Áll a bál a magyar fuvarozóknál – egyre messzebbről kell munkaerőt szerezni
ElemzésekA költségek általános emelkedése a logisztikában eléri akár a 15-20 százalékot is – árulták el a növekedés.hu-nak a Waberer’s-nél.
A jelen sorok írója épp az egyik országos kiskereskedelmi láncnál vásárolt, amikor látta, hogy az ásványvíz és a csirkehús kínálat is látványosan szűkösebb a szokottnál. Amikor a boltvezetést a miértekről kérdeztük elárulták, hogy kevés a fuvarozó, ezért nem ér el az üzletbe minden áru a várt időben.
Az ellátási láncok hasonló zavarai jól ismertek világszerte. Ahogy arról mi is beszámoltunk, Nyugat-Európában volt, hogy odáig fajult a helyzet, hogy a vevőket üres polcok fogadták a szupermarketekben.
A sofőrhiány egy nagyon régi probléma a logisztikában, az elmúlt tíz évben rendre gondokat okozott, és most megint újult erővel tért vissza a piacra és újfent az iparág egyik fő kihívása lett.
Itthon úgy nyolcezer sofőr hiányzik a fuvarozó cégeknél, ami miatt volt olyan vállalat, amelyik 200 eurónyi jutalmat adott annak a kamionosnak, aki hozott magával egy új kollégát.
Az utóbbi hónapokban ráadásul még jobban felbolydult a munkaerőpiac és nem az előnyére. Az egyik oldalról a COVID után a normalizáció még mindig nem következett be. A járvány hatására pedig egyes ágazatok például a futárszolgálatok rengeteg sofőrt elszívtak.
A Brexit miatt nehéz helyzetbe került Egyesült Királyság is egyre több dolgozót csábít magához.
Mindennek tetejébe, amíg nem jött a szomszédunkban az orosz invázió Ukrajna nagy munkaerő forrás volt, de most a hadkötelesek egy jelentős része visszament. Ráadásul az, hogy ukrán családok menekülnek nyugatra és bizonyos államok - például Németország vagy az Egyesült Királyság - jelentős mértékben könnyítette a munkavállaláshoz szükséges adminisztrációjukat szintén erős elszívó hatást jelent – mondta el a növekedés.hu-nak a Waberer’s International Nyrt. igazgatósági tagja Erdélyi Barna.
Mint hozzátette: új munkaerő piacokat kell feltárni, „megmunkálni” és használni, azaz messzebbről kell munkaerőt hozni – ebben viszont talán lehet mondani, hogy a nagy cégeknek előnye van.
Az ágazatban jelentkező költség-növekedések kapcsán Erdélyi Barna úgy nyilatkozott:
Az általános hatások a logisztikai szegmensre is hatnak, bizonyos ellátási láncok megszakadtak, az olajár ugrásszerűen emelkedett. Ezekben az iparágnak nincs más választása a már így is rendkívül alacsony margin szintek miatt, mint áthárítani a megrendelői oldalra, e nélkül a szolgáltatások nem fenntarthatóak.
A költségek általános emelkedése eléri akár a 15-20 százalékot is. Ugyanakkor azt is érdemes hozzátenni, hogy az elmúlt két év zaklatottsága miatt kialakult az alkalmazkodás képessége, így a szolgáltatások folyamatosak
A cég úgy látja: az áruellátás egyelőre biztosítható, ilyen tekintetben sokkal jobban állunk mint egyes más országok. Hogy pontosan mi várható a közeljövőben azt most amikor ennyiféle hatás éri a piacot nehéz megjósolni, de a Waberer’s-nél nem számítanak alapvető javulásra, inkább akció tervekkel készülnek a jövőre.
Angol megoldás
Nagy-Britanniában a sofőrhiányt sajátosan oldaná meg a kormányzat Közlekedési Bizottsága. Huw Merriman, a bizottság elnöke szerint a jövőben a közutak helyett a távolsági áruszállítás jelentős része a vasútra kéne átterelődjön. Az országban főleg a nyugati vasúti főútvonal szerepét szeretnék megerősíteni a logisztikában.