Kereskedelmi háború a magyar láthatáron: az eMAG-Extreme Digital így készül az Amazon megjelenésére

Elemzések2021. júl. 5.Devecsai János

Azzal tehetjük a legjobbat, ha a rivális megjelenése előtt a lehető legnagyobb piaci részesedést érjük el, és a lehető legtöbb fejlesztést valósítjuk meg – mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Balázs az eMAG és az Extreme Digital ügyvezetője.

Az online kereskedelmet a régiónkban leginkább egy száguldó vonathoz lehetne hasonlítani, amely a pandémia alatt csak még gyorsabb sebességre kapcsolt. Itthon a GKI Digital adatai szerint a legnagyobb 10 szereplő például 54 százalékos növekedést produkált a tavalyi évben.

Messze van már azaz idő, amikor a netes vásárlás még afféle fiatalos hóbortnak számított. Napjainkban a felnőtt lakosság 12 százaléka legalább hetente vesz valamit a világhálón.

A járvány esztendejében, vagyis 2020-ban pedig az emberek 70 százaléka minimum egyszer rendelt valamit az online boltokból.

Így hogy a pénz csak úgy tódul a szektorba, egy-két komoly sikertörténet is született a térségünkben.

Közülük a legnagyobb meglepetéssel egy lengyel áruház az Allegro szolgált.

A számaik egészen bravúrosak. Úgy hogy nem kezdtek el nemzetközi szinten terjeszkedni és csak a hazai piacon vetették meg a lábukat, az európai webáruházak közt a leglátogatottabbak lettek a kontinensen.

A leglátogatottabb európai központtal működő online piacok

Áruház neve Központ helye Havi európai látogatószám (millió fő)
Allegro Lengyelország 202,8
Zalando Németország 111,3
bol.com Hollandia 75,8
Cdiscount.com Franciaország 65,0
Ozon Oroszország 62,3
Fnac Franciaország 57,9
OTTO Németország 56,1
eMAG Románia 41,6
Forrás

Ebben a kiugró eredményben az is közrejátszott, hogy Közép-Európában és Nyugat-Európában merőben másként alakult az online kereskedelem fejlődése. A kontinens legnagyobb piacaira a nagy amerikai óriások hamar betörtek így a helyi cégeknek nem is nagyon volt esélyük arra, hogy erőre kapjanak.

Az Amazon például Németországban és az Egyesült Királyságban még az e-kereskedelem hajnalán, 1998-ban megjelent.

Majd rá két évre, amikor minálunk a többség még azt se tudta, hogy mi fán terem egy online bolt, az Amazon már a francia piacot is elkezdte letarolni. 

Az eBay is hasonló taktikát követett. Viszont a nagy amerikai mamutokat Közép- és Kelet-Európa nem igazán érdekelte,

így a piacvezető szerepet errefelé nem az Egyesült Államokban székelő multik kaparintották meg.

Lengyelországban az említett Allegro, eredetileg még aukciós oldalnak indult, mára viszont átváltva egy évi 311 milliárd forintos forgalmat produkáló piactér lett, amelyen 117 ezer cég hirdeti a termékeit a ruháktól a kocsikon át az egészségügyi eszközökig.

Gyakorlatilag a lengyeleknél a legtöbb kiskereskedő nem vesződik egy saját weboldal elkészítésével helyette inkább az Allegrot használja.

De a régiós óriások mellett még ott találjuk a román eMAG-ot vagy a cseh Alzát is. Mindegyik igazi régimotoros, hisz az eMAG 2001-ben alapult, az Alza pedig 1994 óta működik. Igaz utóbbi az első weboldalát csak kicsit később 1998-ban indította be.

Hazai helyzet

Magyarországon is egy helyi társaság viszi a prímet. Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula még 2001-ben hozta létre az Extreme Digitalt, amely két éve egy komoly mérföldkőhöz ért azzal, hogy kiderült: egyesülni fognak az eMAG hazai leánycégével.

A fúzió azóta is zajlik.

Várkonyi Balázs az eMAG és az Extreme Digital ügyvezetője a növekedés.hu-nak elárulta: 2020. áprilisban elindult a csapatok összevonása, ami még mindig tart.

Idén májusra egyesítették a két cég eddig külön működő logisztikai hátterét. Az összeolvadás során a teljes raktárkapacitás szezonon kívül 40 000 m2-re bővült, mely szezonidőszakban további 20 000 m2-rel növekszik.

Az operációs összeolvadás zárásaként egy új, több mint 120.000 m2-es logisztikai bázist terveznek, hogy győzni tudják a megnövekedett rendelésszám kiszolgálását.

A piaci erejüket jól mutatja, hogy tavaly az online vevők több mint fele fordult meg az online áruházaikban. A két márka, az eMAG és az Extreme Digital közös forgalma 2020-ban mintegy 110 milliárd forintra rúgott.

Kereskedelmi harc

Persze hosszú évek óta lehetett tudni, hogy az amerikai óriások előbb-utóbb a mi régiónkba is be fognak törni. A régiós szereplőknek idővel meg kell mérkőzniük a nemzetközi multikkal.

Az Amazon esetében a startpisztoly igazán idén dördült el. Ahogy Várkonyi Balázs fogalmaz:

Az Amazon megkezdte a terjeszkedést a régióban. Tavasz óta Lengyelországban is kínálja a szolgáltatásait. Miután a cégnek Lengyelországban logisztikai központjai és fejlesztőközpontja is volt, mostanra a legnagyobb, mintegy 18 ezer embert foglalkoztató amerikai munkáltatónak számít.

Az eMAG-gal való fúziónkkal, illetve a felgyorsított fejlesztéseinkkel - eMAG üzletnyitások, csomagautomata-hálózat kialakítása, logisztikai fejlesztések - is előre “menekülünk”.

Hiszen előbb vagy utóbb a magyar piacra is be fog lépni az Amazon

Az Amazon egyébként minden piacon, amelyre belép, megnyitja a határokat. Ami azt jelenti, hogy a helyi kis-, és közepes méretű kereskedőkre rászabadítja a más országokban működő, így például az ázsiai vetélytársakat.

Várkonyi hozzátette: míg az amerikai cég nem részesíti előnyben a helyi piacon működő cégeket, nem véletlen, hogy a kkv-k sok piacon nagyon is küzdenek az Amazon jelenléte ellen.

Összességében azzal tehetjük a legjobbat, ha a rivális megjelenése előtt a lehető legnagyobb piaci részesedést érjük el, és a lehető legtöbb fejlesztést valósítjuk meg.

Az biztos, hogy a kereskedelmi harc egyáltalán nem reménytelen. Az Amazon ugyanis nehezen birkózik meg azokkal a piacokkal, ahol a helyi szereplők már megerősödtek. Beszédes, hogy a legnagyobb online áruház azokban az országokban tud igazán növekedni, ahol még 2010 előtt elindította a saját szájtját.

Az Amazon azokban az államokban, ahol az utóbbi 11 évben jelent meg négyszer lassabban növekszik, mint a régebbi jól bejáratott nagy piacokon.

Azt már csak érdekességképp jegyezzük meg, hogy az Amazon tavaly jelent meg először Svédországban, ahol az indulást komoly bakik kísérték. Az oldalukon a svéd zászlót összekeverték az argentinnal, a fordításokba pedig sokszor ordas hibák kerültek. Egy mintás ruhanemű leírásánál például a kakas szó helyén a férfi nemi szerv svéd nyelvű megfelelője szerepelt.