyel tranzakcióval mindenesetre ilyen kiskereskedelmi egységből (mai nevén töltőállomásból) már 2390-cel fog rendelkezni a cég. A nagy deal előtt az üzletágával portfóliója még csak 1943 tagú volt.

Ahogy a történelemkönyvekből elolvashattuk, hogy Nagy Lajos királyunk hódításai révén Magyarország partjait egy időben három tenger mosta, úgy a Mol is elbüszkélkedhetett azzal, hogy a lengyel üzlettel már nem csak az Adriai-, és a Fekete-tenger mellett találkozhatunk a kiskereskedelmi lánccal, hanem a Balti-tengernél, igaz továbbra is hangsúlyozhatjuk, hogy ez nemcsak a Mol brandjét, hanem az INA és a Lotos brandjét is jelenti most.

A régió legnagyobb létszámú és így meghatározó nemzetgazdaságában, vagyis Lengyelországban rögtön harmadik szereplőként megjelenni, mindenképpen izgalmas mérföldkő.

Ráadásul, akár olyan izgalmas folytatásai is lehetnek az ügynek, mint valamilyen szaúdi együttműködés, mert a tranzakció keretében ráadásul a Lotostól nemcsak a Mol vásárolt, de a Saudi Aramco is belépett a lengyel piacra, a szaúdiak finomítói részesedést vettek.

Az emelkedő olajárak, úgy általában is az energiakrízis, a zöld átmenet és az orosz-ukrán, vagy éppen az orosz-nyugati geopolitikai környezetben az olaj- és gázpiac nagyon hektikus és nagyon jövedelmező lehet a következő években.

Ennek a dealnek most volt egy konkrét oka, az egyesülési szándék, nem lenne meglepő, ha a mozgások csak felgyorsulnának a régióban, a Mol induló-pozíciója ebben az időszakban nagyon stabillá vált.