Így repültünk a nyáron: rövidebb foglalás, járatmódosítások, közepes forgalom

Elemzések2021. szept. 22.Végh Zsófia

Hiába nőtt az utazási kedv, a korlátozások és a folyamatos menetrend módosítások nem könnyítették meg az utazók dolgát. Durván a fele volt a két évvel ezelőttinek a légiutas-forgalom a nyári csúcsszezonban és nem valószínű, hogy 2023-2024 előtt visszaállna a 2019-es szintre, mondta a növekedés.hu-nak Chris Goater, a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) szóvivője.

Alig több, mint 50%-át érte el nemzetközi légiutas-forgalom a nyári csúcsidőszakban a két évvel korábbival összevetve. Az érvényben lévő beutazási korlátozások és a kevesebb közlekedő járat miatt sokan nem indultak útnak. Ráadásul a légitársaságok a meglévő menetrendjüket is gyakran módosították: több járatot töröltek, vagy az indulás és érkezés időpontját változtatták, akár többször is. Emiatt sokan kénytelenek voltak módosítani útiterveiket vagy ha más megoldás nem volt, törölni azokat.

A két vezető európai fapados légitársaság, a Ryanair és a Wizz Air többször változtatta a népszerű (például a görög szigetekre, olasz városokba) induló chartereik idejét reggelről délutánra, vagy késő estére.

A menetrend módosítás fő oka a kereslet (utasforgalom) visszaesése, amihez a légitársaságok kénytelenek alkalmazkodni, hogy az üzemeltetés gazdasági és környezetvédelmi szempontból is fenntartható legyenmondta a növekedés.hu-nak Chris Goater, az IATA kommunikációs vezetője.

A Wizz Air szintén ezzel magyarázza a módosításokat.

A beutazásra vonatkozó korlátozások nagy mértékben befolyásolják az utazási kedvet és ezáltal a piaci igényeket, a Wizz Air pedig mindig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy járatait a mindenkori piaci igényhez igazítsa, miközben igyekszik minimalizálni a veszteségeket is

írta kérdésünkre a társaság.

Ilyenkor előfordulhat, hogy kedvező változásokra vagy nagyobb keresletre számítva több járatot indítunk, mint a későbbi tényleges igény, így bizonyos járatainkat törölnünk kell, illetve másik napra kell áthelyeznünk. Célunk továbbra is, hogy minél több embernek biztosíthassunk megfizethető árú utazást

írják.  

Légiközlekedési szakértők szerint is gazdasági okokkal magyarázható a variálás. Egy-egy járat “mozgatásával” ugyanis személyzetet tudnak spórolni, nincs szükség annyi pilótára és légiutas-kísérőre.

„A légitársaságok folyamatosan módosítják menetrendjeiket és versenyeznek új útvonalakért”, mondja Goater.

Az európai fapados társaságok 2021-re összesen 1270 olyan új útvonalat ütemeztek be, amely tavaly nem szerepelt menetrendjükben, miközben 1437 útvonalat megszüntettek

idézi az IATA a Wall Street Journal májusi számát.

A szervezet adatai szerint a Ryanair minden útvonal helyett, melyet megszüntet 2-3 újat hoz létre. A Wizz Air idei júliusi előrejelzésében 128 útvonalat tervez(ett) megszüntetni, melyek 2020 júliusában még érvényben voltak, ugyanakkor 269 útvonalat nyitott, mondja a szövetség. A légitársaság olaszországi terjeszkedése miatt is felkerültek új útvonalak a menetrendre: a Róma-Fiumicino új reptéri bázisra négy új gép került, ami 19 országba 32 új útvonalat jelent.

A pandémia a foglalási szokásokat is átformálta. Az utasok az utazás időpontjához jóval közelebb, vagyis nem előre, hanem viszonylag későn foglalnak, ami szintén hatással van a járatok menetrendjére. Míg 2019 májusában az utazók fele foglalt több mint 20 nappal indulás előtt, egy évvel kevesebb mint harmaduk.

A last minute (1-3 nappal indulás előtt) foglalások aránya 18%-ról (2019 május) 41%-ra nőtt (2020 május)

derül ki az IATA összesítéséből. 

A rugalmasabb tervezést a slot (résidő) szabályok lazítása is segíti, ami nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a légitársaságok megfelelően tudjanak a válságra reagálni, mondja Goater.

Az IATA havi rendszerességgel elemzi a nemzetközi forgalmat. Idén májusban a 2019-es forgalomhoz képest 85%-os volt a visszaesés, júliusra valamivel javult a helyzet, ekkor 74%-al volt kevesebb. Globálisan a belföldi közlekedés gyorsabban visszaállt, itt a 2019-es szintekhez képest májusban 24%-al, júliusban 15%-al volt alacsonyabb a kilométerben mért utasforgalom.

A teljes, vagyis nemzetközi és belföldi forgalom tekintetében pedig 63% és 53% volt a csökkenés májusban és júliusban 2019 azonos időszakaihoz képest.

Bár látszik a javulás, jóval elmarad az ideálistól.

Úgy számolunk, hogy 2023-2024 körül áll vissza a 2019-es forgalom, ez persze függ a gazdasági helyzettől és attól is, hogy milyen ütemben lazítanak a korlátozásokon

mondja Goater.