Elege van a rengeteg Youtube hirdetésből? Nem biztos, hogy a reklám-blokkolók jelentik a megoldást
ElemzésekEzek a programok globális szinten akár 78 milliárd dolláros kárt is okozhatnak.
Szeretné tudni, hogy a gyerek mit néz a Youtube-on, amikor magára hagyja? Rengeteg reklámot. Egy friss kutatás szerint a nyolc év alattiak átlagosan naponta 39 percnyi online hirdetést néznek végig. Kétszer annyit, mint három éve. Mindezt úgy, hogy a promóciók mintegy 20 százalékában olyan tartalom is megjelenik, amely nem nekik való. Legyen szó például erőszakról vagy alkohol-használatról – állítják a Common Sense Mediánál.
Az biztos, hogy a Youtube-ot az elmúlt fél évben valósággal elárasztották a reklámok.
Ahogy korábban megírtuk ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a válság miatt a cégek egyre kevesebbet hajlandóak hirdetésekre költeni. A Google pedig a kieső pénzeket azzal igyekszik pótolni, hogy sokkal nagyobb teret ad a reklámoknak.
A keresőcég ezzel sajátos helyzetet hozott létre, hisz a sok hirdetés irritálja a felhasználókat. A Google persze csak örül annak, ha emiatt egyre többen előfizetnek a reklámmentes Youtube-ra. De sokan inkább egy olcsóbb utat választanak és a rengeteg kéretlen videótól úgy szabadulnak meg, hogy letöltenek egy hirdetésblokkolót.
Azok a programok, amelyek letiltják az online promóciókat így is az aranykorukat élik.
Ami a legtöbb netes tartalomgyártónak nem túl jó hír. Hisz az internet azért lehet tele ingyenes oldalakkal, mert az üzemeltetők meg tudnak élni a hirdetésekből. Ha mindenki leblokkolná a reklámokat, akkor a világháló gyökeresen átalakulna. Hisz jóformán minden oldal kénytelen lenne pénzt kérni a látogatóktól.
Jelenleg szerencsére nem tartunk itt. A reklámblokkolók azonban így is komoly veszteséget okoznak a különféle webszájtoknak. Hogy pontosan mekkorát arról sok a vita. Optimista becslések szerint a kár mértéke 16 milliárd dollár, de egy brit elemzőcég az Ovum szerint a valódi szám eléri a 78 milliárd dollárt is. A kirajzolódó trendek nem túl biztatóak.
A Statista adatai szerint csak Amerikában a reklámblokkolók négy éve még 3,9 milliárd dolláros gazdasági kárt okoztak, ám ez a mutató időközben 12,1 milliárdra nőtt.
Jelenleg több mint 760 millió eszközre van telepítve valamilyen reklám-blokkoló. Pedig ma már nincsenek azok a vadnyugati állapotok a hirdetési piacon mint 5-6 éve, amikor a net tele volt felugró reklámablakokkal. A piacot részben a nagy böngészők segítettek tisztítani. A Chrome például beépített reklámblokkolóval tiltja a zavaró hirdetéseket.
Mindemellett a teljes képhez hozzátartozik, hogy jelenleg a blokkolók sem teljesen ellenségei az online promócióknak. Számos nagy szereplő, így például a több tízmilliós felhasználói táborral bíró AdBlock Plus átengedi az elfogadhatónak ítélt reklámokat. Hogy mi számít elfogadhatónak? Egy reklám már akkor is átmehet a szűrőjükön, ha a hirdető külön fizet ezért az AdBlock Plusnak.