Hogyan utaljunk telefonszámra vagy email címre?

Elemzések2020. júl. 23.Fellegi Tamás

Az azonnali fizetések rendszerének márciusi elindulásával egyidőben lehetővé vált, hogy nem csak a 24 jegyű bankszámlaszámra, hanem úgynevezett másodlagos azonosítókra is utalhassunk. Miért jó ez, és hogy működik a gyakorlatban?

Gyors fizetés

Az azonnali utalási lehetőség egyik legfőbb előnye, hogy 5 másodpercen belüli lebonyolításával gyorsabb, mint a készpénz átadása (pláne, ha azt fel is kell váltani), és ugyanúgy lebonyolítható bármikor. Egy dolog volt még kissé nehézkes: 24 számjegyből álló számlaszámot kellett megadni, ami hossza miatt a tévedések lehetőségét is magában hordozta. Ennek egyszerűsítésére vezették be a másodlagos azonosítók használatát, melyek lehetnek telefonszám, email-cím, adóazonosító jel vagy vállalkozók, cégek esetében adószám.

Egyszerűbb adatok

Ennek akkor van igazán nagy jelentősége, ha valakinek először fizetünk (legyen az cég vagy magánszemély), hisz ha már valakinek fizettünk korábban, jó eséllyel elmentettük nevét és bankszámlaszámát internetes banki alkalmazásunkban. Persze lehet, hogy másik bankszámláról fizetünk az illetőnek, és akkor megint csak jól jön, ha nem a 24 számjegyet kell gondosan beírnunk.

Az említett négy lehetőség mind olyan adat, amely rövidebb, könnyebben kezelhető, kevesebb benne a tévedés lehetősége. A telefonszám és az emailcím a legegyszerűbbek, hisz ezekkel az adatokkal eleve sok esetben rendelkezünk, az adószám ugyanakkor cégek esetében lehet hasznos, mivel egyértelműen azonosítja őket, és minden kibocsátott számlán rajta van. Az adóazonosítójel pedig annyiból egyszerűbb, hogy nem 24, csak 10 számot kell megadjunk.

Mire kell figyelni?

A megoldás tehát egyszerű, de azért van néhány dolog, amit meg kell említeni, amire oda kell figyelni. A másodlagos azonosítókat ugyanolyan gondosan kell megadnunk, mint a bankszámlaszámot, ráadásul ebben az esetben még nevet sem kell feltétlen rögzíteni, így, ha elírunk egy számjegyet vagy email-cím esetén egy betűt, könnyen más számlára érkezhet az összeg.

Amire még célszerű gondosan odafigyelni: az összeg fogadójától meg kell tudnunk, hogy használ-e másodlagos azonosítót, és ha igen, pontosan melyiket. Nem célszerű tehát az feltételezni, hogy egy cégnél automatikusan az adószámot, vagy egy ismerősünknek a telefonszámát kell megadni. Már csak azért sem, mert valakinek több számlája lehet több banknál, és bármelyikhez megadhatja a másodlagos azonosítót, de természetesen egy azonosítót csak egyhez, különben nem lehetne egyértelműen meghatározni a számlát.

Az adatok regisztrálása

Nézzük ezek után, hogy adhatja meg valaki másodlagos azonosítóját, hogy védik ki a bankok az esetleges visszaéléseket. Telefonszám és email-cím megadásakor az általános gyakorlat, hogy a bank küld egy smst vagy emailt, és ezt meg kell adni a regisztráció befejezéséhez. Az adószám esetében a bankok összevetik az adatbázisukkal, és ha egyezik, jóváhagyják. Az adóazonosító szám megadásához többnyire személyes intézkedés szükséges: a banknak látnia kell az ügyfél adókártyáját. Az ellenőrzés után az adatok a GIRO Zrt. központi adatbázisába kerülnek, az azonosítók bankszámlához rendelését ott végzik el.

Adatok változása, megújítás

A telefonszámmal és az email-címmel a számlatulajdonosnak figyelnie kell: ha a telefonszáma vagy email-címe megszűnik, célszerű azt megszüntetni másodlagos azonosítóként is. Természetesen igaz ez adószám-változásnál is: ha egy cég székhelye változik, gyakran egy számjegy is változik az adószámban, ilyenkor érdemes a bankszámlához rendelt azonosítót is módosítani. Egy év után egyébként minden másodlagos azonosító elévül, azt a számla tulajdonosának meg kell hosszabbítania, erről azonban bankja időben értesíti.

Mikor hasznos a másodlagos azonosító?

Végül vizsgáljuk meg azt a kérdést, hogy mikor is érdemes valakinek a másodlagos azonosítót igénybe venni? A legkézenfekvőbb eset olyan kereskedőké, akiknél még nincs más elektronikus fizetési mód, így utalással lehet nála fizetni, ami az azonnali fizetési rendszernek köszönhetően azonnal jóváírásra kerül (január 1-jétől minden, online pénztárgéppel rendelkező kereskedő köteles lesz elfogadni az elektronikus fizetés valamely formáját). Nos, egy üzletben a vásárláskor körülményes lenne a 24 számjegyet beírni mobilbankunkba, de a cég adószámát vagy egy telefonszámot, emailcímet már jóval egyszerűbb.

Még inkább jól jön ez olyan helyen, ahol nincs pénztárgép, de már nem tartunk magunknál készpénzt: például egy magánorvosi rendelőben. Ha valakinek rendszeresen fizetünk (mondjuk egy magántanárnak), akkor csak az első alkalommal kell megadni az azonosítót, de akkor is jóval egyszerűbb valamelyik másodlagos azonosító, mint a 24 jegyű számlaszám.

Összegzés

A megoldás tehát mindenképpen praktikus, egyszerűsíti a fizetést, ugyanakkor az ésszerű körültekintésre ebben az esetben is szükség van. Egyeztessük a másik féllel az azonosítót, figyeljünk arra, hogy ne vétsünk szám-, vagy betűhibát, és ha szükségesnek tartjuk, várjuk meg, amíg a másik fél visszaigazolja, hogy megkapta a pénzt (ezek persze a hagyományos bankszámlaszám esetében is fennállnak). Az addigi tapasztalatok szerint jól működik a rendszer, igen ritka a téves utalás.