Hiánycikk lett a konténer, durván drágul a szállítás
ElemzésekElfogytak a konténerek, akadozik az áruszállítás Kínából, ami világszerte logisztikai problémát okoz, főleg az webáruházaknak. Sokan a koronavírust okolják, mivel a lezárások miatt megnőtt a forgalom, de a konténerhiány háttere összetettebb. Eleve jóval több áru érkezik Európába az ázsiai országból, mint amennyi ellenkező irányba halad. Amíg a tengeri szállítás dominált, a kiürült konténereket a hajós cégek visszavették, ám öt éve felpörgött a vasúti szállítás Kína és Európa között, a cégek pedig egy új modellre váltottak, amibe bele volt kódolva a mostani válság.
Elektronikai cuccok, ruhák szerszámok – hozzászoktunk, hogy Kínából olcsón meg tudunk rendelni szinte mindent, már ha ki tudjuk várni az egy-másfél hónapot, amíg megérkezik. Megéri, egy csomag kijelzővédő a mobilra hétszáz forint Kínából, ha viszont itthon akarjuk megvásárolni, ennek a többszörösét is ki kellene fizetnünk.
A szállítási költség eddig nem sok vizet zavart, sok kisebb terméknél eleve ingyen volt, vagy legfeljebb pár száz forint. Most viszont az említett telefonos kiegészítő mellett ezerötszáz forintos postaköltség áll. A brutális drágulás oka az, hogy világszerte elfogytak a konténerek. így a hétköznapokban is találkozhatunk azzal, hogy világszerte logisztikai problémák nehezítik a Kínából kifelé irányuló áruforgalmat.
Nem csak a vírus a ludas
Általában a koronavírus-járványt sejtik a logisztikai problémák hátterében, ami részben igaz is.
A lezárások hatására világszerte megugrott az online vásárlás. Egyúttal a légi közlekedés is leállt, márpedig az utasszállító repülők extra kapacitását korábban ki tudták használni teherszállításra. Ám a probléma ezúttal az , hogy nincs elég üres konténer, amiben a temérdek árut hajón vagy vasúton el lehetne szállítani Kínából, ez okozza a szállítási költségek brutális emelkedését is, amelyek háromszáz százalékkal ugrottak meg tavaly márciushoz képest. De hogy tűnhettek el a konténerek világszerte? Pásztor Mihály, a Konténerpiac Kereskedelmi Kft. tulajdonosa úgy látja, a mostani krízisért nem lehet kizárólag a pandémiás helyzetet okolni.
A probléma gyökere 2016-ig nyúlik vissza, nagyjából akkor indult meg a vasúti teherszállítás Kína és Európa között között, addig ez többnyire hajón, történt. Először Lengyelországba, majd Magyarországra kezdtek el vasúton fuvarozni konténereket, és ekkor történt meg az a változás a konténer-tulajdonlási viszonyokban is, amely a mostani hiányhoz vezetett
mondja Pásztor Mihály.
Míg korábban a nagy hajós társaságok birtokában voltak a szállításhoz szükséges konténerek, amiket a szárazföldi fuvarozáshoz bérbe adtak, majd a kirakodás után vissza is vettek, a vasúti szállítás új gyakorlatot honosított meg. Konténerlízingcégek és nagykereskedők elkezdték felvásárolni a konténereket Kínában, amelyeket megtöltöttek a megrendelők árukészleteteivel, majd amikor azok elértek a célországokba, ott egyszerűen tovább értékesítették a kiürült konténereket, amelyek így már nem jutottak vissza Kínába
mutat rá Pásztor Mihály.
Így állt elő az a helyzet, hogy bár az ágazati becslések szerint száznyolcvanmillió konténer van világszerte, Európában és az Egyesült Államokban rengeteg halmozódott fel belőlük, ezeket kezdték el most jobb megoldás híján üresen visszaszállítani hajókon Kínába, hogy onnan áruval megrakodva érkezzenek hozzánk újra.
Csakhogy éppen ez az üresjárat drágítja meg a szállítási költségeket, ugyanis a fuvarozás is beépül az árba. A konténerhiány bele volt kódolva a rendszerbe, éppen csak most csúcsosodott ki, amikor amúgy is krízishelyzet van a világban a koronavírus miatt, ha korábban volt is valamiféle féloldalas egyensúly - elvégre eddig is jóval több árut exportáltak Kínából, mint Európából vagy Amerikából - az mára végképp felborult.
Ráadásul decemberre az üzemanyagárak is megugrottak, ezt láthatjuk a benzinkutakon, ezt érzik természetesen a fuvarozó cégek is. Így jött össze mostanra a háromszoros áremelkedés.
Nálunk is drágul a konténer
- A vasúti összeköttetés létrejöttével Kína és Európa között, a Magyarországra beérkező konténerek száma meredeken megemelkedett, itt átrakták az árut kamionokra nyugat-európai desztinációk felé. Ezért nálunk is viszonylag olcsón lehetett konténerhez jutni, és ez csak néhány héttel ezelőtt kezdett megváltozni.
Durván százezer forinttal drágult meg egy nagykonténer ára.
Míg korábban egy negyven lábas, tizenkét méteres ISO 40′ HC tengeri raktárkonténert hatszáz-hatszázötvenezer forintért meg lehetett venni, ma már hétszázötvenezer alatt csak jószerencsével foghatjuk ki, és hamarosan elmehet az ára egymillió forintig is.
Ez azért ijesztő, mert a jó átlagár az a hatszázezer forint - véli az ügyvezető, aki szerint az is fokozta a helyzetet, hogy az építőipari árdrágulás miatt, fellendült a kereslet tároló és épületek kialakítása kapcsán, így még több konténer esett ki az áruforgalomból. A Konténerpiac Kft. is konténerirodák kivitelezésével, konténercsoportok összeszerelésével és szétbontásával foglalkozik. Általában száz-százhúsz konténer szokott lenni náluk raktáron az említett típusból, de már ők is érzik a felpörgő keresletet, mivel a készletük a negyedére apadt. Pásztor Mihály szerint az is a bőrén érzi majd a drágulást, aki most akar majd nyaralót, vagy éppen lakóházat felhúzni ezzel a módszerrel.
Most rendeljünk, egy hét múlva drágább lesz
Az ügyvezető éppen ezért azt tanácsolja, ha bármit rendelni akarunk Kínából, azt minél előbb tegyük meg, mivel szállítási költségek emelkedésének koránt sincs vége.
- A napokban vettünk a megszokott kereskedőnktől egy emelőszerkezetet, amit Kínából rendelt meg.
Korábban hetvenezer forint körül mozgott az ára, most még meg tudtuk venni százezerért, de a jövő héten valószínűleg már százötvenezerbe fog kerülni a megemelkedett fuvardíj miatt – mondja Pásztor, aki mégsem aggódik.
Azt mondja, húsz éve téma már a konténerek áremelkedése, voltak is megugrások, amikor sok van belőlük, akkor olcsóbbak, amikor kevés, akkor felmegy az áruk. Ez most éppen egy nagyobb amplitúdójú kilengésnek tűnik, de ha a nagy kínai konténergyártók fokozzák a termelést és a használtkonténerek eloszlási aránya is normalizálódik Kína és a világ más részei között, a helyzetnek javulni kell és minden visszatérhet a normális kerékvágásba.