Állati karácsony: a házi kedvencek az ajándékozásban is családtagnak számítanak
ElemzésekA karácsony ékesen bizonyítja, hogy a kutyák és a macskák egyre fontosabb helyet foglalnak el fejlett világban élő emberek életében: rengeteget költenek a gazdik a négylábúak ajándékaira, van, aki még a párjának sem kedveskedik olyan drága meglepetéssel, mint a kis kedvencének.
A brit miniszterelnök, Boris Johnson megszakítva az eddigi hagyományt, nem a most hét hónapos gyermeke, hanem a kutyája fotóját tette a hivatalos karácsonyi képeslapjára. A fajtájára nézve Jack Russell terrier Dilyn nyakában egy karácsonyi girlanddal a távolba nézve pózol a Downings Street képeslapján.
Közben a Tails.com nevű, kutyaeledeleket gyártó cég elkésztette a Raise the Woof! című, kifejezetten kutyáknak szóló karácsonyi dalt, mégpedig tudományos alapokon.
A CNN beszámolója szerint a kutatók egy 25 ebből álló fókuszcsoportnak több mint 500 hangot játszottak le, és elemezték az arra adott reakcióikat (az éberséget, a farok csóválást, a fej mozgatását, ami mind arra utalt, hogy a kutyáknak tetszik, amit hallanak).
A világ fejlett országaiban mindinkább tetten érhető kutyás (és macskás) őrület a karácsonyi ajándékozásra is kihat: az American Express Shop Small kutatása szerint az Egyesült Királyságban a kutyatulajdonosok az előrejelzések szerint 125 millió fontot, majdnem 50 milliárd forintot költenek háziállataikra az ünnepi szezonban, ami egy állatra vetítve 21 fontot, vagyis több mint 8 ezer forintot jelent.
A közvélemény-kutatás alapján a kutyatulajdonosok 82 százalékánál ez tulajdonképpen a hála jele, mert a háziállata „tartotta őket életben” a járvány miatti lezárások idején. A kutyatulajdonosok több mint egyharmada (39 százalék) nem csak ajándékokat vásárol karácsonyra kedvencének, hanem karácsonyi menüvel is megörvendezteti.
Számos háztartásban a négylábú társak, elsősorban a kutyák iránti rajongás már-már erősebb, mint az emberek iránti szeretet: a megkérdezettek több mint fele (56 százaléka) inkább a négylábú társának vesz ajándékot, mint azoknak a családtagjainak, akivel az idén úgy sem tud találkozni. Minden tízedik kutyatulajdonos pedig azt is bevallja, hogy várhatóan többet költ a kutyája karácsonyi ajándékára, mint a párjáéra.
Az Egyesült Államokban is hasonló a helyzet, a Deloitte tanácsadó cég felmérése szerint a kedvtelésből tartott háziállatoknak szánt ajándékok az egyik legkeresettebb kategória. A cég által megkérdezett több mint 4000 ember körülbelül fele vál(kb. 25 ezer forint) terveznek költeni. Rod Sides, a Deloitte kiskereskedelmi és disztribúciós alelnöke szerint a vásárlási szokások azt mutatják, hogy a háziállatok elsőbbséget élveznek, még akkor is, ha szűkös a költségvetés. Az emberek továbbra is költenek háziállataikra, ugyanúgy, mint a gyerekeikre és a családjukra.
Már a pandémiát megelőzően is nőtt a házi kedvencekkel kapcsolatos költés: a Jefferies kutatásai szerint a 131 milliárd dolláros globális iparág az elkövetkező öt évben várhatóan 7 százalékkal nő. Az Egyesült Államokban, ahol körülbelül 53 milliárd dolláros ez a piac, az előrejelzések szerint a következő négy évben körülbelül 64 milliárd dollárra nő a forgalom.
Steph Wissink, a Jefferies ügyvezető igazgatója úgy látja, sokan a gyerek helyett háziállatokat vesznek magukhoz, és kezelnek gyakorlatilag családtagként. Korábban a Fior Markets készített egy előrejelzést, amelyből többek között az is kiderül: Kínában a közepes jövedelmű lakosság ma már inkább a háziállataiba fektet, nem pedig gyermekvállalásba.