Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Standard and Poor’s: idén berobbanhat a növekedés Magyarországon

Elemzések2021. feb. 13.Harsányi Péter

Változatlanul hagyta a Standard and Poor’s és a Fitch hitelminősítő intézet Magyarország adósbesorolását. Az idei évben közel 5 százalékkal növekedhet a hazai gazdaság, ami lefelé segíti a GDP arányos bruttó államadósságot, mely tavaly átmenetileg 85 százalékra ugorhatott. Az infláció fokozatosan visszasüllyed a jegybank 3 százalékos céljához, így az MNB fenntarthatja a támogató pénzpolitikát.

A befektetők által leginkább figyelt Standard and Poor’s helyzetértékelése alapján Magyarországon 2021 közepétől felgyorsul a kilábalás. Rövidtávon a vakcina gyártásával kapcsolatos esetleges késlekedések, középtávon pedig az EU alapok elérhetősége jelenti a legnagyobb kockázatot.

A fiskális politika az EU forrásokkal együtt támogatja a gazdasági helyreállást. Ezzel párhuzamosan nem nőnek meg a külső egyensúlytalanságok.

A költségvetési hiány ugyanakkor magas szinten alakulhat, aminek tükrében 2024 végéig 80 százalék felett marad a GDP arányos bruttó államadósság a hitelminősítő szerint.

A kormány várhatóan konszolidálja a tavalyi extrém mértékű deficitet, miközben a GDP arányos nettó államadósság 80 százalék alatt maradhat. A hitelminősítő intézet kedvezőnek ítéli hazánk gazdasági ellenállóságát.

A Standard and Poor’s nem változtatott Magyarország BBB besorolásán és annak stabil kilátásán.

Lefele mutató kockázatok

Leminősítést vonna maga után, ha a költségvetési fegyelem érdemben fellazulna a következő két évben, csakúgy, mint az EU források beáramlásának jelentős késlekedése. Utóbbi magasabb nettó külső adóssághoz és lassabb növekedéshez vezethetne. További kockázatot jelentene, ha az MNB jelentősen eltérne a szabadon lebegő árfolyam politikától, és például jelentősebb devizapiaci intervenciókat hajtana végre.

Felfelé mutató kockázatok

Felminősítést vonhatna maga után, ha a kormány a vártnál gyorsabban konszolidálná a költségvetés helyzetét. Ez ugyanis mérsékelné az eladósodottság emelkedését a következő két évben. E forgatókönyv valószínűleg egybeesne az uniós források erőteljes felhasználásával, ami csökkentené a gazdaság külső kitettségét, kockázatosságát. Mindez gyors gazdasági növekedéssel párosulna a következő években.

Mögöttes okok

Magyarország kis, nyitott gazdaság, melyet súlyosan érintett a koronavírus-járvány. A GDP tavaly 6,3 százalékkal zsugorodhatott, melyet idén egy 4,6 százalékos növekedés követhet.

A gazdaságvédelmi intézkedések nyomán tavaly a költségvetési hiány a GDP 9 százalékára ugorhatott. Magyarország jelenleg az egyik legmagasabb adósságszinttel rendelkezik a régióban.

A Standard and Poor’s várakozásai alapján a kormány a járványhelyzet idején, illetve azt követően is kihasználja a mozgásterét és támogatja a növekedést. A 2021-2027-es uniós források és a helyreállítási alap szintén támogatni fogja a hazai gazdaságot.

A hitelminősítő becslései alapján ezen EU pénzek elérik a 2021-es GDP 20 százalékát.

MNB

Az S&P szerint a jegybank gyorsan reagált a járványhelyzetre és széleskörű intézkedéscsomaggal támogatta a gazdaságot. A Magyar Nemzeti Bank a jövőben is elegendő mozgástérrel rendelkezhet, és képes lesz tompítani az esetleges külső sokkokat. Az MNB mérlege régiós összevetésben alacsonynak mondható. Emiatt szükség esetén további hitelezést ösztönző programok indulhatnak, illetve fenntarthatja a Monetáris Tanács az eszközvásárlásokat.

A hitelminősítő elemzése alapján a jegybanknak magas szinten állnak a devizatartalékai, illetve megnyugtató az Európai Központi Bankkal kötött értékpapír visszavásárlási (repo) megállapodás is.

Az infláció 2023-ra fokozatosan visszasüllyed 3 százalékra, amely így nem korlátozza a jegybankot.

