Átszervezik a kínai hadiipart - A világelső hely a cél
ElemzésekMekkora Kína hadiipara, exportja? Mi volt az oka, hogy 2019-ben váratlanul megtorpantak, kismértékben visszaestek a világranglista élére törő, az amerikai hegemóniát veszélyeztető kínai hadiipari vállalatok? Szerkezetmódosulás, nem pedig visszaesés lehet a meghatározó ok. Ennek keretében végbe megy a kínai hadiipar diverzifikálása, a nagyvállalatok mellett a közepes és a kisebb hadiipari cégek megerősödése, részvétele az állami megrendelések teljesítésében.
A kínaiak az iparfejlesztési politika módosulásával igyekeztek nagyobb mértékben bevonni a polgári vállalatokat is, elterjeszteni a hadiipari termékek és a civil piacokra szánt eszközök párhuzamos, kettős rendeltetésű gyártását (dual-purpose production).
Ezzel szervesen összefügg, hogy a nagy ütemben, folyamatosan növekvő katonai kiadások tortájából egyre nagyobb szelet jut a hazai hadiiparnak is – ami elsőrangú, stratégiai célja az országot irányító Kínai Kommunista Pártnak.
Ugyanakkor Kína hadiipara méreteit tekintve az USA után ezüstérmes, leszorította a harmadik helyre a hosszú ideig második Oroszországi Föderációt (OF).
A hadiipari exportban ugyanakkor Kína 2020-ban csak a világranglista ötödik helyén állt.
Kínában a 2010-2020 közötti évtizedben hivatalos adatok szerint a 2010-es 76,5 milliárd dollárról 2020-ra 178,6 milliárdra ugrott fel a védelmi büdzsé, ami egy évtized alatt jóval több mint kétszeres emelkedést jelent.
Összehasonlításképpen: a statista.com adatai azt mutatják, hogy az Egyesült Államok védelmi kiadásai 2010-ben, amikor Barack Obama átvette az elnökséget, rekordmagasságúra, 850 milliárd dollárra emelkedtek.
A 2019-2020-as pénzügyi évben, Donald Trump alatt ezek a kiadások 721,5 milliárd dollárt tettek ki, azaz jelentősen csökkentek.
A legtöbb mértékadó nemzetközi elemző-megfigyelő szervezet, így a Stockholmi Békekutató Intézet (SIPRI) is úgy véli, hogy Kínában a tényleges hadi kiadások mintegy 30-40 százalékkal nagyobbak, mint amelyeket a hivatalos források megadnak.
Minthogy a fegyverkivitel távolról sem nőtt olyan ütemben, mint a katonai büdzsé, ebből arra lehet következtetni, hogy a dinamikusan bővülő hazai hadiipari termelés egyre nagyobb százaléka maradt az országban a hadsereg igényei szerint – tehát kevesebbet szántak exportra.
Nem elhanyagolható szempont, hogy Peking világgazdasági kilátásai az idén javultak.
Ellentétben a jelentős mínuszokba csúszott Nyugattal, Kína gazdasága a tavalyi, COVID-19 vírusos évben kismértékű, 2-2,5 százalékos bővülést ért el. Emiatt tovább nőtt Peking relatív előnye és aránya a világgazdaságban. Aminek persze kihatásai vannak-lesznek a hadiiparra is.
A fent említett, összetett folyamatok eredőjeképpen a 2019-2020-as pénzügyi évben a DefenseNews a világ száz legnagyobb hadiipari vállalatát összegyűjtő ranglistáján az első öt helyezés ismét az amerikaiaké.
A legjobban szereplő kínai óriásvállalat, az AVIC repülőgépgyár az előző évi ötödik helyről a hatodikra csúszott.
A China North iparvállalati csoport megőrizte nyolcadik helyét, viszont a China Aerospace a tizedik helyről 2019-2020-ban a tizenegyedikre csúszott. Az előző évben az első tízben lévő három kínaiból a lejjebb csúszott kettő helyére amerikaiak rukkoltak elő.
