Óriás hadgyakorlat zajlik Magyarországon - De mit gyakorolnak?

Elemzések2021. ápr. 29.Dunai Péter

Szokatlan hangeffektusok, szokatlan vízi járművek tűnnek fel Magyarországon, a fővárosban, a katonai gyakorlótereken ezekben a napokban. Fekete Hattyú 2021 (Black Swan 2021) elnevezéssel, több ország részvételével hadgyakorlat folyik, amely május közepéig tart.

A hadgyakorlat célja: előmozdítani a Magyarországon megalakult Különleges Műveleti Komponens Parancsnokság munkájának megszervezését, begyakorlását, hogy elérhessék a Kezdeti Műveleti Képességet (IOC), azaz, hogy a gépezet, a parancsnokság alap fordulatszámon képes legyen működni.

A Fekete Hattyú 2021 gyakorlatot Szolnokról irányítja a magyar törzs.

A gyakorlatot végrehajtó állományt, a több országból érkezett nyolcszáz katonát a Magyar Honvédség (MH) Szolnokon állomásozó 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandárja vezeti. 

A gyakorlaton részvevő szomszédaink, Ausztria, Horvátország Szlovénia és Szlovákia mellett német és amerikai katonák, kiképzők is részt vesznek a gyakorlatokban, amelyek vízi és szárazföldi elemekből állnak.

Az amerikaiak a kiképzők mellett végrehajtó állományt is küldtek – de nem tudjuk, ezek a katonák melyik testülethez tartoznak.

A szárazföldi gyakorlat-részben több mint 14 merev szárnyas és forgószárnyas (helikopter) légi eszköz vesz részt, hangzott el a tájékoztatón. A gyakorlatokon nem használnak éles lőszert.

Magyarországon nincs olyan vízi lőtér, amely a célok éles lőszerrel való leküzdését is lehetővé tenné. A korábbi években az MH katonái vízi éleslövészetre Szerbiába mentek, ahol a Tiszán, a titeli szakaszon alakítottak ki éleslövészeti terepet. Itt akár a magyar hadihajósok legnehezebb fegyverével, a 20mm-es gépágyúval is lehetett célba lőni. 

Ami a május derekáig tartó, több szakaszból álló gyakorlat-sorozatot illeti, ez az IOC körül forog. Azaz a Magyar Honvédség (MH) 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandárjának, a parancsnokságnak bizonyítania kell hogy képes a régió különleges rendeltetésű erőit összefogva, azok munkáját összehangolva elérni a kitűzött célt.

Ennek manapság, amikor roppant feszültség alakult ki az Oroszországi Föderáció európai határai, különösképpen az ukrajnai határszakasz mentén – különleges jelentősége van.

Épp ezért nem ok nélkül való, hogy az Egyesült Államok, az Ukrajnának 2014 óta nyújtott, több mint kétmilliárd dollár (több mint hatszázmilliárd forint) értékű katonai támogatásában kiemelt szerep hárul az ukrán különleges erők képzésének, nem mellékesen az ezen erők kötelékében szolgáló mesterlövészeknek.

2017 decemberében, amikor Donald Trump jóváhagyta, hogy amerikai halálos fegyvereket szállítsanak az ukránoknak, az első, több, mint 40 millió dolláros fegyverszállítmány Barrett M107A1 .50 kaliberű, a mesterlövészek által is használt rombolópuskákból állt.

Kezdeti Műveleti Képesség – szó szerint ez az Initial Operating/Operational Capability (IOC) főleg a katonai szaknyelvben használatos betűszava.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy szerkezet, rendszer eléri azt a szintet, amikor már működik – illetve az emberek működtetik – de még nem tudja produkálni mindazt, ami benne van. Ezt a folyamatot mozdítja elő a Magyarország területén, a Dunán, más helyszineken folyó többnemzetiségű gyakorlat, amelynek egyes elemeit Szlovákiában, illetve Horvátországban fogják teljesíteni.

A Fekete Hattyú 2021-hez igen érdekes két vízi járművel érkeztek az amerikaiak.

SOC-R-nak (Special Operations Craft – Riverine – Különleges Műveleti Jármű - Folyókra) nevezik őket és az újpesti Duna-ágban meg is mutatták őket messziről az újságíróknak.

A négytagú személyzet mellett nyolc különleges rendeltetésű katonát (legtöbbször SEAL-kommandósokat) szállítanak velük.

