Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mennyire vált be a papírszívószál és a fából készült evőeszköz a McDonald's-nál?

Elemzések2022. jan. 2.Kovács Dániel

Mostantól műanyag helyett papírszívószál, papír pohártetők, és fa evőeszközök lesznek az éttermekben - jelentette be nyáron a McDonalds. Mennyi műanyagtól szabadultak meg így, és mit szóltak mindehhez a vásárlók? Az máris látszik, hogy még a környezettudatosan gondolkodó mekizőket is elbizonytalanítja a favillával fogyasztott McFreeze, vagy a papírszívószálas shake.

A hazai McDonald’s júniusban jelentette be, hogy az uniós irányelveken és az ezekre épülő hazai szabályozáson túlmutató vállalásokat tervez a plasztik csomagolóanyagok kiváltására, amelynek egyik első lépéseként már akkor megkezdték a műanyag szívószálak és evőeszközök fenntartható forrásokból származó papír, rost és fa alapanyagból készült alternatívákkal történő kiváltását. 

A magyarországi McDonald’s éttermek a szívószálakkal egy időben mondtak búcsút a hideg és forró italos poharak műanyag tetőjének, illetve a műanyag személyzetis poharaknak. November folyamán a McFreeze, december közepétől pedig és a Super McFreeze termékek műanyag poharaitól szabadult meg a hálózat

- tudjuk meg az étteremhálózattól, arra a kérdésünkre viszont nem kaptunk választ, hogyan fogadták az új termékeket a vásárlók. Ám nem kell messzire menni, hogy kiderítsük, mit gondolnak a mekizők a környezettudatosabb termékekről, elég csak megnézni az étteremlánc Facebook-oldalán zajló kommentháborúkat. 

"Nah igen, ökobarátnak barát, de az isteni új karamellás sajttortát enni azzal a fa kanállal aminek a fa íze elveszi az élvezetet.. . Undorító volt! Szerencsére sok étterem volt körülöttem (pláza ételudvara) és tudtam kérni műanyag kanalat" - fogalmazott egyikük, és a véleményével nincs egyedül.

"Örülök hogy környezettudatosabb az étteremlánc de utálom ezeket a fa evőeszközöket, ha fagyizok vele szinte minden más ízt elnyom az elázott fáé. Remélem lesz alternatív megoldás erre is hamarosan"  - írja egy másik kommentelő.

De nem csak ez a baj. “Az ötlet jó, de ami a pohár tetejét illeti.....az nem jó! Valami sokkal jobb kellene amiből nem ömlik ki az ital!” - panaszkodnak többen is az új pohártetőkre, de akad olyan kommentelő is, akinek azért hiányzik a megszokott műanyag szívószál, mert így nincs meg a mekis életérzés. 

Megint mások inkább otthonról hordanak be evőeszközöket kedvenc éttermükbe, vagy éppen erre az alkalomra szereztek be kanálgépet, és persze vannak, akik egyből megértették az idők szavát, és faízű fagyi ide, átázó szívószál oda, lelkesednek a fenntartható evőeszközökért. 

"Végre ideje volt már. A műanyag ideje lejárt és környezet szennyező!"

vagy “Én kifejezetten örülök hogy leváltották a műanyagot. Rá sem kellett volna szokni. Régen is megoldották most is meg fogják” - vélekednek.

És bár az elázott szívószál valóban kellemetlen lehet, főleg azoknak, akik a McDrive-ot szokták meg és autóban fogyasztanák el az ebédet, ugyanakkor tény, hogy

ezekkel a változtatásokkal éves szinten közel 200 tonna műanyagtól szabadul meg az étteremlánc.

Jobban bírjuk a váltást, mint az angolok

Ezt megelőzően 2019-ben a McDonald’s globális vállalata olyan módon újította meg a McFlurry csomagolását egész Európában, – így Magyarországon is – ami által feleslegessé vált a műanyag tető használata.

A fejlesztéssel a hazai étteremlánc 2020-ban 8,9 tonna műanyagot tüntetett el a rendszerből.

A 2014 és 2020 között, több lépcsőben megvalósított hazai csomagolás fejlesztéseknek köszönhetően mára egyik salátatermékre sem kerül műanyag tető, ami az éves mennyiséget tekintve további 11 tonnával csökkentette az éttermekben felhasznált műanyag mennyiségét. 

Így aligha nem érdemes lesz hozzászokni a változásokhoz, noha azt még az élénk vitákat látva is megjegyezhetjük, hogy az új evőeszközöket még mindig jobban fogadták a magyar fogyasztók, mint mondjuk az angolok, akiknél annyira kiverte a biztosítékot, hogy a McDonald's Nagy-Britannia és Írország 1361 éttermében 2018-ban elkezdte papírra váltani a műanyag szívószálakat, hogy két éve online petícióban követelték vissza a műanyagot. Akkora volt a felháborodás, hogy a petíciót hét nap alatt több mint 36 ezren írták alá az interneten, de a cég kitartott a döntése mellett mondván, örülnek annak, hogy lényeges lépést tettek a környezetre gyakorolt hatásuk csökkentéséért.

A kritikusokkal szemben a magyarországi McDonalds hálózat is azzal érvel, hogy a hulladékhasznosítás terén is élenjárónak számít. 2016 óta a hazai éttermek a rost alapú csomagolóanyagok 100 százakékát megújuló, újrahasznosított vagy tanúsított, fenntartható forrásokból szerzik be. 

Bár nem vendégek számára látható módon, a hulladékgyűjtés több mint 20 éve szelektíven zajlik minden hazai McDonald’s egységben. A konyhai és a vendégtérben keletkezett hulladékok szelektálásának köszönhetően a McDonald’s több, mint 80 százalékban hasznosítja újra az éttermekben keletkezett hulladékot.”