A világ első tíz legnagyobb hadiipari vállalata 2019-2020-ban
Helyezés 2019-2020-ban |
Helyezés 2018-2019-ben |
A vállalat neve |
Székhely-országa |
1. |
1. |
Lockheed Martin |
USA |
2. |
2. |
Boeing |
USA |
3. |
6. |
General Dynamics |
USA |
4. |
3. |
Northrop Grumman |
USA |
5. |
4. |
Raytheon |
USA |
6. |
5. |
Aviation Industry Corp. Ltd. |
Kína |
7. |
7. |
BAE System |
Nagy-Britannia |
8. |
8. |
China North Industries Group Corp. Ltd. |
Kína |
9. |
új |
L3 Harris Technologies |
USA |
10. |
17. |
United Technologies Ltd. |
USA |
Forrás: DefenseNews
Ha meg akarjuk érteni Kína hatalmas tempóban fejlődő hadiiparának logikáját, először is a mérőeszközt, az egységet, a pénznemet kell meghatároznunk, ami Kínában nem is olyan egyszerű. Legjobb, ha a népszerű hongkongi gőzölt-töltött tésztabatyu után dim-sumnak nevezett jüanban, a CNH-ban indítjuk a felmérést.
Hogy mi ez, tüstént tisztázzuk.
A kínai fizetőeszköznek több mint egy tucatnyi neve van, renminbi (ami népi fizetőeszközt jelent mandarin nyelven), jüan, RMB, CNY és a „dim-sum jüan” a CNH.
Kína mindmáig bizonyos mértékben megőrizte a kettős árfolyam-rendszert, ami halványan emlékeztet a Szovjetunióban a Berjozka-rubelre, az egykori NDK-ban pedig a „kemény” nyugati D-Markra.
A legtisztább formában Észak-Koreában, a „remeteállamban” maradt fenn a kettős-hármas (árfolyam) rendszer, a közforgalomban szereplő won és annak alfajai, a „szocialista országokból” érkezett látogatók a „piros wonnal”, a tőkésország-beliek a „kék wonnal” fizethettek a valutás boltokban. Ezt a rendszert hivatalosan majdnem húsz éve eltörölték, a gyakorlatban azonban még működik a kettős árfolyam.
Peking pénzügyesei keményen dolgoztak, hogy felszámolják az említett kettősséget, ami mára gyakorlatilag alig érződik. (Korábban 14 dim-sum jüan ért egy dollárt, szemben a hivatalos, egy dollár egyenlő 6-8 „pekingi” jüannal.) A Bloomberg három és fél éve pont a magyarokat említette példaként, hogy a korábban hongkongi dim-sum jüanban kibocsátott államkötvények helyett áttértek a Pekingben kibocsátott, hivatalos pénzben, RMB-ben jegyzett Panda-kötvényekre.
A Tíz Óriás – így nevezhetnénk az a tíz kínai állami hadiipari konglomerátumot, amely a 2010-es évtized végén átvezette az országot a következő évtized meghatározó céljai teljesítéséhez.
Ezek: utolérni, egyes szegmensekben lefőzni a vezető Egyesült Államokat, kisebb mértékben az Oroszországi Föderációt, kiterjeszteni a Mennyei Birodalom befolyásának a határait, első sorban a stratégiai rakétacsapatok, a haditengerészet és a légierő fejlesztésével.
Kína: a hadiipart meghatározó Tíz Óriás
Helyezés |
Vállalat neve |
Alkalmazotti létszám |
Mit gyártanak? |
1. |
Aviation Industry Corp. Of China (AVIC) |
400.000 |
Bombázók, vadászgépek, polgári utasszállítók |
2. |
China Aerospace Science and Technology Corp. |
---- |
Űrhajók, műholdak |
3. |
China Aerospace Science and Industry Corp. |
---- |
Rakéták gyártása, fejlesztése |
4. |
China North Industries Group Corp (Norinco) |
---- |
Fegyverzet, felszerelés a szárazföldi erők számára (kézifegyverek, páncélosok) |
5. |
China South Industries Group Corp |
---- |
Járművek a szárazföldi erők számára, polgári járművek, motorkerékpárok |
6. |
China Electronics Technology Group Corp |
---- |
Katonai elektronika, szoftver |
7. |
China Shipbuilding Industry Corp(CSIC) |
140.000 |
Hadihajók, rakéta-rombolók, tengeralattjárók |
8. |
China State Shipbuilding Corp (CSSC) |
---- |
Hadihajók, rakéta-rombolók, tengeralattjárók, teherhajók |
9. |
China National Nuclear Corp |
---- |
Atomerőművek, katonai nukleáris eszközök, fegyverek |
10. |
China Nuclear Engineering Group Co |
---- |
Polgári és katonai nukleáris objektumok építése |
forrás: reuters.com
Amiről szó volt, az összehasonlítás, ami nem egyszerű feladat.
