Magyarország halad az élen az elektromos autózás terén a V4 országok között
ElemzésekA Visegrádi Négyek között Magyarország élen jár elektromobilitás terén, amiben az állami támogatások és adókedvezmények szerepe megkérdőjelezhetetlen.
Bár áruk továbbra is magasabb, mint hagyományos belsőégésű motoros társaiké, az elektromos autók vonzereje folyamatosan nő. Az újautók ára világszinten emelkedik, Magyarországon a forint romlása miatt még inkább, így a különbség az elmúlt másfél évben jelentősen csökkent. Egy benzines középkategóriás autó, amit korábban 8 millió forintba került, mára könnyen két millió forinttal drágább lehet. Ezzel összevetve egy jó felszereltségű elektromos autó ára 11 millió forint, amely az aktuális állami támogatással 8,5 millió forintra csökken.
A vásárlás után pedig egyértelműen az elektromos a győztes: fenntartási költsége a benzinesnek csupán töredéke, ami miatt egyre többen/nagyobb eséllyel választják az e-autókat, mint korábban.
A teljes személygépjármű állományra vetítve Magyarországon fut a legtöbb elektromos és hibrid autó, amiben a támogatási rendszernek komoly szerepe van.
„Magyarország az elmúlt öt évben komolyan veszi az e-mobilitás kérdését, a szabályozás folyamatosan változik, próbálják a korábbi hiányosságokat kezelni”, mondta a növekedés.hu-nak Reizer Levente, a Nissan PR-menedzsere.
„A 2015-ben bevezetett zöld rendszám például máig unikum, ilyen jellegű megkülönböztetés az említett országokban nem létezik. Prágában is van zöld parkolás, de ott csupán egy matricával jelzik”, mondja.
A támogatási rendszer eltérő: az említett országokban is ad az állam támogatást, de más feltételekkel. „Csehországban a támogatás nem jár alanyi jogon, pályázni kell rá, és komoly indoklás kell ahhoz, hogy valaki elnyerje”, mondja Reizer. „Például egy vállalkozásnak be kell mutatnia, mire kívánja majd használni az autót”, teszi hozzá. 2016-hoz hasonlóan,
a szlovák kormány tavaly is 5 millió eurós kerettel támogatta az elektromobilitást,
azonban a tisztán elektromos hajtású járművek vásárlása után járó összeget 5 ezerről 8 ezer euróra, a hibridekre adhatót 3 ezer euróról 5 ezerre emelte. Tavaly ugyan kevesebb újautót vásároltak az országban, az elektromosok aránya 11.8% volt a szlovák járműipari szövetség tájékoztatása szerint.
A lengyel államnak kevésbé sikerült az elektromos autók iránti érdeklődést növelni. A tavaly nyáron meghirdetett programban a pályázók száma töredéke volt annak, amivel a felelős minisztérium számolt. Ebben szerepet játszott, hogy csak bizonyos vételárig jár támogatás a vásárláshoz, ami csökkenti a lehetőségeket valamint, hogy a kedvezményt a vásárlást (adó és egyéb járulékok) kifizetése után írta jóvá az állam. A támogatási összeg magánszemélyeknek valamivel több mint 4 ezer euró, de legfeljebb a vételár 15%-át fedezheti (2020-as adatok szerint).
Szakértők szerint a jelenleginél magasabb támogatási összegre lenne szükség ahhoz, hogy több lengyel engedhessen meg magának elektromos autót.
Az állam azt ígéri, vonzóbbá teszi hogy a feltételeket, ugyanis a 2019/2020-es e-mobilitás adatok jóval elmaradnak a 2030-ra kitűzött céloktól.
Az elmúlt években a pályázati feltételek itthon is többször módosultak, a hazai rendszer hibáiból többet javított a felelős minisztérium. A keretösszeget emelték, változtattak az arányokon; idén például a taxisok kisebb mértékben részesülnek a rendelkezésre álló keretből. A korábbival szemben több körben tették elérhetővé a támogatást, mert amikor csak egyszer lehetett pályázni, egy nap alatt elfogyott az összeg. Reizer szerint a rendszer jó, a pályázat kiírását megelőző konzultációba valamennyi érintett szereplőt bevontak.
„A járművenként megítélt összeget viszont lehetne csökkenteni, nem vetné vissza a vásárlást, s így több elektromos autó kerülhetne forgalomba”, mondja.
Használatban lévő személygépjárművek száma hajtás/üzemanyag szerinti bontásban a V4-es országokban
V4/2019 |
Benzines |
Dízel |
BEV |
FCEV or Hydrogen |
PHEV |
HEV |
Natural Gas |
Propane (LPG) |
Other |
Unknown |
Csehország |
3 761 795 |
2 147 433 |
2 847 |
0 |
1 723 |
16 652 |
12 424 |
3 854 |
5 090 |
37 719 |
Magyaroszág |
2 528 329 |
1 198 696 |
6 592 |
- |
8 865 |
37 589 |
2 225 |
27 200 |
174 |
- |
Lengyelország |
12 953 693 |
7 708 744 |
3 226 |
14 |
133 |
66 328 |
5 646 |
3 320 179 |
2 331 |
299 872 |
Szlovákia |
1 236 371 |
1 060 140 |
1 196 |
0 |
282 |
10 312 |
1 998 |
48 399 |
115 |
32 543 |
Forrás: Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA)
Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb összevetése szerint (2020-as adatok még nem állnak rendelkezésre), a teljes személygépjármű állományra vetített elektromos autók száma alapján a V4-es országok közül Magyarország jár az élen.
S bár az alternatív, ezen belül a tisztán elektromos hajtású járművek aránya folyamatosan nő, ám a teljes hazai gépjárműállomány csupán kis részét, körülbelül 3%-át teszi ki. Európában szintén alacsony ezen járművek aránya.
Az ACEA 2019-re vonatkozó jelentése szerint a növekedés ellenére az alternatív hajtású járművek a gépjármű-flotta csupán 4,6%-át adják az Európai Unióban.
A teljes állomány 0,8%-a hibrid, míg a plug-in hibrid és tisztán elektromos autók aránya együttesen mindössze 0,2%.