Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Félmillióba is kerülhet egy új jogosítvány - Fél évig vagy tovább tart megszerezni

Elemzések2022. jan. 31.Végh Zsófia

Nemcsak a vezetői engedély megszerzésének díja nőtt jelentősen, a vizsga letételéhez szükséges idő is. A hosszú várólisták miatt fél évvel számolhat az, aki nulláról kezdi, de gyorsított tanfolyam keretében is 2-3 hónap míg valaki levizsgázik.

Nincs könnyű dolga annak, aki most szerezne jogosítványt és összehasonlítaná az árakat: a legtöbb iskola ugyanis másként bontja le (ha egyáltalán lebontja) a teljes tanfolyam díját. A kötelező elemek: az elmélet (mely egyre nagyobb arányban tartanak kizárólag online), a gyakorlati órák valamint az elsősegély tanfolyam természetesen minden iskolában a teljes tanfolyami díj része, ám az árazás jelentősen eltér.

Nemcsak az eltérő árazás, hanem maguk az árak sem feltétlenül segítik az eligazodást, ugyanis van, ahol minimum árat tüntetnek fel, vagy egy bizonyos autótípusra írják ki a díjakat, de egy másik modell/oktató árai ettől különbözhetnek. Bizonyos iskolák ugyanis magasabb elméleti tanfolyam árat írnak ki, és alacsonyabb óradíjat, ám a gyakorlatban nem jelenti azt, hogy a végösszeg kevesebb lenne, vagy, hogy az oktató kevesebbet kapna, inkább marketinghúzás vagy játék a számokkal.

Az oktatók óradíjai között is jelentős a szórás, bár a verseny miatt városonként többé-kevésbé azonos szinten mozognak.

Egy gyakorlati óra ma átlagosan/legalább 7,000-7,500 forint a fővárosban, ami a kötelező 30 óraszámmal felszorozva 210,000-225,000 forint.

Ez rendszerint kevés a sikeres vizsgához, vagy a hatóságilag előírt minimum 580 km teljesítéséhez. Az sem mindegy, hogy a kötelező órákon túl hány plusz órát kell vennie a tanulónak, s azok mibe kerülnek.

15%-tól 100%-ig is terjedhet az extra órák száma iskolától függően.

Hogy átlagosan mennyivel több óra kellett a sikeres vizsgához bárki ellenőrízheti: a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont honlapján negyedéves bontásban autósiskolánként.

A kötelező gyakorlati óraszám (30 óra) felett rendszerint 10-20 órára van még szükség, mire egy tanuló teljesíti a szintén előírt minimum 580 km-t.

Vagyis átlagosan 40-50 órával érdemes számolni, így a gyakorlati órák díja 280,000-385,000 forint is lehet, vagy ennél magasabb.

Az ország nyugati részén van olyan iskola, ahol 16 ezer forintot kérnek egy gyorsított gyakorlati óráért. Az alapóra díja ugyanitt közel 10 ezer forint, az órák rendszerint 50 perc hosszúak. Ehhez jön a regisztráció, az elméleti és elsősegély tanfolyam díja, és a vizsgák költsége. Ez az, ahol szintén nagy az eltérés az iskolák között.

Ahol lehet spórolni, az az automata váltós járművön tanulás. Itt átlagosan 10-15 órával kevesebbet vesznek azok, akik automata ilyen autón tanulnak.

Mennyi idő kell a jogosítvány megszerzéséhez 2022-ben?

A jogszabály-módosítások előtt viszonylag egyértelmű volt a válasz; durván 2-3 hónap alatt. Mára azonban legalább 4-5 hónap, mire a tanuló megszerzi a papírt.

A koronavírus miatt tavaly tavasszal az iskolák jelentős része kénytelen volt bezárni, s amikor újranyitottak, megrohamozták őket a jelentkezők.

Volt olyan, aki még februárban jelentkezett és nyár végén tudta a gyakorlati képzést megkezdeni. Országos szinten kevés az oktató, elöregedett a szakma. Sokan még a 2008-as recesszió utáni években hagyták fel az oktatással. Az utánpótlás is akadozik: több év kihagyás után tavaly nyáron indult először oktatóképzés a Közlekedéstudományi Intézet szervezésében. Információnk szerint a közel 1000 jelentkezőből néhány százat vettek fel, ám még ha sikeresen is vizsgázik mindenki, akkor se oldja meg a hiányt.

Felár fizetéséért aki szeretne, gyorsítva is hozzájuthat a jogosítványhoz. Ennek az opciónak a gyakran két hónapos várakozási idő ismeretében van létjogosultsága és keresik is. Egy 6000 forintos tanóra gyorsított képzés keretében 8000-8500 forint.

Ha pénz van és akarat van, gyorsan hozzá lehet jutni egy jogosítványhoz

mondta lapunknak Böröcz Mátyás, az Autósiskolák Szövetségének vezetője.

Gyorsított tanfolyamon akár hétfőtől péntekig, heti öt alkalommal is járhat valaki. Vagy hétvégén, ha hajlandó megfizetni az 50%-100%-os felárat.

A plusz órák vétele szempontjából az évek óta változatlan, 11 ezer forintos vizsgadíj sem jelent komoly visszatartó erőt

magyarázza a szakember.

A várakozás viszont lassítja azokat, akik a hagyományos módon szereznék még a papírt. Az oktatóképzésre most felvett, durván 300-400 főnek, ha levizsgázott, még egy évig felügyelet mellett hospitálnia kell, mondja Böröcz, ami további várólistákat sugall. Arról, hogy pontosan hány oktató dolgozik az országban nincs hivatalos statisztika: durván 10 ezer fővel számol a szakma. Közülük körülbelül 4000 oktató, 2500 vizsgabiztos, és legalább 2000 iskolavezető, ám közülük többen oktatnak is.

A fentiek alapján a legolcsóbb jogosítványok 210 ezer forint közül mozognak, ha a tanuló nem haladja meg a kötelező óraszámot, hagyományos váltójú (sokszor régebbi évjáratú) autót vezet és hajlandó várni.

A reálisabb forgatókönyv szerint hasonló feltételekkel, pótórákat is igénybe véve és elsőre nem feltétlenül sikeres vizsgával 280-330 ezer forint körüli ár jön ki.

Automata váltós óráknál ez 380 ezer forint is lehet.

Gyorsított tanfolyammal és pótórákkal akár félmillió forintba is kerülhet a jogosítvány, de normál tempóban is érdemes legalább 350 ezer forinttal, és minimum 3-4 hónappal számolnia annak, aki vezetői engedélyt szeretne idén.