TESCO HR-vezér: „A mostani gazdasági helyzetben újra népszerűvé válhat a kiskereskedelem”
ElemzésekMegint előállhat az a helyzet, mint a COVID-járvány legelején, ahol tömegesen jelentkeztek a kiskereskedelmi posztokra az emberek – mondta el Szigeti Barbara, a Tesco-Global Áruházak Zrt. HR igazgatója.
Még csak 21 éves voltam, mikor a Tescóhoz kerültem. Bár ez volt az első és azóta is az egyetlen munkahelyem, mindeddig számos munkakörben kipróbálhattam magam. Hat különböző városban éltem, volt közép-európai pozícióm is, dolgoztam a HR mellett a működésfejlesztés területén is. Utóbbi az eddigi itt töltött 25 évemből tízet tett ki
meséli Szigeti Barbara, a Tesco-Global Áruházak Zrt. HR igazgatója. „5 éve, amikor a várandósságom nyolcadik hónapjában voltam, megkérdezték tőlem, hogy nem lenne-e kedvem visszatérni a humánerőforrás menedzsmenthez, hiszen ott kezdtem a pályámat. Igent mondtam, és kicsit több mint félévvel a szülés után visszatértem. Talán ez a példa érzékelteti, hogy miért vagyok 25 éve hűséges a Tescóhoz.”
Változó világ
Szigeti Barbara a vállalati kultúráról és a HR-es kihívásokról is beszélt a növekedés.hu-nak. Utóbbi kapcsán elárulta: az elmúlt időszakban a Tescónál megnőtt a dolgozók átlagéletkora. Részben azért, mert a magyar társadalom is öregszik, emellett viszont az is fontos, hogy a munkavállalók hűségesek és sokáig a cégnél maradnak. A fiatalok aránya egyelőre viszonylag kicsi: kevesebb, mint a foglalkoztatottak 10 százalékát teszi ki a 25 évnél fiatalabb korosztály.
A kiskereskedelem a Z-generáció körében nem tartozik a divatos ágazatok közé.
Ám ez a jövőben változhat. Most, hogy a gazdasági nehézségek egyre nagyobbak az országban, megváltozhat a terület megítélése. Hisz élelmiszerre minden körülmények között szüksége van az embereknek. Megint előállhat az a helyzet, mint a COVID-járvány legelején, ahol tömegesen jelentkeztek a kiskereskedelmi posztokra az emberek.
„Valódi karrierlehetőséget nyújtunk, van 25 éves áruházvezetőnk is” – mondta Szigeti Barbara.
Az utánpótlás biztosítását segíti továbbá az is, hogy ebben az évben a Tesco az ország legnagyobb szakképzőhelyévé vált a kiskereskedelemben tanulók számára. „Tavasszal 750 tanuló volt, ma már közel 900 fő szakmai gyakorlatos diák, akik munkaszerződéssel nálunk dolgoznak a duális képzésnek köszönhetően.”
Toborzás vidéken
Magyarországon alig akad olyan vállalat, ahol a munkaerőhiány ne jelentene kihívást.
A Tescónál a Balaton környékén a nyár folyamán a hirtelen megugró kereslet miatt előfordul, hogy néhány boltban 50 százalékkal meg kell növelni a létszámot.
Ahogy Szigeti Barbara elmondta, sokszor egészen kreatív ötleteket is be kell vetni a toborzásnál. A diákokat például Siófokon egy sajátos ajánlattal csábították magukhoz: aki ledolgozott egy megadott óraszámot, az a Strand Fesztiválra kapott egy belépőt, így közel 70 főt tudtak betoborozni egy szezon alatt.
„Emellett azoknak a dolgozóknak, akik messzebbről jönnek, szállást biztosítunk és az útiköltséget is száz százalékban térítjük” – meséli.
Hogy mi lesz az év hátralévő részében, vagy hogy karácsonykor majd mennyi embert kell felvenni, azt ma csak megjósolni lehet.
Vajon amikor az emberek megkapják az őszi és téli gázszámláikat, hogyan fogják módosítani a vásárlási szokásaikat? Melyik termék marad a kosarukban bevásárlás során és mit cserélnek le majd? Egy jósgömb kellene ahhoz, hogy valaki ezekre a kérdésekre válaszokat tudjon adni.
De a kilátások jók, mivel a kulcstermékeknél a felméréseink alapján olcsóbbak vagyunk a legnagyobb közvetlen konkurenseinkhez képest az Árgarancia kampányunknak köszönhetően
mondta el Szigeti Barbara. A gazdasági nehézségek miatt mindenesetre lehet rá számítani, hogy a jövőben az álláskeresőknek az eddigieknél is fontosabb lehet a fizetés nagysága és a teljes juttatási csomag. Ezen a téren minden cégen nagy nyomás van. De azon is sok múlik, hogy miként alakul majd a munkanélküliségi ráta, és mennyire tudják a munkahelyek biztonságát megőrizni a cégek.
Vállalati kultúra
Mikor öt évvel ezelőtt, 2017-ben újra a HR területére lépett Szigeti Barbara, az új pozíciójában komoly kihívásokkal kellett szembenéznie. A belső felmérések akkor azt mutatták, hogy a Tescót, mint munkahelyet tíz dolgozóból csak négy ajánlaná. Azóta viszont ezt a mutatót majdnem kilencre fel tudták tornázni.
Azt, hogy ide eljutottak, számos belső program is segítette.
Érzékenyítő és edukatív programok is indultak a cégnél, és olyan vállalati kultúra jött létre, amelyben a belső felmérések szerint a dolgozók túlnyomó többsége úgy érzi: önmaga lehet.
A vállalati kultúra része a gondoskodás. 3 éve működik a Tesco Angyal Alapítvány, ami a nehéz élethelyzetbe jutott kollégákat támogatja hónapról hónapra. Az alapítvány közösséget is épít, hiszen 200 telephelyen, 1700 rendszeres adományozó támogató befizetéseit duplázza meg a Tesco és osztja szét.
A Tesco Angyal Alapítvány nagy segítség volt a COVID idején is, de az elmúlt hónapokban növekedő támogatási igények száma azt mutatja, hogy most is elkél az angyali támogatás.