Nagyot lendített a koronavírus a digitalizáció térnyerésén
ElemzésekA világjárvány pozitív hatást gyakorolt a nemzetközi digitalizációs folyamatokra, a bankrendszer digitalizációs szintje érdemben javult. A 2010-es évek eleje óta megháromszorozódott az európai fintech cégek száma. Magyarországon az aktív fintechek száma 130-ra nőtt. Ezek jelentős részben kkv-k és már több mint 6000 főt foglalkoztatnak. A hazai fintech szektort növekvő árbevétel és javuló jövedelmezőség jellemezte. A szektorban működő cégek árbevételének több mint fele exportból származik – derült ki az MNB Fintech és Digitalizációs jelentéséből.
A Magyar Nemzeti Bank online rendezvény keretében bemutatta 2021-es FinTech és Digitalizációs Jelentését.
Nemzetközi kitekintés
Szombati Anikó, az MNB ügyvezető igazgatója rámutatott, a koronavírus járvány összességében pozitívan hatott globális szinten a digitalizációs és fintech folyamatokra.
A digitális üzleti modellel rendelkező szereplők többnyire profitáltak a kialakult helyzetből, de bizonyos tevékenységi körök esetében felmerültek nehézségek is. Erre jó példa a hitelezés vagy az utazáshoz kapcsolódó szolgáltatások.
A globális fintech szektor főbb indikátorainak változása
Forrás: MNB, World Bank Group
A járvány hatására népszerűbbé vált az online kiskereskedelem. Az érintésmentes, digitális megoldások a pénzügyi tranzakciók lebonyolításában is egyre meghatározóbbak.
A különféle kiskereskedelmi tranzakciók esetében a fizetési módok eloszlása, 2020
Forrás: MNB
A digitalizációs megoldásokban megmutatkozó verseny eredményeként az ügyfelek igényei a felhasználói élmény tekintetében folyamatosan nőnek.
Pozitívum, hogy egyre több fintech megoldás irányul a fenntarthatóság támogatására. Többek között négy területen történt előrelépés: a célzott befektetések, az adatok és értékelés, a pénzügyi bevonódás, illetve a termékek és szolgáltatások terén.
Szombati Anikó rávilágított, a 2010-es évek eleje óta megháromszorozódott az európai fintech cégek száma.
A fejlődés korai szakaszában sok fizetési szolgáltatást nyújtó cég alakult, de az utóbbi években egyre népszerűbbé válnak a DLT, valamint a RegTech fókuszú vállalatok.
Európai fintech cégek számának alakulása
Forrás: MNB
A digitálizáció egyre inkább stratégiai fontosságúvá válik. Az elmúlt időszakban intenzívebbé váltak azok a beruházások és fejlesztések, amelyek erre irányultak.
A technológiai fejlődést már korábban is stratégiai szinten kezelő bankok lépéselőnybe kerültek a járványhelyzet alatt, mivel gyorsan tudtak alkalmazkodni a krízishelyzethez.
Rövidtávon felértékelődő technológiai beruházások a bankok körében
Forrás: MNB
Kiberbiztonság
A gyorsuló digitalizáció jelentős kiberbiztonsági kihívásokat is jelent a pénzügyi rendszerben. A technológiai fejlődés a kiberkockázatokat is új szintre emeli. Emiatt az intézményeket és az ügyfeleket is fokozottan védeni kell - fejtette ki Szombati Éva.
Szabályozás
A koronavírusra válaszul gyors szabályozói válaszok születtek, de a digitális átállás globális szabályozói lekövetése késik.
A globális szabályozói válasz megalkotásában az egységes megközelítés hiányzik, miközben fontos a pénzügyi szabályozások összehangolása más gazdaságszerkezeti ágakkal is.
Hazai fintech szektor
Már több mint 130 darab fintech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van hazánkban.
Aktív fintech tevékenységgel foglalkozó cégek számának alakulása Magyarországon
Forrás: MNB
A hazai piacon a B2B (Business to Business) fókuszú fintech vállalatok számaránya tartósan 90 százalék feletti és a fintech cégek jellemzően mikro- vagy kisvállalkozások.