Először is hogyan, milyen pénznemben számoljunk?
A „szárazföldi” Kína (onshore jüan, CNY) határain túl van az offshore-jüan, a dim-sum jüan, a CNH. A dim-sum jüan árfolyamát a kereslet-kínálat határozza meg (lebegő árfolyam, elsősorban Hongkongban és Szingapúrban, Londonban használják).
Az a külföldi, aki kínai fegyvereket vesz egy kínai vállalattól, egy ideig még jobban jár, ha Hongkongban egy ottani banktól vásárol dim-sum jüant, és azt az adott bank átutalja az exportőrnek RMB-ben, CNY-ben, vagy „népi pénzben” (renminbi) – mind a három ugyanazt jelenti.
Tehát tételezzük fel, hogy 2021. január tizenötödikén egy pakisztáni fegyverkereskedő megrendelt tízezer darabot a legújabb kínai automata rohampuskából, a QBZ-191-esből (kínai neve: Tyingucsi Pucsiáng Citung Jibáicsiuji). Hogy tudja kifizetni a vételárat, mondjuk fegyverenként a tízezer jüant, RMB-t a számára legkedvezőbb árfolyamon, módon?
Először is fizessen az eladónak a hivatalos kínai pénznemben, ne pedig dollárban.
Ha valamelyik pekingi vagy sangháji bankba utalná a vételárat, a tízezer jüan-RMB-ért, egy puskáért ki kellene fizetnie a hivatalos RMB-árfolyamon 1543 USA dollárt. Ha egy hongkongi bankban vesz tízezer dim-sum jüant, és ezt a bankot megbízza az átutalással az eladó számlájára, akár 2-3 százalékkal kevesebbet fizethet ki dollárban, azaz minden puskán spórol 30-40 dollárt.
Ám a dim-sum jüan előnyei évről-évre apadnak, ahogy a pekingi állami politika céljainak megfelelően közelítik árfolyamát a hivatalos RMB-éhez.
Mindez befolyásolja a kínai hadiipar, a fegyverexport összehasonlíthatóságát a Nyugatéval.
Ezt a különbséget ma már a pekingi pénzügyesek minimálisra csökkentették, párhuzamosan Hongkong fokozatos pénzügyi integrálásával.
Azaz, az idő múlásával a hivatalos kínai adatok – ami a dollárban kifejezett összegeket illeti – közelítenek a valóshoz. Persze figyelembe kell venni, hogy Kínában a hadi kiadások egy részét más tárcák büdzséjében rejtik el.
Alapvetően két szakaszra osztható fel a kínai fegyverexport/import az utóbbi másfél évtizedben. A SIPRI adatai alapján az első szakaszban, 2006-tól 2012-ig általában az import lényegesen meghaladta az exportot.
2013 óta az export dominált a kínai fegyver-külkereskedelemben – egészen 2018-ig.
2016 volt a csúcs, amikor a fegyverkivitel csaknem a két és félszerese volt a behozatalénak. 2017-ben nagyjából egyensúlyban volt az export és az import, de 2018-ban a fegyverbehozatal ismét mintegy másfélszeresen haladta meg a kivitelt.
Peking hadiipara, noha szorosan együttműködött-együttműködik legnagyobb külföldi kooperációs partnerével, az OF-éval, fokozatosan önállósul.
Erre talán a legjobb példa a repülőgép-ipar. Az OF-től való legjelentősebb kínai komplett katonai gépvásárlások az 1991-2006-os időszakban történtek, a legtöbb gépet 2002 és 2006 között importálták a kínaiak.
Aztán az évezredünk elejétől a kínai hadsereg repülőgép-szükségletét egyre nagyobb mértékben a belföldi gyártásból elégítették ki.
Egy vonatkozásban maradt, sőt fokozódott a függés: a repülőgépmotor-behozatalban.
Kínának a mai napig nem sikerült az oroszországi motorokhoz hasonló jó paraméterű hajtóműveket kifejlesztenie. Míg a 2002-2006-os időszakban 145 gépet és 70 motort vásároltak az Oroszországi Föderációtól, addig 2012 és 2016 között mindössze 4 gépet, de 424 repülőgépmotort importáltak az OF-ból.