Nem tért magához a légi utasforgalom, mégis jön az extra adó
ElemzésekA Liszt Ferenc repülőtér utasforgalma még mindig mélyen a koronavírus-járvány előtti szinteken van. Az utasszám azonban gyorsan emelkedhet az erős fizetőképes kereslet és a lakosság utazás iránti vágya miatt. Mindez a bevétel gyors helyreállását eredményezheti a légitársaságoknál. Ez a profitszámokra is kedvező hatással lesz. A szektorra 30 milliárd forint ágazati extraprofit adót vetett ki az állam.
30 milliárd forintos ágazati extraprofit adóval sújtja a gazdaságpolitika a légitársaságokat.
A légitársaságok utasforgalma az elmúlt hónapokban lendületesen növekedett, bár a Liszt Ferenc reptér utasforgalma még nem érte el a járvány előtti szinteket.
A lakosság ugyanakkor várhatóan egyre gyakrabban utazhat repülővel külföldre. A fizetőképes kereslet jelentős.
Liszt Ferenc repülőtér utasforgalma
Forrás: Magyar Bankholding, Liszt Ferenc repülőtér
A foglalkoztatottság csúcson van. Közel 4,7 millióan dolgoznak hazánkban. Ezt kíséri az idén 12-13 százalékos átlagbéremelkedés.
Az egyre több ágazatban kialakuló munkaerőhiány, a jelentős gazdasági bővülés, a minimálbér és a garantált bérminimum 20 százalékos megemelése és számos állami ágazati bérrendezés következtében kétszámjegyű átlagbéremelkedés valósul meg az idén. A gyors béremelkedési dinamika jövőre is fennmaradhat. 2022 során megközelítőleg 8 százalékkal emelkedhetnek a versenyszférában a bérek.
Mindez a légi utasforgalom érdemi megugrásához fog vezetni. Ez hamarosan extraprofitot jelenthet.
Koronavírus
A légitársaságok ugyanakkor nehéz két éven vannak túl.
A nemzetközi Wizzair árbevétele például a 2021-es pénzügyi évben - melyre hatással van a járvány kitörése – lényegében a negyedére esett vissza.
Wizzair árbevétele, milliárd euró
Forrás: Wizzair
A nettó eredmény soron pedig közel félmilliárd eurós veszteség tátong. Emiatt is kérdéses, hogy mekkora lesz a közeljövőben a társaság (magyarországi) nyeresége, amire adót lehet kivetni.
Wizzair nettó eredménye, millió euró
Forrás: Wizzair
Ennek tükrében a légitársaságok vitatkozhatnak azzal, hogy valóban keletkezik-e náluk extraprofit, főleg, ha az elmúlt két nehéz évet is figyelembe vesszük.
A súlypont minden esetre nem a légitársaságokon van. A szektort összesen 30 milliárd forint értékű ágazati különadó sújtja.
Viszonyításképpen a kormány összesen 800 milliárd forintos ágazati extraprofit különadóról döntött. A bankszektort 250+50 millió, az energiaszektort 300 millió forint extra adó terheli.
Kockázat
A szabályozások szigorítása nélkül fennáll a veszélye, hogy a légitársaságok áthárítják az utasokra az extra adót. Ez pedig a repülőjegyek árának emelkedéséhez vezethet.
Mindez ráadásul akkor történik, amikor a kőolajárak és ezzel együtt az üzemanyagárak jelentősen megemelkedtek. Emellett óriási a pilótahiány, de megfelelő személyzetet is egyre nehezebb találni. A bérköltségek szintén meredeken nőnek. Ezen többletköltségek is a repülőjegyek árának megemelkedését okozzák.