Vámos György: Csak a hitelmoratórium miatt nincs nagy esés a bolti forgalomban
ElemzésekA Black Friday egy túlerőltetett reklámkampány – nyilatkozta a növekedés.hu-nak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Mivel az online vásárlás a járvány miatt roppant felkapottá vált az a csalóka kép is kialakulhat bennünk, hogy ma már szinte mindenki a neten vásárol. Az igazság azonban ettől roppant messze van.
Ahogy Vámos György a növekedés.hu-nak kiemelte: az e-kereskedelem az elmúlt években 30-40 százalékkal bővült évente. A járványidőszakban akkor ugrott nagyot, amikor a járvány a legsúlyosabb volt. Tavaly az első 11 hónap átlaga alig haladja meg a 2019-es növekedési ütemet. Részaránya a nagy növekedés mellett is csak 10 százalék körül mozog. Tehát a vásárlók a pénzük döntő részét még így is a hagyományos üzletekben költik el.
Nyilván az e-kereskedelem a jövőben is erőteljes ütemben fog növekedni, de itt a vásárlók digitalizációs nyitottsága a döntő, a járványidőszak csak egy kényszerpálya.
Tény az is, hogy a webáruházak között olyan éles a verseny, hogy csak állandó akciózással tudnak egymással lépést tartani. Ezért lehet a felületes szemlélő számára olyan a kép, „mintha mindenki csak a weben vásárolna”. A Black Friday is egy túlerőltetett reklámkampány és akadnak szép számmal veszteséges webáruházak is
állapította meg a főtitkár, aki szerint a kiskereskedelemben 2021 egyértelműen kedvezőbb lesz a 2020-as esztendőnél. A járványhelyzettel összefüggésben a második félévben léphet egy nagyobbat a piac. Kedvező esetben nem kizárt egy 3-4 százalékos bővülés.
A szereplők, üzletek száma azonban csökkenni fog, a kedvezőtlen 2020-as év miatt. Felfelé húzza a mérleget az első féléves hitelmoratórium, illetve a lakástámogatások is, amik segítenek pörgetni a barkács, az építőanyag, a bútor és a lakásfelszerelési piacot is.
Készpénzmentesség kapujában
Most januártól minden online kassza mellett kötelező biztosítani az elektronikus fizetést. Vámos György ennek kapcsán azt mondta: a kormányzati döntés helyes, de nyilván akadhatnak olyan kisvállalkozások, akik számára nehézséget okozhatott az átállás.
Számukra az esetleges piacvesztésekkel, forgalomkiesésekkel együtt gond lehet az elfogadóhelyi jutalék költsége a bankkártyás fizetési lehetőségnél.
Hozzátette: az elektronikus fizetés a fogyasztási célú kiadások felét közelítheti országos átlagban. A vásárlók számottevő része még mindig ragaszkodik a készpénzes fizetéshez.
A tavalyi év értékelésénél úgy fogalmazott:
A KSH adatai szerint az első 11 hónapban a kiskereskedelmi forgalom volumene 100,2 százalék volt, tehát elérte az előző évi szintet. Tény az is, hogy mind árucsoportonként, mind járványhelyzettől függően időszakonként billegett a mérleg. Áprilisban 10 százalékot, májusban 3 százalékot, augusztustól novemberig kisebb mértékekben csökkent a volumen - folyóáron infláció miatt nem.
Az éves mérleg valószínűleg akkora lesz mint 2019-ben volt. Esetleg egy kismértékű, 1 százalék körüli visszaesés képzelhető el.
A gazdaság mintegy 6 százalékos visszaesése mellett ez elfogadhatóan jó eredmény, amiben személyes véleményem szerint döntő volt a hiteltörlesztési moratórium. Az élelmiszeres piac még emelkedett is, az iparcikkes körben viszont durva, kétszámjegyű visszaesések is voltak.
állapította meg Vámos György.