A szolgáltatási kör szerinti megoszlás érdemben nem változott, a hazai fintech szektorban a foglalkoztatottak létszáma már 6000 felé nőtt - mondta el az MNB ügyvezető igazgatója.
A fintech vállalatok számának megoszlása szolgáltatási kör szerint, 2019
Forrás: MNB
A hazai fintech szektort növekvő árbevétel és javuló jövedelmezőség jellemezte. A szektorban működő cégek árbevételének több mint fele továbbra is exportból származik.
A hazai fintech-ek kifejezetten aktívak a külföldi piacokon.
A fintech szektor árbevételének és jövedelmezőségének alakulása
Forrás: MNB
Az újonnan alapított fintech cégek fejlődésük korai szakaszában dinamikusan növekedtek Egy tipikus hazai fintech vállalkozás működésének 5. évének végén jellemzően már legalább 200 millió árbevétellel és 10 alkalmazottal rendelkezik.
A hazai bankrendszer digitalizációs szintje
A hazai bankrendszer digitalizációjában érdemi javulás történt az MNB részletes felmérése szerint.
Szombati Éva elmondása alapján kedvező, hogy azokban a dimenziókban történt előrelépés, ahol tavaly még jelentős elmaradás mutatkozott. Erre jó példa a külső kapcsolatok online fejlesztése: a termékek, ügyfelek, partnerek digitális elérése javult számottevően.
Szintén pozitívum, hogy ötből négy banki ügyfél már használ digitális megoldásokat. Még a 65 év feletti ügyfeleknél is a többség legalább részben tartósnak gondolja az átállást.
A bankok digitális úton teljeskörűen igénybe vehető termékek körét tovább bővítették. Elterjedtek a banki ügyintézést támogató digitális felületek, de az ügyfélértesítések digitalizálása még fejlesztendő.
Nagy előrelépés, hogy az ügyfelek már online is le tudják zárni a folyószámlájukat. Ez paradox módon azt segíti, hogy nagyobb bátorsággal nyitnak számlát egy új intézménynél.
A pandémia ráerősített a digitalizáció stratégiai fontosságára. A bankok egyre komolyabb szakértői erőforrást biztosítanak a digitalizációs területeken. Ezenfelül már szinte minden munkakörben biztosítják a távoli munkavégzést.
Költségek
A szektor fele szerint már kimutatható a digitalizáció költségcsökkentési hatása.
Mekkora mértékű költségcsökkentést értek el a digitalizációval kapcsolatosan az elmúlt 3 évben?
Forrás: MNB
Az MNB szerint a költségoldali pozitív hatások, az általános hatékonyságnövelés és a kibervédelem fenntartása érdekében is szükség van a belső banki rendszerek modernizálására.
A hazai biztosítók digitalizációs szintje
A hazai biztosítók digitalizációs szintje a bankrendszerhez hasonlóan közepes. A biztosítási termékek és a működést támogató háttérrendszerek többnyire digitalizáltak, viszont a belső folyamatok fejlesztendők.
A legnépszerűbb lakossági biztosítási termékek online elérhetősége már általános a szektorban. A vagyonbiztosítások és az élet-jellegű termékek digitalizáltsága is jó, viszont a vállalati ügyfelek számára az online termékigénylési folyamatok fejlesztendők.
Digitálisan igénybe vehető biztosítási termékek elérhetősége (súlyozott átlag)
Forrás: MNB
Robotizáció
Szombati Anikó a növekedés.hu kérdésére elmondta, a csekkbefizetés, átutalás, mobilfizetés terén sikeresen átálltak a digitális megoldásokra az ügyfelek. A személyi hitelek közül is már nagyon sok elérhető online.
A komplexebb lakáshitelezés esetében viszont továbbra is szükség lehet a személyes jelenlétre, de a hibrid megoldások e téren is elterjedtek.
Bank-fintech együttműködés
A járvány hatására a banki digitalizációs fejlesztések felgyorsultak, amiben a bank-fintech partnerség egy nagyon jó támpontot adott, hiszen a fintechek már kész megoldásokkal rendelkeztek. Az együttműködés egyre élénkebbé válik. A chatbotok és egyéb elemzési tool-ok könnyen beépültek a bankok mindennapjaiba.