Megint kitörhet egy új kereskedelmi háború: most a Porsche és az Audi érintett
ElemzésekAz USA és Kína közötti kereskedelmi háború következő fejezete: több ezer Porsche, Bentley és Audi autót foglaltak le az amerikai kikötőkben, miután a Volkswagen anyavállalat egyik beszállítója olyan kínai alkatrészt talált a járművekben, amely megsértette a kényszermunka elleni törvényeket.
Két, az ügyet ismerő személy szerint az autógyártó akár március végéig késlelteti a járművek leszállítását, mivel kicserélnek egy elektronikai alkatrészt, amelyről kiderült, hogy "Nyugat-Kínából" származik - írja a Financial Times.
Az emberek hangsúlyozták, hogy a VW nem volt tisztában az alkatrész eredetével, amelyet egy közvetett beszállítótól szereztek be az ellátási láncban lejjebbi fokáról, amíg a beszállító nem figyelmeztette őket a problémára.
Hozzátették, hogy a VW azonnal értesítette az amerikai hatóságokat, amint tudomást szerzett az alkatrész eredetéről.
Az USA és Kína közti kapcsolatok továbbra is a legrosszabb állapotban vannak, mióta az országok 1979-ben felvették a diplomáciai kapcsolatokat egymással. Washington és Peking azonban igyekszik stabilizálni kapcsolataikat azt követően, hogy Joe Biden amerikai elnök és kínai kollégája, Hszi Csin-ping novemberben San Franciscóban csúcstalálkozót tartottak.
Az Egyesült Államok a 2021. évi ujgur kényszermunka megelőzéséről szóló törvény értelmében megtiltja az olyan termékek behozatalát, amelyek a nyugati Hszincsiang régióban és Kína más területein kényszermunkával készültek.
Egyelőre nem erősítették meg, hogy a kérdéses alkatrészt magában Hszincsiangban gyártották-e.
A részleteket ismerő személyek szerint a probléma körülbelül 1000 Porsche sportkocsit és SUV-t, több száz Bentley-t és több ezer Audi járművet érint.
A VW egy közleményében azt mondta, hogy "nagyon komolyan veszi az emberi jogok megsértésére vonatkozó állításokat, mind a vállalaton belül, mind a beszállítói láncban", beleértve "a kényszermunkára vonatkozó vádakat".
A kínai beszállítói láncban talált kényszermunkával kapcsolatos kérdések különösen érzékenyen érintik a VW-t, amely az emberi jogi csoportok és a befektetők részéről egyaránt növekvő nyomással szembesül a Hszincsiang fővárosában, Urumcsiban található, közös tulajdonában lévő létesítménye miatt.
A német autógyár szerdán közölte, hogy kínai vegyesvállalati partnerével, a SAIC-kal megvitatja "az üzlet jövőbeli irányát" a Hszincsiang régióban, miután a német médiában újabb kényszermunkára vonatkozó vádak jelentek meg.
Kínai tisztviselők azzal védekeztek, hogy a régióban zajló munkaprogramok a foglalkoztatást segítik, de az ENSZ legfőbb emberi jogi szerve szerint Kína ezen cselekedete "emberiség elleni bűncselekménynek" minősülhet.
A Human Rights Watch (Emberi Jogok Figyelője) e havi jelentése arra figyelmeztetett, hogy az autógyártókat az a veszély fenyegeti, hogy a régióban kényszermunka áldozatai által előállított alumíniumot vásárolhatnak.A VW a csökkenő kínai eladások és az Egyesült Államokban való jelenlétének növelésére irányuló törekvés között egyensúlyoz a két ország közötti növekvő politikai feszültség idején.
Január közepén a VW felfedezte, hogy néhány Észak-Amerikába tartó luxusautója olyan alkatrészt tartalmazott, amely nem felelt meg az amerikai vámszabályoknak - mondta két, az ügyet ismerő személy.
Az alkatrészt a vállalat ellátási láncában lejjebb lévő beszállító szerezte be, nem pedig közvetlenül a VW - állítják az ügyet ismerő emberek. Az autógyártók jellemzően közvetlenül a legnagyobb beszállítóikkal üzletelnek, és néha nincsenek tisztában az ellátási láncban lejjebb lévő más vállalkozások által gyártott kisebb alkatrészek eredetével.
A VW a várakozó ügyfeleinek küldött levele szerint a csúszás oka az hogy "egy kisebb elektronikus alkatrészt, amely egy nagyobb vezérlőegység része, ki kell cserélni", de az alkatrész eredetéről nem közöltek semmi információt.Az amerikai vámhatóságok jóváhagyásával a vállalat megrendelte a csereelektronikai modulokat, és már el is kezdte az autók javítását - mondta két bennfentes.
Bár néhányat már a múlt héten kijavítottak, a fennmaradó darabokat viszont valószínűleg nem sikerül megjavítani legalább a jövő hónapig.
A modulok cseréje viszonylag egyszerű, és nem igényli a járművek szétszerelését, bár a folyamatot ismerők szerint egyes bonyolultabb modellek javítása több órát is igénybe vehet.