Akkora a sofőrhiány, hogy 200 eurót kap, aki hoz egy új kollégát
ElemzésekA sofőrhiány miatt világszerte döcög az áruszállítás. Hogyan éli meg a problémát egy szállítmányozással foglalkozó multi? Megkérdeztük a UPS regionális ügyvezető igazgatóját.
Szeptemberben egész Európát sokkolták a Nagy-Britanniából érkező képsorok, ahogy a lakosság az üres benzinkutakat ostromolja. Nem volt elég sofőr, aki kifuvarozza a kutakhoz az üzemanyagot, az Esso és a BP több kútja is bezárt, végül a kormány a hadsereget mozgósította, hogy megoldják a krízist, de a szigetországban kilencvenezresre becsült sofőrhiány más területeken is éreztette a hatását.
Autósok várakoznak egy londoni benzinkúton 2021. szeptember 30-án. Az EU-tagság megszűnése (Brexit) nyomán fellépő kamionsofőrhiány üzemanyagellátási gondokhoz, pánikszerű felvásárlási rohamokhoz és benzinkutak bezárásához vezetett Nagy-Britanniában. MTI/AP/Frank Augstein
Nem csak Angliában, világszerte mindenhol súlyos probléma a munkaerő hiánya a szállítmányozás területén. Egy árufuvarozással foglalkozó német cég vezetője egyenesen armageddonhoz hasonlította a helyzetet, amire eddig nem volt példa, de az Egyesült Államokban sem rózsás a helyzet, vannak olyan termékek, amelyeket már fél évre előre meg kell rendelni, hogy biztosan megérkezzenek időben, és hol van még a karácsonyi dömping?
A szállítmányozás szorult helyzete miatt megkerestük a UPS-t, elsősorban azért őket, mert a világ egyik legnagyobb csomagszállítással és logisztikával foglalkozó cége a mostoha körülmények ellenére is jó eredményeket produkál.
A UPS 2021 harmadik negyedévében 23,2 milliárd dollár konszolidált bevételt ért el, ami 9,2%-os növekedést jelent 2020 harmadik negyedévéhez képest.
Yannick Mooijman, a Magyarországot, Görögországot, Romániát és Szlovéniát magába foglaló UPS HUGRROSI régió ügyvezető igazgatója azt ugyan nem árulta el a Növekedés.hu kérdésére, hogy náluk mennyi betöltetlen sofőr pozíció van, sem azt, hogy mekkora összeget kell ajánlani ahhoz, hogy valaki vállalja ezt a munkát, azt viszont elmondta, milyen lépéseket tett a cég annak érdekében, hogy Európában gördülékenyen menjen a munka.
A cégvezető úgy látja, a légi és földi kapacitásokba és technológiába történő többéves beruházásaik, valamint a globális hálózatuk rugalmasabbá tételében szerzett több évtizedes tapasztalataik előnyei mutatkoznak meg most Európában.
- Ezeknek köszönhető, hogy óránként 130 000 csomaggal többet tudunk feldolgozni, mint tavaly. 2017 óta 49 új repülőgéppel bővítettük flottánkat, melyek a jövő év végéig mind beérkeznek. Ez majdnem tizenkét millió fontnyi plusz hasznos teherbírású kapacitást jelent.
Idén több mint kétmillió négyzetméter alapterületű automatizált létesítménnyel bővítünk folyamatosan az év végéig - mutat rá Yannick Mooijman, hozzátéve, hogy idén már a csomagok közel 90%-a automatizált létesítményeken megy keresztül.
Érdekesség, hogy a tengerentúlon ennél komolyabb lépésekre is szükség van, az Egyesült Államokban ahhoz, hogy a csomagkezelők, sofőrök és sofőr-segítők létszáma meglegyen, a cég hajlandó akár a dolgozók főiskolai tanulmányait is támogatni, csak erre a célra éves szinten harmincmillió dollárt fordítanak, azoknak a munkavállalóknak pedig, akik be tudnak hozni még egy dolgozót, kétszáz dollár üti a markát.
Az utóbbi programot a magyar piacot is magában foglaló régióban is bevezette a cég. Itt 200 euróval dotálják a munkavállalók sikeres ajánlásait.
A cégvezető a brexit kapcsán elmondta, a világ legnagyobb vámügynökeként igyekeznek segíteni az ügyfeleiknek, hogy minél jobban el tudjanak igazodni a globális kereskedelem bonyolult szabályai között.
Például segítenek nekik a határokon átnyúló kockázatok kezelésében, ennek érdekében egy Brexit-útmutatót is létrehoztak, de úgy látják, ezen túlmenően is támogatni kell őket az új szabályokhoz való alkalmazkodásban, amelyek teljes dokumentációt igényelnek a csomagok zökkenőmentes vámkezelésének biztosítása érdekében.
- A meglepetések elkerülése érdekében arra ösztönözzük a vállalkozásokat, hogy figyelmeztessék ügyfeleiket, ha a küldeményekre a címzett által fizetendő vámok és adók vonatkoznak. Ha további fizetéseket kell teljesíteni, igyekszünk a tervezett szállítás előtt felvenni a kapcsolatot ügyfeleinkkel, hogy az esetlegesen fennálló kifizetéseket telefonon keresztül, a kártyájukkal teljesíthessék - fűzi hozzá Yannick Mooijman.
A magyarországi, görögországi, romániai és szlovéniai operációkat irányító szakembernek egyébként az a véleménye, hogy Magyarország stratégiai helyzete a kontinens szívében - valamint a közép-kelet-európai régió egyik legfontosabb közlekedési csomópontjaként betöltött szerepe - egyre fontosabbá teszi regionális elosztóközpontként.
Az ország magasan fejlett közlekedési infrastruktúrájának és a logisztikai háttérnek köszönhetően kiemelkedő hatékonyságot és hozzáadott értéket tud felmutatni.
- Megkerülhetetlen tény, hogy a globális átalakulásokat a nemzetközi gazdaságok is megtapasztalják. Ezekkel az átalakulásokkal és változásokkal szemben a mi feladatunk az, hogy továbbra is kiváló minőségű szolgáltatásokat nyújtsunk. Hisszük, hogy az erős és versenyképes magyar termelői bázis erősíti a kapcsolatot a termelők és a fogyasztók között a logisztikai iparban, és óriási növekedési lehetőségeket kínál globálisan is - értékel Mooijman.