Azt ígéri Elon Musk, hogy amíg alszunk, autónk Uberként fogja nekünk keresni a pénzt
ElemzésekKözzétette második negyedéves eredményét a Tesla, ami megint csalódást keltő volt, de Elon Musk fényes jövőt vízionál. Ha ez nem valósul meg, a részvény a negyedét se éri.
12 százalékal zuhant a szerdai tőzsdei kereskedés elején a Tesla részvénye, miután közzétette a társaság második negyedéves eredményét, és az megint elmaradt a várakozásoktól. Az autóeladásból származó árbevétel 7 százalékkal 19,9 milliárd dollárra csökkent az egy évvel korábbihoz képest, a profitmarzs pedig ugyancsak csökkent, így a nettó nyereség ennél is nagyobb mértékben esett vissza.
Növekvő verseny, remények
Az autógyártó kénytelen volt világszerte árakat csökkenteni, kedvezményeket adni, miután a verseny erősödött, ugyanakkor új típussal a CyberTruck kivételével régóta nem jött ki a Tesla. Egyelőre nem látszik, mi hozna növekedést, de a piac még több dologban bízik: egyrészt abban, hogy ténylegesen is megjelenik a cég olcsó, nagy tételben eladható autója, másrészt az Elon Musk által ígért önvezető autó is elkészül előbb-utóbb, emellett a robotaxit is várják, valamint azt, hogy milyen csodát hoz ki Musk a mesterséges intelligenciából.
Már jövőre is meglehet
Az olcsó autót továbbra is jövő év első felére ígérte Musk az eredmény megjelenését követő tájékoztatón, a robotaxihoz pedig kifejezetten nagy reményeket fűz, mégpedig olyan formában, hogy autók tulajdonosai, amikor épp nem használják járművüket, útjára bocsátják, hogy Uber-szerűen szállítsa az utasokat, de vezető nélkül.
Így az autó maximálisan ki lenne használva, mint a diszkont légitársaságoknál a repülőgépek. Szinte sosem állni, és így nyilván többet kell szervizelni, de közben pénzt keres a tulajdonos, ami ezt bőven kompenzálja.
Értelemszerűen egy ilyen autót drágábban is lehetne eladni, különösen, ha a konkurencia nem tud azonnal hasonlóval előrukkolni. Arra a kérdésre, hogy mikor lesz meg a jármű, Musk azt válaszolta, hogy csodálkozna, ha jövőre nem lenne meg.
A csoda be van árazva
Musk esetében sokszor előfordult, hogy az ígért határidőket nem tartotta, de egy idő után legalább valóban megvalósult, amit ígért. A részvény azt árazza, hogy ez legalább részben a jövőben is így lesz, hisz most a P/E érték (részvényárfolyam osztva az egy részvényre jutó nyereséggel) 50 és 60 között mozog, míg érett autógyáraknál az érték 10 alatti, technológiai cégeknél, ha nem várnak különösen nagy növekedést, 20-25 körüli.
Ez azt jelenti, hogy ha teljesen technológiai céggé válna a társaság, akkor a jelenlegi nyereség két és félszeresére, ha sima autgyártó lenne, több mint hatszorosára kellene nőni a nyereségnek, hogy reális legyen az árazás.
Ez arra utal, hogy van még bőven bizalom a cég és Elon Musk iránt, de véges időn belül elő kell rukkolnia az ígért újításokkal.