Befektetné a pénzét? Mutatjuk miben érdemes gondolkodni
ElemzésekA befektetési célú ékszervásárlás itthon is egyre népszerűbb.
A drága ékszerek vásárlása viszonylag új hóbortnak számít a középosztály körében. Még a múlt században a londoni székhelyű gyémántkereskedelmi óriási a De Beers vette rá az embereket egy globális kampánnyal, hogy legalább az eljegyzésnél vegyenek egymásnak gyémántberakásos gyűrűt. A reklámhadjárat olyan jól sikerült, hogy még a 60-as években a nyugatosodó Japánban is gyökeret vert a csecsebecsék vásárlása.
Az eljegyzett japán nők körében 14 év alatt 5-ről 60 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik gyémántgyűrűt kaptak a kedvesüktől.
Ám csillogó ékszereket nem csak divatból érdemes vásárolni. A jobb fajták befektetésnek sem utolsók. Az elmúlt 60 évben a színes gyémántok értéke úgy évente 10-12 százalékkal nőtt. Egy 6,7 karátos kasmíri zafír 2012-ben úgy 206 ezer dollárt ért. Egy hasonló nagyságú darab két éve viszont már 550 ezer dollárba volt.
A globális ékszerpiac sajátosságai közé tartozik, hogy ezen a terepen a legaktívabb vásárlóknak a férjezett 25-34 éves nők számítanak. A nagy márkák pedig képtelenek voltak letarolni ezt a területet: a globális eladások 80 százalékát a kis boltok és a regionális márkák uralják. A fülbevalók nagy népszerűsége ellenére pedig a legjobban a nyaklánc eladások pörögnek.
A piac gyors tempóban bővül: három év múlva elérheti a 332 milliárd dolláros méretet.
A globális ékszerpiac becsült mérete 2022-ben és 2026-ban (milliárd dollár)
Forrás: statista.com
Mint a BÁV-nál elárulták a növekedés.hu-nak: az ékszerek iránti keresletre itthon se lehet panasz. A műtárgyvásárlásban gondolkodók körében a legfrissebb adatok szerint a legnagyobb népszerűségnek ugyan változatlanul a festmények örvendnek, 50 százalékkal, ám a második helyen 46 százalékkal áll az ékszer-befektetés, amely 31 százalékos növekedést ért el 2018 óta.
Jellemzően tavaly sikerült beállítani egy ékszerrekordot: ugyanis 2022-ben került kalapács alá a BÁV Aukciósház történetének legnagyobb briliánsa, egy 10 karátos szív alakú gyémánt. A hatalmas drágakövet 44 kisebb briliáns foglalja keretbe és egy ötsoros fehérarany lánc teszi teljessé. Az ékszerkülönlegességet, melyet 32 millió forintos induló áron kiáltott ki a BÁV, végül hosszú licitharc után jutalékkal együtt 57,5 millió forintért vihette haza a nyertes.
A rekordáron elkelt ékszer
Okkal hihetnénk, hogy most amikor a világgazdaság szénája nem áll épp a legjobban, az emberek kevésbé fognak tülekedni azért, hogy ékszert vásárolhassanak.
Csakhogy amint a Bulgari márka vezetője Jean-Christophe Babin is megjegyzi: pont az ékszer az a luxuscikk, amely soha nem veszti el az értékét.
Itthon tavaly egyébként kifejezetten népszerűek voltak a használt ékszerek, épp azért mert a kedvező áru darabokat sokan befektetési célból veszik meg. A BÁV adatai szerint egyébként a 2022-es ékszerforgalom a korábbi 2,3 milliárdról 3 milliárd forint fölé ugrott.
Motokerékpár a kalapács alatt
A BÁV akciós palettáján manapság újdonságok, így például hangszerek, antik fegyverek is feltűnnek.
Érdekesség, hogy a BÁV aukcióin tavaly első alkalommal jelentek meg az oldtimer járművek, köztük egy Csepel 250-es motorkerékpár is. Ennél a tételnél végül 2,8 millió forintnál koppant a kalapács.