Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Milyen irányt vesz a gazdaságpolitika a választások után?

Elemzések2022. ápr. 5.Harsányi Péter

A következő években a gazdaságpolitika egyik legfontosabb feladata a költségvetési hiány és a külső sérülékenység csökkentése lesz. Az élelmiszerárstop, az üzemanyagárstop, és a kamatstop intézkedéseket egy vagy több lépésben kivezetheti a kormány. A rögzített rezsiárak azonban velünk maradhatnak. A jövő évtől mérséklődhetnek az állami beruházások, ugyanakkor ezt a magánberuházások 5 százalék feletti növekedése kompenzálja. Az állam a jövőben is kiemelt figyelmet fordíthat a vidékfejlesztésre és a családok támogatására. Folytatódhat továbbá az MNB és a kormány stratégiai együttműködése, amely az elmúlt években lényegesen gyorsabb gazdasági növekedést eredményezett. Az infláció elleni harcban pedig a jegybank 7 százalékig emelheti az irányadó kamatlábat.

Orbán Viktor korábban több határozott üzenetet fogalmazott meg, hogy megválasztása esetén fenn kívánja tartani a lakosság számára rögzített rezsiárakat. A földgáznak, az áramnak és a távfűtésnek az árát még egy évtizeddel ezelőtt rögzítette a kormány. Az intézkedés azóta, de mindenekelőtt az elmúlt hónapokban komoly segítséget nyújtott a lakosságnak.

Az MNB számításai szerint a rögzített rezsiárak az év első hónapjaiban megközelítőleg 1,5 százalékponttal mérsékelték a teljes inflációs mutatót.

Az intézkedés tehát a kormány korábbi kommunikációjának megfelelően velünk maradhat.

A nemzetközi energiaárak elszabadulása miatt azonban jelentősen megnőtt a különbség a piaci árak és a rögzített lakossági gázárak között. Ha a jelenlegi magas energiaárak fennmaradnak, akkor több százmilliárd forintos veszteségként jelentkezik végeredményben a költségvetésnél. A földgázárak ráadásul a geopolitikai fejlemények tükrében akár tovább is emelkedhetnek.

Piaci becslések szerint mindez akár ezermilliárd forintos többlet terhet is róhat a büdzsére.

Költségvetés

Magyarország 2021 során és jó eséllyel az idei évben is 10 százalékos ikerdeficitet fut.

2021-ben 3 százalékos folyó fizetési mérleg hiány mellett 7,3 százalékos költségvetési hiány keletkezett. Az idén jelentősen mérséklődhet a költségvetési deficit, mintegy 4,9 százalékra. Ehhez ugyanakkor 5 százalékhoz közeli folyó fizetési mérleg hiány társulhat.

A gazdasági növekedést ráadásul erős lefelé mutató kockázatok övezik. Reális a veszélye, hogy a GDP lassabban bővülhet a korábban gondoltnál, ami miatt költségvetési átrendezésekre, illetve kiigazításokra lehet szükség.

Emellett a válságkezelés költségei többek között a Magyar Nemzeti Banknál csapódhatnak le. A jegybank több évnyi nyereséges működést követően veszteséget halmozhat fel, aminek mértéke akár százmilliárdos nagyságrendű lehet. Ez szintén a költségvetés terhe lesz.

A gazdaságpolitika legfontosabb feladata, hogy a következő években konszolidálja a költségvetési hiányt, mérsékelje a külső sérülékenységet és minél gyorsabban leépítse a GDP arányos államadósságot.

E téren a koronavírus előtti 10 évben komoly sikereket ért el a kormány. Kétharmados politikai felhatalmazással lehetővé válik az államadósság minél gyorsabb lefaragása, illetve „kinövése”. Ebben mellesleg a magasabb infláció is segít, amely növeli az állami adóbevételeket.

Államadósság

A gazdaság újraindítását és a választásokat követően a gazdaságpolitika visszafogja a költségvetési hiányt, ami hozzájárul a GDP arányos államadósság csökkenéséhez.

