Hogyan változtatja meg a hazai autógyártást az elektromos autók térnyerése?

Elemzések2021. márc. 14.Szabó Anna

Globális konkurenciaharc bontakozott ki az elektromos autók gyártásában: egyelőre Európa vezeti a piacot, a kontinensen a személygépjárművek 12 százaléka már elektromos vagy hibrid meghajtású. Összehasonlításképp Kínában 6, az USA-ban 2 százalék ez az arány.

Az elektromos autó már nem a jövő technológiája, egyre gyorsabban követel helyet magának a mindennapok közlekedésében - hangzott el a Magyar Közgazdasági Társaság ipari és vállalkozási szakosztálya által szervezett online konferencián, ahol az autógyártás várható jövőjéről folyt a beszélgetés.

A magyar tulajdonban lévő autóipari beszállítóknak akkor van esélyük a megújuló autóiparban, ha képesek a robotizáció, a digitális változások tempóját felvenni, és folyamatos termékfejlesztéssel kopogtatni az autógyáraknál - hangzott el az MKT szakmai fórumán. Vagyis a lehető leggyorsabban átvenni az Ipar 4.0 tempóját. 

A Newsweek által szemlézett Bloomberg legfrissebb adatai szerint tavaly mintegy 304 milliárd dollárt fektettek megújuló energiába világszerte, ebből 139 milliárd ment kifejezetten elektromos autókra.

A várható tendencia, hogy ez az arány megfordul 2025-re, és már több lesz az elektromos autókra költött pénz: 357 milliárd dollár értékű fejlesztés mehet az elektromos autókra és az ehhez szükséges infrastruktúrára, és 306 milliárd dollár megújuló energiára.

Globális versenyfutás

Jelenleg az európai piacon a legnagyobb arányú az elektromos gépjárművek aránya (12%), míg Kínában hat százalék, az USA-ban pedig csak két százalékos ez az arány.

Az elektromos autók környezetvédelmi hatásairól elhangzott, hogy nem akkora a jelentősége, mint gondolnánk, hiszen a közlekedés környezeti hatása mintegy 6 százalékra tehető.

Sokkal inkább arról van szó, az Egyesült Államok és Kína az egyik legsikeresebb európai integrátor iparágat, az autóipart támadta meg.

Úgy tűnik, a kihívásra válaszolva kicsit túllőttek a célon a döntéshozók, hiszen olyan szigorú szabványokat alkottak, amelyek teljesítésére a jelen mérnökei még nem képesek. Arról is szó esett, hogy a 2000-es évek elején, amikor az EU figyelmének középpontjába a klímaváltozás került, amire a nagy cégek innovációval válaszoltak. A klímacélok középpontba állítása az energetikai innovációt is felgyorsította, így e két iparág átalakulása jelentős hatással lesz a környezetvédelemre. 

Fontos része a változásoknak, hogy a társadalom egyes tagjai úgy érezték, az elektromos autók használatával ők is hozzá tudnak tennia klímacélok teljesüléséhez.

A lítium kulcsfontosságú

Az elektromos autó legfontosabb alkatrésze a lítium akkumulátor és a várakozások szerint még jó ideig így is marad.

A lítiumlelőhelyek jó része vagy Kínában, vagy kínai felügyelet alatt álló területen van, ezért a világban más irányú kutatások is elkezdődtek, például az alumíniumlapos akkumulátorral kísérleteznek , illetve a lítiumot helyettesítő egyéb anyagokkal, de ezek a kísérletek még gyerekcipőben járnak. 

Ugyanakkor az is tény, hogy lítiumbányák nyílnak Finnországban, Portugáliában, Csehországban, Horvátországban és Szerbiában. Ez is mutatja, hogy a nagy európai nagy cégek határozott célja, hogy az akkumulátor gyártásban válaszoljanak a kínai kihívásra. 
Kérdésként vetődött fel, hogy az elektromos autók számára termelt áram erőművi előállítása, nem jelente-e nagyobb szennyezést, mint a robbanómotoros autók.

A válasz szerint sokkal egyszerűbb egy koncentrált pontban megkövetelni a légszennyezés jelentős csökkentését, mint sokmillió autó használójától. A tönkrement akkumulátorok újrahasznosítására pedig egyre újabb és újabb technológiák jelennek meg, a közelmúltban jelentették például be, hogy

létezik már olyan technológia, amely a lítium 90-95 százalékát kinyeri a kidobott akkumulátorból. 

Az elektromos autók gyártási költségéről elhangzott, hogy a gyártás ugyan 30 százalékkal kevesebb munkaerőt igényel, az anyagmennyiség azonban tizedével több, mint a hagyományos autóknál, illetve az ár negyven százalékát az akkumulátor adja, mindez áremelkedést jelent a hasonló kategóriás hagyományos autókhoz képest.

Ezen túlmenően azonban tény, hogy a korszerű elektromos autóban, a digitalizációt, a szoftverfejlesztést, illetve általában a kialakításába fektetett innovációt kell megfizetni, így nem várható jelentős árcsökkenés. 

Mit mutat a Tesla példája?

Az is elhangzott a beszélgetésen, tévhit, hogy gyorsan amortizálódik az akkumulátor. Továbbá szinte biztosra mondható, hogy hamarosan többségbe kerül az a nemzedék, amely nem akar autótulajdonos lenni, csak mobilitást akar. Ez még olcsóbbá is teszi a közlekedést, bár az autók ára biztosan emelkedni fog a jövőben. Fontos változása hagyományos autóhoz képest, hogy az elektromos autónál a szoftver ugyanúgy frissíthető, mint a mobiltelefonnál, így akár hosszú idő után is folyamatosan frissülhetnek képességei, feltéve hogy a futóképessége nem változik.

Az autóipari verseny alapvető jellemzője, hogy a nagy autógyártók tulajdonosi szerkezete eléggé összefonódott, így érthető, hogy amikor új versenytársak jelennek meg a piacon, akkor félre teszik az ellentéteket és igyekeznek kiszorítani az új versenytársakat. Jelenleg két nagy csoport méri össze erejét, a hagyományos európai és amerikai robbanómotoros csoport áll szembe az új technológiai cégekkel. Ennek az összecsapásnak a végkimenetelét jó eséllyel a ma 20-40 éves generáció dönti el, amely a jövő vásárlója lesz. Ez a generáció a mobiltelefonon illetve a digitalizáción nőtt fel, érti és igényli ezt a technológiát, és mindent azonnal akar.

A hagyományos autógyárak ezt a tempót nehezen bírják. A 17 éve a piacon lévő Tesla példája mutatja, hogy a gyár piaci értéke ma nagyobb, mint a többi vezető autógyáré.

A Tesla ugyanis kifejezetten erre a generációra épít, ha kell interneten ia vásárolhat az ember autót, amely másnap már a ház előtt áll. A Teslának például már az úttartása is sokkal jobb, mint a hagyományos autóké, mert minden egyes autóból folyamatosan érkeznek a visszajelzések a használat során, amit a következő szoftverfrissítésnél már beépítenek, ami tovább javítja az autó általános teljesítményét, emeli a biztonságot.