Rekord összegért, 57,5 millióért kelt el egy nyakék a BÁV aukcióján - A háború miatt ékszert vesznek a magyarok

Interjú2022. máj. 30.Devecsai János

Jelenleg körülbelül a lakosság 5-7 százaléka fektet szívesen műtárgyakba, de az ékszerek piaca ennél sokkal nagyobb - mondta el a növekedés.hu-nak Fertőszögi Péter, a BÁV ART művészeti igazgatója.

A BÁV aukcióin az érdeklődők köre hogyan változott a COVID-járvány és a háború hatására?

Az idősebb generációk azon tagjai, akiknek az életében eddig is fontos szerepet töltött be a műgyűjtés, az utóbbi években is kitartottak az aukciók mellett. Felerősödött azonban a fiatalok részvétele.

Ezt a folyamatot részben a járványidőszak indította el.

A COVID rákényszerítette az árverező házakat is, hogy helyezzenek nagyobb hangsúlyt az online jelenlétre. Így sikerült megszólítani azt a fiatal réteget, amely az információit elsődlegesen online szerzi be. Emellett természetesen megjelentek új, befektetési céllal vásárlók is, ezt a folyamatot a jelenlegi inflációs környezet még tovább erősítette.

Arányaiban mennyi külföldi szokott részt venni a licitálásokon?

Erre vonatkozóan nincsenek pontos adataink, de véleményem szerint olyan 20-30 százalék között lehet a külföldiek aránya.

Korábban a külföldi vásárlók leginkább a telefonos licitálást vagy a vételi megbízást választották, ma már azonban bármelyik árverésre online is bekapcsolódhatnak. A tárgyak nemzetközi jellege miatt ők leginkább az óra- és ékszerárveréseket részesítik előnyben.

A járvány alatt az aukciók jó része az online térbe terelődött. A pandémia után megindult a visszarendeződés?

Nem teljesen, hiszen a pandémia csak felgyorsította azt a folyamatot, amely lassabb tempóban egyébként is végbement volna. Már korábban is tudtuk, hogy az online aukciók egyre nagyobb teret fognak kapni, de emellett sokaknak fontos a személyes élmény is.

Ma már szinte minden árverés hibrid, tehát a részvétel élőben és a neten keresztül is megoldható, ezzel sokkal szélesebb közönséget lehet elérni.

Sokan szeretnek otthon a fotelből licitálni a világ bármely szegletéből.

Az is egyértelműen látszik, hogy előbb-utóbb tudomásul kell venni, hogy kisebb termek elegendők lesznek az aukciók lebonyolításához, és nem kell feltétlenül hatalmas konferenciatermeket, esetleg színháztermeket bérbe venni az árverező házaknak azért, hogy befogadják az érdeklődő közönséget, amely már most is megoszlik, s egyre többen online csatlakoznak az aukcióhoz.

Milyen eredményekkel zárt most a májusi 79. Művészeti aukció?

A forgalom terén az előzetes várakozásainkat 25-30 százalékkal teljesítettük túl. Ennek a kiugró eredménynek több oka is van. Egyrészt mindenféle gazdasági, politikai és egyéb változás ellenére a műkereskedelem és a műtárgybefektetés népszerűsége töretlen.

Másrészt nyilván ezt a fajta eredménynövekedést az is elősegítette, hogy a BÁV-nál már évek óta elindult az a megújulási folyamat, amely éppen most tavasszal érkezett el az egyik legfontosabb mérföldkövéhez:

megnyitottuk a Szent István körút és a Falk Miksa utca sarkán az új BÁV ART Aukciósház és Galériánkat.

A 70 éves múltra visszatekintő üzletünk helyén nyílt 3 szintes, 800 m2-es komplexum elegáns kiállítótereivel, luxusékszerek és –órák bemutatására alkalmas galériával és modern audiovizuális technikájával a BÁV megújulásának is méltó jelképe.

Ezzel gyakorlatilag mi is áthelyeztük az árveréseink székhelyét a műkereskedők utcájába, így számban és vásárlóerőben is meg tudtunk szólítani egy új, korábban a BÁV árveréseit kevésbé látogató közönségréteget.

Ha ki kellene emelni egy tételt az elkelt műtárgyak közül, akkor melyik lenne az?

A művészeti aukcióinkon az első nap mindig az ékszerekről, a márkás órákról és az ezüst műtárgyakról szól. Ezek iránt ma sokkal fokozottabb az érdeklődés, mivel a jelenlegi gazdasági környezetben a nemesfémek befektetési szerepe még inkább megerősödött.

Minden bizonnyal ennek is köszönhető, hogy decemberben új ékszerrekordot állítottunk fel egy 43 millió forintért elkelt gyűrűvel.

Most viszont ezt a csúcsot is felül tudtuk múlni. Egy több mint 10 karátos briliánssal díszített nyakék került kalapács alá, amely 57 és fél millió forintért talált új tulajdonosra. A magyarországi ékszeraukciókon ez lett minden idők legdrágábban eladott ékszere.

A rekordáron elkelt ékszer

A kortárs műtárgyak iránt mekkora az érdeklődés?

Azt tapasztaljuk most már lassan fél évtizede, hogy Közép-Európát és így Magyarországot is elérte az a hullám, amely a tengerentúlon vagy Nyugat-Európában egy évtizeddel korábban elkezdődött. A második világháború utáni művészet egyre nagyobb léptékben van jelen az árveréseken, s főleg a fiatalabb gyűjtői rétegnek köszönhetően rendkívül dinamikusan fejlődik,

hiszen ők alapvetően a saját koruk műtárgyait akarják gyűjteni.

A fiatalok, ha új festményt keresnek az otthonukba, akkor a klasszikus képek helyett a színgazdag, geometrikus vagy expresszív képeket szívesebben teszik fel a letisztult, modern megjelenésű lakásaik falaira. Elmondható, hogy a régi, hagyományos polgári kultúra nagyfokú modernizáción megy át.

Mostanság átlagosan évente mennyit költenek a gyűjtők a műtárgyakra?

Ezt nehéz lenne megmondani, de a becslések szerint a magyar műkereskedelmi piac mérete úgy évi 15 milliárd forint.

Jelenleg körülbelül a lakosság 5-7 százaléka fektet szívesen műtárgyakba, de az ékszerek piaca ennél sokkal nagyobb. A piac pedig láthatóan növekszik. Például 2020-ról 2021-re duplájára nőtt az ékszerek iránti érdeklődés.

A BÁV új aukciósháza

Miben más a magyar műkereskedelmi piac, mint a külföldiek?

Lengyelországban vagy Csehországban például még a miénknél is erőteljesebb a kortárs művészet piaca.

Nyugat-Európában, illetve az Egyesült Államokban pedig a műkereskedelmi piacon nagyobb szerepet töltenek be a galériák, mint nálunk. Ott a forgalomnak körülbelül a két-harmada bonyolódik galériákban, míg itthon a műkereskedelmi forgalom megoszlása az aukciósházak és a galériák között körülbelül 50-50 százalék.

A műtárgyak piacán hol a legélesebb a verseny?

Értelemszerűen ott a legerősebb a verseny, ahol a legnagyobb pénzek forognak, és ahol a legnagyobb profitokat lehet realizálni. Ez a terület pedig a festészet. A magyar műpiacnak – az ékszerek mellett – ez a vezető ágazata. Mivel az előbbiben immár fél évszázada piacvezető a BÁV, az a célunk, hogy néhány éven belül a festményértékesítés területén is felzárkózzunk a versenytársaink mellé és az élbolyba kerüljünk.