Utóbbi a 2021 végi 77 százalék körüli értékekről 2024 végére 70 százalékra mérséklődhet az MNB előrejelzései alapján. Feltéve, ha nem éri Európát újabb komoly energiapiaci ársokk.

Ezzel lényegében megközelítjük a 2018-ban látott szinteket.

Beruházások

A költségvetés konszolidálása és az infláció mérséklése érdekében az állam visszafoghatja a beruházásait, illetve nagyberuházásait.

Az állami beruházások az idén még 4,9 százalékkal növekedhetnek, de jövőre 1,4 százalékos, míg 2024-ben 7,6 százalékos mérséklődés várható a jegybank előrejelzései alapján.

A kormány viszont olyan időszakban fogja mérsékelni a beruházásait, amikor a másik oldalról a magánberuházások 5 százalék feletti ütemmel fognak bővülni.

Ennek köszönhetően a lakossági, vállalati és állami beruházásokat magába foglaló nemzetgazdasági beruházási ráta a GDP arányában a következő években is 26 százalék felett fog alakulni. Ez az érték uniós összevetésben kimagasló. A magas beruházási aktivitás biztosítja hazánk gazdasági felzárkózását a fejlettebb nyugat-európai államokhoz.

Beruházások várható alakulása, százalék, MNB előrejelzés

Forrás: MNB

Fontos kiemelni, hogy a kormány a vidékfejlesztésre a jövőben is kiemelt figyelmet fordít.

Összegszerűen több mint 7500 milliárd forint érkezik a magyar vidék erősítésére, fejlesztésére uniós és hazai források révén 2027-ig. 

Családtámogatás

Kormányzati becslések szerint a családtámogató intézkedéseknek köszönhetően 200 ezerrel több csecsemő született.

Ez ugyan komoly érdem, de még mindig 1,5 körüli a termékenységi arányszám hazánkban. Ez azt jelenti, hogy egy édesanya élete során átlagosan 1,5 gyermeket szül. A magyar társadalom fenntartásához szükséges érték 2,1 lenne.

Így a demográfiai folyamatok javítására és a családok támogatására várhatóan a jövőben is nagy hangsúlyt helyez a gazdaságpolitika.

Árstop intézkedések

Az üzemanyagárstop és az élelmiszerárstop intézkedések nem jelentenek hosszú távú megoldást. Kis, nyitott gazdaságként nem tudunk tartósan a világpiaci folyamatokkal szembe menni.

Ezen lépéseket csak átmeneti jelleggel lehetett bevezetni. A kormány is ezt kommunikálta a könnyítő lépések bejelentésekor.

Az üzemanyagárstop és az élelmiszerárstop intézkedéseket tehát várhatóan egy vagy több lépésben kivezetheti a kormány.

A kamatstop intézkedést sem hosszabbítja meg várhatóan a kabinet. A kamatok emelkedéséhez alkalmazkodnia kell a lakosságnak. Főleg, hogy korábban évekig történelmi mélypontokon volt a kamatkörnyezet. Így lényegében mindenkinek volt lehetősége hosszú távra fixált kamatozású jelzáloghitelt felvenni.

Monetáris politika

Az idei év egészében akár 10 százalék is lehet az infláció Magyarországon. Az árdinamika 80 százalékban olyan külső sokkokra vezethető vissza, melyekre nincs hatással a hazai pénzpolitika.

Az inflációs várakozások letörése és a forint erősítése érdekében ugyanakkor az MNB folytathatja a kamatemelési ciklust.

A növekedés.hu által megkérdezett kereskedelmi bankok szerint az irányadó ráta szerepét betöltő egyhetes betéti kamat 7 százalék körül tetőzhet a nyári hónapokban.

Folytatódhat továbbá az MNB és a kormány stratégiai együttműködése, amely az elmúlt években lényegesen gyorsabb gazdasági növekedést eredményezett.