Egy kevésbé ismert aranybánya: Hasít a hobbiállat-eledelek piaca
ElemzésekTavaly jó évet zárt az állateledel-piac, amelynek két erősen elkülönülő ága, a haszonállatok és a hobbiállatok táplálása. Bár utóbbiban az Egyesült Államok, Németország és Spanyolország a legnagyobb játékosok, de szép csendben a magyar ágazat is igencsak méretesre nőtt.
Európa már kevés üzleti területen világelső. Van azonban egy piac, ahol ugyan szintén az Egyesült Államokban találhatók a legnagyobb gyártók, illetve ez az ország a legnagyobb egyedi piac, de mégis Európa termelése és fogyasztása a földrészek közül világelső, ez pedig a hobbiállat-eledel.
Mint a Statista idősorán is látható, Európa és Észak-Amerika, illetve valamelyest Latin-Amerika bőven szán a házi kedvencekre, de Ázsiában, vagy Afrikában gyakorlatilag nem létezik a kutyák, macskák, esetleg hüllők, madarak, díszhalak tápjait, jutalomfalatkáit gyártó piac.
A magyar állateledel csoda
Ha rögtön Magyarországra ugrunk, meglepő adatot közölt az Agrárközgazdasági Intézet (AKI). Az itt letölthető „A beruházások és a főbb pénzügyi mutatók várható alakulása az élelmiszeriparban, 2022” tanulmányában ugyanis bemutatta, hogy 2022-ben a teljes hazai élelmiszeriparban nőtt a forgalom és a nyereség, de
a legnagyobb mértékben a hobbiállat-eledel gyártás beruházásai ugrottak meg (három és félszeresére), de az ágazatoknak (haszon- és hobbiállat eledel) a nyeresége is kétszeresére-háromszorosára duzzadt.
A sajtóban azt is olvashattuk, hogy a 60 százalékkal dráguló állati eledelek miatt már jobban jártak a kutyatartók, ha az akkor még hatósági áras csirkemellet vásárolták, de bőven adhattak hírt nagy fejlesztésekről is.
A világ egyik topcége Magyarországon fejleszt
A Nestlé Hungária Kft. (az anyavállalat állateledel-gyártója dobogós a világpiacon) például 140 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházást jelentett be büki telephelyén. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondhatta, hogy
a svájci-amerikai hátterű vállalat állateledel-gyártásának kelet-közép-európai központja Magyarországon van, a cég a jövőben 95 százalékos exporthányaddal termelhet, Magyarország a kutyaeledel kivitelét illetően a 13. helyen áll a globális ranglistán.
Emellett több nagy hazai fejlesztés is beindult, itt például Szijjártó Péter Nagyhegyesen jelenthetett be egy sikeres fejlesztést, ahol elmondta, hogy Magyarország lakosságszámát tekintve csak 95. a világon, a konzerves állateledelek exportjának ranglistáján a 9. helyen áll, miután tavaly mintegy 757 millió euró értékű volt a kivitel ezen a téren.
A világ vezető cégei
Egy pillanatra tekintsünk most ki a világpiacra! Ha a világ vezető, elsősorban amerikai, részben svájci, német, spanyol és holland cégeit bemutatjuk, aligha lesznek mind ismerősök. Viszont, ha a tévéreklámomban gyakran hallható márkák neveit halljuk (Pedigree, Whiskas, Friskies, Royal Canin, Purina) rögtön rájöhetünk, hogy a cégek nem véletlenül áldoznak annyit a drága reklámokra, ez egy hatalmas piac, és kicsit olyan, mint a gyermektápszerek, vagy pelenkák piaca. Ahogy a szülők a gyermeküktől, úgy a gazdik a házi kedvenceiktől sem tagadják meg a legjobbnak vélt étkeket.
A legnagyobbak mindenesetre amerikaiak, a top 10-ből nyolc ilyen, csak egy német és egy spanyol cég fért oda a vezető tizesbe.
A teljes felsorolás nélkül a Mars, General Mills, Nestlé vezető hármasból a Mars Petcare Inc. a világ legnagyobb állateledel cége. Úgy jött létre, hogy 2001-ben a Mars felvásárolta az Iams-t és az Eukanubát, ezzel ma már a vállalatnak több mint 50 gyártóüzeme van és a bevétele 37 milliárd dollár.
Az itthon kevésbé ismert ezüstérmes követő, a General Mills már érdemben kisebb. Az adatok összehasonlítását nehezíti, hogy általában egy ilyen cég nemcsak egy ágazatban van jelen, de például ez a minneapolisi cég 17 milliárd dolláros bevételt termelt a kisállat vonalon.
A harmadik, vagyis a Nestlé Purina PetCare svájci tulajdonú, de dominánsan szintén amerikai állateledel-gyártó cég, amely az állateledelek mellett állat-egészségügyi termékeket is gyárt a világ 60 országában.
Európa legnagyobb állateledel-gyártói
A fenti felsorolás mellett van olyan lista is, amely szerint a belga United Petfood a legnagyobb európai gyártó.
Ugyanakkor nagyon érdekes a spanyol piac. A világ exportkereskedelmének 30 százalékét ugyanis a spanyol cégek adják, közülük a legnagyobb a barcelonai Agrolimen SA.
Németországban pedig a Deuerer a legnagyobb, talán meglepő, de azért ez sem a legújabb kor üzletága, ez a cég például már több mint egy évszázada működik, igaz magát az állateledel-gyártást csak a hatvanas években futatta fel, előbb az Anemone, majd az Animonda nevű cégek felvásárlásával. A cég termékportfóliója amúgy jól jelzi ennek a világnak a jellemző szakosodását, hiszen a kutya- és a macskatáp a fővonal, de vannak speciális táplálékok és kiegészítők például lovak, madarak, vsgy hüllők részére is.
A magyar állateledelesek
És akkor pár szó a magyar cégek sikereiről. A Nestlé mindenképpen szépen gyarapodott, de a cégnél nem válik szét, hogy a méretes 246,5 milliárdos forgalmú cégben mi volt az állateledel.
Az Artemis Acquisitions tulajdonában levő budaörsi Partner in Pet Food Kft. viszont tényleg gigantikus, az egyik legnagyobb európai cég. 2022-ben 76 milliárd forintos forgalmat és 4,2 milliárd forintos adózás előtti eredményt ért el, amivel alaposan megfejelte a 2021-es 59 milliárd forintos forgalmat és az akkor még veszteséges működést, de a már említett Nagyhegyesi Takarmány Kft. 24,4 milliárdra nőtt forgalma és 930 millióra duzzadt adó előtti eredménye is szép fejlődés a 2021-es 17 milliárdos forgalomról és nullszaldóról.
A nagy érdeklődés a kereskedőcégek számain is látszanak közülük kettőt emeltük ki, a sok nagy bevásárlóközpont környékén felbukkanó Fressnapf Hungária 26,4-ról, 32,6 milliárdra növelte forgalmát, és 2,7 milliárdról, 2,3 milliárdra az adózás előtti eredményét.
Nála jóval kisebb és kisebb mértékben is gyarapodott a webshopjától ismert szekszárdi Petissimo, amely 4,2 milliárd forintos árbevételt és 375 mills nyereséget tudott felmutatni.
A piac szakemberei szerint 2022 kétségtelenül erős év volt, de ebben az erősen ingadozó iparágban mindig érdemes legalább egy 3 éves időszakot megvárni és annak átlagában értékelni.