Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az online vásárlást alaposan megnehezítette nekünk a Brexit - Júliustól még rosszabb lesz

Elemzések2021. jún. 14.D.J.

Az unión kívüli vásárlásoknál júliustól a 22 eurónál olcsóbb áruknál megszűnik az áfamentesség.

Ahogy arra lehetett számítani, a britek kiválása az Európai Unióból nem minden problémától mentes. A szigetországban a vendéglátóiparra komoly csapást mért, hogy sok kelet-európai bevándorló hazaköltözött.

Közben Észak-Írország körül is áll a bál. Az eredeti Brexit megegyezés szerint ezaz országrész továbbra is az EU vámuniójában maradna, de a britek egyoldalúan fel akarják rúgni a megállapodást.

Ha mindez nem lenne elég, az Unió és az Egyesült Királyság között az online kereskedelem is komoly károkat szenvedett a brit különutasság miatt. Január óta sok EU-s állampolgár meglepve vette észre, hogy az eddigieknél jóval többet kell fizetnie az internetes brit boltokban.

Írországban lakom és ruhát vettem a gap.eu-n 53 euróért. Majd kaptam egy értesítést, hogy fizessek be plusz 16 eurónyi import adót. Mint kiderült, az árut az Egyesült Királyságból küldték. Gratulálok nekik. Az emberek kétszer is meg fogják gondolni, hogy bármit is rendeljenek Nagy-Britanniából

idézte korábban a Guardian Jenny Wright-ot, egy dublini lakost.

Itthon akadtak ennél rosszabb tapasztalatok is.

A növekedés.hu-nak egy vásárló például arról számolt be, hogy egy brit ruházati boltból a Karen Millenből rendelt termékre a szokásos 10-14 nap helyett két hónapot kellett várnia. Ha nem lett volna elég a csúszás önmagában, a termék ára a plusz kiadások, így a vámkezelés és az áfa miatt úgy 30 százalékkal drágább lett a vártnál.

Jelenleg egyébként a szabályok úgy szólnak, hogy az online boltokban rendelt áruk 22 euróig áfa- és vámmentesek, 150 euróig áfát kell fizetni,

felette pedig emellé még a vámot is ki kell szurkolni, kivéve ha az árut Nagy-Britanniában gyártották.

Július elsejétől azonban jön egy komoly változás. Egy uniós rendelet változása miatt az EU-n kívüli országokból a kisebb rendelések is borsosabbak lesznek, mert megszűnik az áfamentesség a 22 eurónál olcsóbb áruknál. A Brexit miatt mindez persze az Egyesült Királyságot is érinti.

Vámterhek az Egyesült Királyságból és más harmadik országokból történő árurendelésnél

  2021. június 30-ig 2021. július 1-től
0 - 22 eurós érték között vámmentes/vám eljárás alá nem tartozó küldemény vámmentes, de 27% áfa + értéktől függő, sávos postai vámkezelési díj terheli a küldeményt
22,1 - 150 eurós érték között vámmentes, de 27% áfa + postai vámkezelési díj terheli a küldeményt vámmentes, de 27% áfa + értéktől függő, sávos postai vámkezelési díj terheli a küldeményt
150,1 eurós érték fölött uniós vámtétel + 27% áfa + postai vámkezelési díj terheli a küldeményt uniós vámtétel + 27% áfa + postai vámkezelési díj terheli a küldeményt
Forrás: Posta.hu

A NAV oldalán azt írják:

Az uniós áfairányelv változása a Magyar Posta Zrt-re is komoly terhet ró, mivel ez azt jelenti, hogy nem lesz válogatás, hanem minden árutartalmú küldemény vámeljárás alá kell kerüljön a megadott időponttól, és ez a változás akár százszorosára is növelheti a napi vámeljárások számát.

Mindenesetre a Brexit előtt, ha az Egyesült Királyságból rendelt portéka nem tetszett vagy hibás volt csak vissza kellett postázni a terméket és egyeztetni kellett a bolttal. Mással már nem kellett törődni. Ám a kilépés óta, ha az átvétel után rájövünk, hogy nem tartunk igényt a rendelésre, mert mondjuk nem működik megfelelően és még a vámköltséget is vissza szeretnénk kapni, készüljünk rá hogy mindez nem lesz egyszerű feladat.

A Posta oldalán elérhető információk alapján egy kérelmet kell kiállítanunk, majd a hatósághoz el kell jutatnunk a bolttal folytatott levelezést, amelyből kiderül, hogy a termék hibás volt. De persze mindez így még túl egyszerű lenne,

úgyhogy kelleni fog egy CN23 vámárunyilatkozat is két példányban, vagy ha a termék ezer eurónál drágább akkor egy kiviteli kísérő okmány.

Összességében a brit áruházakban a boltolás jóval drágább és bonyolultabb lett. Ám a nagy oldalak igyekeznek megkönnyíteni a helyzetünket. Például a brit Amazonnál az árba rendszerint rögtön a rendelésnél beszámítanak minden pluszköltséget, a 27 százalékos áfa és a vámkezelési díj befizetését pedig rendezi az áruház. Ezeknek az adminisztrációjával nekünk külön már nem kell foglalkoznunk. Így ugyan jóval drágább lett a rendelés, de cserébe az ügymenet és a kiszállítás egyelőre olyan mint régen:

a brit Amazonról rendelt terméket akár pár nap alatt is ki tudják hozni.

A kisebb boltok viszont nehezen állnak át az új rendszerre. Nem csak az Egyesült Királyságban, hanem az Unióban is. Csak hogy egy példát említsünk: az év elején az Angliában élő Helen Kara 292 font értékben vett ágyneműt az Urbanara.co.uk nevű oldalról. A bolt online címe miatt biztos volt benne, hogy országon belül bonyolítja a rendelést. Csak hogy kiderült, hogy az Urbanara Berlinben működik, a plusz terhekre pedig nem hívták fel a vásárló figyelmét,

úgyhogy Kara alaposan meglepődött, amikor közölték, hogy a bolti áron felül még 93 fontot be kell fizetnie.