Miért lett tengeri kikötő Budapest?
ElemzésekBudapest 1936-ban lett tengeri kikötő, és az 1970-es évekig rendszeresen megfordultak tengerjáró hajók a csepeli kikötőben. Miután Magyarországot a trianoni békediktátum elvágta a tengerektől, új megoldásra volt szükség a hazai áruk külföldre, s a tengerentúli portékák hazánkba juttatására.
Emiatt új típusú hajókat kellett gyártani, és ennek köszönhetően vált Budapest sajátos módon tengeri kikötővé.
A Növekedés.hu társoldala, a Tudás.hu cikkéből kiderül: a budapesti kikötő helyszínéül sok terület felmerült. Széchenyi István északon, a Népsziget felső Dunaágának lezárásával kívánta ezt kialakítani (ez végül megvalósult, de forgalmi kikötő helyett hajógyár és téli kikötő épült itt), de felmerült még a Lágymányosi öböl, Ferencváros vasúti hídtól délre eső része a Csepel sziget felett, valamint a Csepel sziget.
Végül 1892-ben a Budapesti Kereskedelmi Iparkamara javaslatára a Csepel szigeti helyszínt választották ki, itt ugyanis lehetőség volt egy modern, és a későbbiekben bővíthető kereskedelmi kikötő kiépítésére.