Elindult a legújabb pénzügyi szolgáltatás

Elemzések2020. dec. 18.Fellegi Tamás

Sárgacsekk gyilkos szolgáltatást indított decemberben a GIRO Zrt. A GIROFix alacsony fejlesztési igények mellett, kedvező kondícióval, interneten keresztül biztosít lehetőséget fizetési kérelmek nagy mennyiségben történő benyújtására.

Azonnali fizetés és fizetési kérelem

Márciusban indult a rendkívül népszerűvé vált azonnali fizetési rendszer, melynek lényege, hogy jelenleg 10 millió forintos összehatárig bármely banki utalásunk néhány másodpercen belül teljesül, így az összeg fogadója azonnal látja a pénzt: a folyamat gyorsabb, mint amikor készpénz cserél gazdát, így számos új fizetési helyzetben jelenhet meg ez a fizetési forma. Az indulást követően újabb szolgáltatások is elérhetővé váltak, köztük a fizetési kérelem szolgáltatás, amelynek segítségével kifizetéseit a fizető fél kontrollálhatja. A fizetési kérelem szolgáltatás esetén nem a fizető fél indítja a fizetési tranzakciót, hanem a fizetés reménybeli fogadója: ez lehet közműcég, magánszemély, bárki, aki valamilyen jogcímen fizetést kér valakitől.

Ebben az esetben a fizetési kérelem indítójának kell rendelkeznie a fizető fél adataival, ami lehet a neve és bankszámlaszáma, de ha az illetőnek van másodlagos számlaazonosítója (pl. telefonszám vagy e-mail cím), azt is elég megadni. A fizetési kérelem címzettje így bankjától megkapja a kérelmet, amit egyszerűsítve kifizethet: nem kell megadnia a fogadó adatait, hiszen azok a kérelemben szerepelnek, csak jóvá kell hagynia a tranzakciót, és máris megtörténik a fizetés.

GIROFix

Most egy új szolgáltatás is elindult: a GIROFix, melynek lényege, hogy tömegesen lehet általa nem időkritikus fizetési kérelmeket küldeni.

Bizonyos szolgáltatók, mint például közüzemi szolgáltatók, telekommunikációs cégek, biztosítók az ügyfeleiknek rendszeresen bocsátanak ki számlákat, így egyszerre igen sok tranzakcióra kerül sor. Számukra lehet optimális a GIROFix. A GIRO Zrt. tájékoztatása szerint a szolgáltatáshoz a fejlesztési igényeket figyelembe véve egyszerűbben lehet csatlakozni, mint az azonnali fizetési rendszerben történő közvetlen részvétel esetében (ezt inkább a bankok, fizetési szolgáltatók, fintech cégek, esetleg különösen nagy forgalmú kereskedők veszik igénybe).

Piaci igények alapján

A GIRO Zrt. az egyszerű bevezethetőségre vonatkozó piaci igényeket alapul véve és a fizetési kérelmek széles körű használatát szem előtt tartva alakította ki a GIROFix szolgáltatást és a hozzá tartozó, opcionálisan igénybe vehető kliensalkalmazást. A kliensalkalmazás a kommunikációs protokoll fejlesztési igénye nélkül biztosítja a szolgáltatás használatát.

Így működik

A GIRO Zrt. a GIROFix szolgáltatás keretében befogadja a szabványban meghatározott formátumú fizetési kérelmet tartalmazó kötegeket. Ezután elvégzi a kötegek átalakítását egyedi fizetési kérelem üzenetekre. Az egyedi üzenetek sorba állítást követően a GIROInstant rendszeren keresztül továbbítja a fizető felek szolgáltatói felé. A fizetési kérelem üzenetekre érkező válaszüzeneteket óránként, kötegekben rendezve teszi elérhetővé a küldő fél számára.

Nagy forgalom, kis ráfordítás

A rendszerben akár 250 ezer kérelem is küldhető egyszerre, egy kötegben, és a kérelemre adott válaszokat is automatikusan kezeli. A rendszer nagy előnye, hogy interneten keresztül is működtethető, vagyis nem kell bérelt vonalat kiépíteni, miközben az ügyféloldalon is minimális fejlesztésre van szükség, így rövid időn belül, rendkívül alacsony beruházási költségek mellett bevezethető.

Versenyképes árazás

A szolgáltatás árazását tekintve is versenyképes a bankkártyával szemben. A teljesült fizetési kérelem tranzakciók után egy alacsony mértékű jutalékot számít fel a Társaság. Az egy hónapban fizetendő jutalék mértéke pedig maximalizált, így a nagy forgalmazók részére még kedvezőbb lehet a használat.