Messziről ormótlannak tűnhetnek, pedig gyorsak, 74 km/órával képesek száguldani. Ezeknek a tíz méter hosszú, három méter széles járműveknek hihetetlenül erős ikermotorjuk van (2x440 lóerős), roppant fordulékonyak és iszonyatos tűzerővel rendelkeznek. 

A felszerelve csaknem tíz tonna súlyú járműveknek négytagú a személyzete, egy kormányos és három fegyverkezelő.

Nem is a hagyományos hajócsavar hajtja őket, hanem irányítható, nagy nyomású vízsugár (pump-jet), amelyet egy-egy, a japán Yanmar cég által gyártott dízelmotor, illetve a motorok által hajtott két turbina-pumpa állít elő.

Ilyen elven működnek a Dunán gyakran látott jetski-k motorjai is. Ezt a pump-jet megoldást a rakétáktól és a legkorszerűbb, több irányba elfordítható sugárhajtómű-tológyűrűs vadászgépektől örökölték, alkalmazták a vízre. Nincs bennük sebességváltó, a vízsugár irányváltoztatásával kormányoznak, adott esetben tolatnak.

A SOC-R-eket, illetve az őket szállító járműveket úgy tervezték, hogy beleférjenek az egész világon elterjedt katonai szállítógépekbe, a nyugdíjaskorú (65 éve vannak szolgálatban), de örökifjú C-130-as Herculesekbe. Persze a Magyarországon a pápai bázisról jobban ismert C-17 III. Globemasterek, vagy a még nagyobb C-5-ös Galaxyk is többet elvisznek belőlük. 

Roppant meggyőző a fegyverzetük: a csónak orrában két GAU-17-es típusú, egyenként hat csövű, 7.62x51mm-es NATO szabvány puskalőszert használó M134-es mini-ágyú (minigun) van.

Mindegyik másodpercenként 100 lövést képes leadni, hatásos lőtávolsága 1000 méter. A csónak farában egy .50-es kaliberű M2HB nehéz géppuska fedezi a kommandósok partra szállását.

A honvédelem.hu bemutatott kisfilmen a SOC - R kishajó oldalán két, együtt mozgó M240B, 7,62x51 milliméteres lőszerrel etetett könnyű géppuska, továbbá két MK 19-es, 40 milliméteres gránátvető látható. Emellett a motort, a kormányost, a fegyverkezelőket páncélzat védi, amely ellenáll a Kalasnyikovok (7.62x39mm-es szabvány tölténnyel) tüzének. És a tervezők még a füstgránátok kilövésére szolgáló cső-együttest is a csónakok oldalára applikálták.

A vízközpontú hadgyakorlat egyik színhelye az újpesti Duna-ágban lévő MH Hadi Kikötő, a Tűzszerész és Hadihajós Ezred bázisa.

Itt tájékoztatták a sajtót a gyakorlatról.

A fényképeken azt is látni, hogy a két amerikai különleges csónak mellett ott díszelegnek az MH hadihajósainak „öreg munkalovai”, a még a nyolcvanas évek elején a jugoszlávoktól vásárolt, 61 tonnás Nestin-mintájú dunai aknamentesítő-aknarakó, többcélú naszádok. Belgrádban gyártották őket.

Megjegyzendő, hogy Jugoszlávia létezése idején igen komoly hadiipart tartott fenn. Viszonylag jó minőségű gyártmányaikat az egész világon eladták.

Ezeken a Nestineken dolgoznak az MH Hadi Kikötő tűzszerész búvárjai is, akik életük kockáztatásával hozzák a felszínre, ártalmatlanítják a Dunában még mindig ezerszámra megbújó, második világháborús amerikai, szovjet légibombákat, és itt, az újpesti bázison dolgoznak-treníroznak kutyáikkal a tűzszerészek is.

A nyolcvanas évek elején beszerzett hat Nestinből ma a fele most is működőképes. Fegyverzetük: a „magyar” Nestinek egy részén az orr részben nem a jugoszláv szabvány szerinti egy vagy két csöves 20mm–es légvédelmi/földi célok elleni M75-ös, a Hispano-Suiza licenc alapján Jugoszláviában gyártott gépágyú, hanem négycsövű koaxiális M75-ös gépágyú van, amely igen komoly tűzerőt jelent az igazán hatékony sávban, 1500-3000 méteres lőtávolságig – akár légi, akár pedig földi/folyami célpontok ellen.

Címlapi kép: honvedelem.hu