Szektorbeli különbségek

A turisztikai szektort 2020 áprilisa óta jelentős nyomás alá helyezi a járvány. A szektor súlya a kapcsolódó ágazatokkal együtt eléri a GDP 10 százalékát. Ezzel szemben az ipari termelés ellenállónak bizonyult, különösen az elmúlt hónapokban, amikor is már növekedés volt megfigyelhető éves alapon.

Gazdaságvédelem

Az átfogó kormányzati és jegybanki gazdaságvédelmi intézkedések támogatták a belső keresletet. Az elkövetkezendő időszakban egyes intézkedések, mint például a hitelmoratórium kifutása várható. Más programok ugyanakkor, mint például az NHP Hajrá hosszú ideig velünk maradhatnak.

A fiskális és monetáris támogató lépések mérete a Standard and Poor’s számításai alapján megközelíti a magyar GDP 30 százalékát.

A nagyfokú rövidtávú bizonytalanság ellenére Magyarország 2022 közepére elérheti a járvány előtti GDP szintet. A hitelminősítő szerint a korlátozó intézkedések 2021 közepéig történő feloldásával érdemben emelkedni fog a fogyasztás, amit a háztartások magas megtakarításai is segítenek.

A bankbetétek közel 20 százalékkal növekedtek 2020-ban, miközben az átlagos munkanélküliség 4,3 százalékon maradt. A kormányzati és az uniós támogatások hatására a beruházási aktivitás magas szinten marad.

A beruházási ráta 27 százalék felett mozoghat az elkövetkezendő 4 évben.

Ezt kíséri idén az export 8 százalékos bővülése, melyet 2022-ben egy 5 százalékos növekedés követhet.

Amennyiben a gazdasági kilábalás a várakozásokhoz képest elmarad, abban az esetben a kormány újabb fiskális támogató lépéseket vezethet be, ami felfelé mutató kockázat az idei 6,5 százalékos deficitre nézve.

Kihívások

A termelékenység alacsony szintje, az állami szektor nagy súlya és a negatív demográfiai trendek egyaránt mérséklik a hosszú távú növekedési pályát. A gyengébb termelékenység különösen a kkv szektorban okoz problémákat.

A munkanélküliségi ráta a járvány előtti szintek közelébe süllyed, majd újra munkaerőhiány alakul ki. Ezt a folyamatot a bérek gyors növekedése kísérheti.

Adósságszerkezet

Az államadósság szerkezete javult az elmúlt években. A devizaadósság aránya 20 százalék alá süllyedt a 2010-ben látott 45 százalékról. A külföldiek kezén lévő államadósság pedig 30 százalékra esett a korábbi 50 százalékról. A lakossági értékpapírok és a nagybani kötvények kényelmes egyensúlya, illetőleg a korábbi devizakötvény kibocsátások mellett nincs jelenleg forrásbevonási kényszer Magyarországon.

A nettó külső adósság a GDP 5 százaléka közelébe süllyedt 2019-ben a 2010-es 53 százalékról.

Fitch

A Standard and Poor’s mellett a Fitch Ratings is értékelte hazánkat péntek éjjel, de a Fitch sem módosított hazánk kilátásán és adósbesorolásán.

A hitelminősítő intézet BBB osztályzata tükrözi Magyarország erős strukturális mutatóit és a hasonló besorolású országoknál gyorsabb növekedési képességet. Utóbbit a magas beruházási aktivitás és a stabil bankszektor fűti.

Mindez kiegyensúlyozza hazánk magas államadósságát a Fitch elemzése alapján. A stabil kilátás a gazdasági kilábalást és a fiskális konszolidációt egyaránt tükrözi. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2021-től újra csökkenjen a GDP arányos bruttó államadósság.

Költségvetés

A költségvetési hiány tavaly 8,9 százalék lehetett, mely idén 6,4, 2022-re 6,1 százalékra süllyedhet. Ugyan Magyarország jelentette be Európában az egyik legnagyobb, a GDP 30 százalékát elérő gazdaságvédelmi csomagot, a tényleges költségvetési hatás a GDP 0,9 százalékát érintette bevétel oldalon. Kiadási oldalon pedig a GDP 9,3 százalékát ölelte fel a tényleges költségvetési hatás.

GDP

A Fitch előrejelzései alapján tavaly 6,2 százalékkal süllyedhetett a GDP. Idén ezt már egy 4,9 százalékos növekedés követi, mely 2022-ben 5,5 százalékra gyorsulhat.

A hasonló adósbesorolással rendelkező országok 6,9 százalékos GDP visszaesésről számolhatnak be 2020 egészében.