Szupergyors vonatok köthetik össze az arab világot
ElemzésekA Hyperloop akár egy óra alatt összekötheti a nagyobb városokat Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek között - írja elemzésében Tárik Meszár, az Eurázsia Központ elemzője.
A Hyperloop egy új generációs technológia, amelynek célja, hogy rekordidő alatt összekapcsolja a városokat az akár 1000 kilométer/órás sebességgel haladó szállítóelemeken keresztül.
E rendszer kétszer gyorsabb, mint a nagysebességű vasúti hálózatok, és a tervek szerint sokkal fenntarthatóbb módon szállítja majd az embereket a városok között.
Bár a Hyperloop technológia még mindig a kezdeti szakaszban van, mégis potenciális közlekedési rendszernek tekintik az Öböl-térség burjánzó városi területei számára.
A vákuumcsöves megoldás olyan rendkívül nagy sebességet tesz lehetővé, amely a légellenállás miatt a hagyományos sín esetében lehetetlen. A Hyperloop hálózatokat elektromos és napelemes működésre is tervezték, így biztosítva a fenntartható közlekedést.
Korábbi kritikus hangok
A Hyperloop technológiát korábban sokan szkepticizmussal fogadták. A kritikusok rámutattak a hatalmas technikai kihívásokra, amelyek szükségesek a biztonságos, működő Hyperloop hálózatok kiépítéséhez, miközben több száz mérföld hosszú kisnyomású csövet telepítenek, életképes pod-technológiát fejlesztenek ki, és megvalósítható biztonsági intézkedéseket hoznak, amelyek szintén ijesztő feladatok.
Az ellenzők szerint a magas költségek és infrastrukturális igények a pénzügyi életképesség kérdéseit is felvetik.
Fenntartható előnyök
Andres de Leon, a Hyperloop Transportation Technologies (Hyper-loopTT) vezérigazgatója azt mondta, hogy bár a nagysebességű vasúti hálózatok – amelyek képesek 300 kilométeres sebességgel szállítani az utasokat – „nagyszerűek”, mégis vannak hátulütőik.
Ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy az emberek nem szívesen utaznak vonattal 500 kilométernél nagyobb távolságokat. Emellett a nagysebességű vonatok jelentős energiafogyasztással is járnak.
Ezzel szemben a Hyperloop kocsijai könnyen átcsúsznak az alacsony nyomású csöveken, nagyon kevés energia igénybevételével, ami az üvegházhatású gázok alacsonyabb kibocsátását jelenti.
A hüvelyeket lineáris elektromos motorok is hajtják, így a Hyperloop teljesen elektromos. Andres de Leon elmondta, hogy „mindenki a fenntarthatóságról beszél, különösen a COP28 után”. Hozzátette, hogy a Hyperloop energiafelhasználása nagyon alacsony, és azon is dolgoznak, hogy olyan anyagokat használjanak fel az infrastruktúra kiépítése során, amelyek drasztikusan csökkenthetik a CO2-kibocsátást.
Emellett a Hyperloop 1200 kilométeres óránkénti sebességgel is képes haladni, bár az átlag 800 km/óra lesz. A tervezők szerint a gyorsaság fontos, mivel megváltoztatja az emberek távolsági utazásról alkotott elképzeléseit.
A nagysebességű kapcsolaton kívül a Hyperloop jelentős társadalmi hasznot hoz, és lehetőséget ad az olyan országoknak, mint Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek, hogy diverzifikálják gazdaságukat.
A Hyperloop bevezetésének óriási társadalmi-gazdasági hatásai lehetnek a régióban. Segítségével egy komplett iparágat hozhatnak létre.
Gyárakra lesz szükség a hálózatok kiépítésére, új munkahelyeket kell teremteni, valamint biztosítani kell a technológia infrastruktúráját. Mindezek miatt kijelenthető, hogy ez nemcsak egy közlekedési, hanem gazdasági lehetőség is.
A szerző az Eurázsia Központ és a Migrációkutató Intézet vezető kutatója.