Top menedzserek nem repülhetnek együtt egy gépen
ElemzésekAz ukrajnai helikopter katasztrófában életét vesztette a kijevi belügyminisztérium teljes vezérkara. A tragédia okán fölmerülhetnek biztonsági kérdések: utazhatnak-e együtt, egy gépen állami vezetők, vannak-e erre vonatkozóan írott, vagy íratlan szabályok? Magyarországon a közjogi méltóságok és állami vezetők utazási járandóságát illetően találhatunk jogszabályokat, de ezek nem térnek ki biztonsági feltételekre. Ezzel szemben nagyobb cégeknél, multinacionális vállalatoknál alaptétel: felső vezetők nem utazhatnak együtt légi járatokon.
Január 18-án a Kijev közeli helikopter szerencsétlenség következtében meghalt a belügyminisztérium vezetősége: a miniszter, az első miniszterhelyettes és az államtitkár, s további 13 áldozat. Az eddigi vizsgálatok kizárták, hogy háborús cselekmény okozta a helikopter lezuhanását.
A tragikus esemény kapcsán fölidézhető a 2010. április 10-én történt szmolenszki légi katasztrófa, amikor a lengyel légierő TU-154M utasszállító repülőgépe Oroszországban, a szmolenszki katonai repülőtér közelében lezuhant.
A gép fedélzetén a lengyel köztársasági elnök Lech Kaczynski és felesége, valamint az ország politikai és katonai vezetésének számos tagja, köztük a nemzeti bank elnöke utazott a katyni vérengzés 70. évfordulójának alkalmából tartott megemlékezésre.
A repülőgép 96 utasa közül senki nem élte túl a katasztrófát. A tragikus szerencsétlenség körülményei ma is vitatottak, de kétségtelenül tovább fűtötték a lengyelek oroszok elleni máig ható érzelmeit, s acélozzák a háborús agresszor elleni elszántságukat. Ugyanakkor nem lelhetőek fel olyan nyilvános források, amelyek a magas rangú állami vezetők együttes utazásának biztonságát szabályoznák.
Erre vonatkozóan – talán nem véletlenül - a brit királyi udvarban találhatunk protokollt: II. Erzsébet alatt a beleegyezése nélkül nem utazhatott egy repülőn két vagy annál több trónörökös, attól tartva, hogy esetleg baleset történik.
A krónikák viszont megemlékeznek arról, hogy ezt a szabályt Vilmos herceg és nagyobbik fia, György herceg több alkalommal megszegte, amikor együtt utaztak Ausztráliába és Új-Zélandra, majd Kanadába, de Németországba és Lengyelországba is.
Magyarországon a Synergon Informatikai Zrt. vezérkarának tragédiája okozott megdöbbenést 2001-ben. A Cessna 210-es kisrepülőgép június 15-én este Zágrábból indult és Siófokon landolt volna, de út közben felrobbant. A fedélzetén utazó hat magyar azonnal meghalt.
Elhunyt Gyurós Tibor a Synergon elnök-vezérigazgatója, Lakatos Levente vezérigazgató-helyettes, Felkai András és Völgyes Iván a vállalat igazgatóságának tagjai, továbbá a pilóta és a légi kísérő. A gyászon túlmenően a média sokat foglalkozott a tanulságokkal, s akkor kiderült: a Magyarországon tevékenykedő vállalatok – hasonlóan a nagy multinacionális társaságokhoz - biztonsági okokból egyre többen szabályozzák vezetőik hivatalos utazásait.
Top menedzserek nem utazhatnak együtt, de van ahol még azt is meghatározzák, melyik légitársaság gépére nem szállhatnak fel a főnökök.
Itthon törvény szabályozza a közjogi méltóságok – köztársasági elnök, miniszterelnök, az Országgyűlés elnöke, az Alkotmánybíróság elnöke és a Legfelsőbb Bíróság (Kúria) elnöke – tiszteletdíját és juttatásait, továbbá kormányrendelet az állami vezetők – miniszterek, államtitkárok stb. – juttatásait.
Az utazások biztonsági feltételeire ezekben a jogszabályokban nincs utalás.
A köztársasági elnök és a miniszterelnök „…hivatalos külföldi kiküldetés idején kíséretre és ellátmányként költségtérítésre, illetve – szükség esetén – különjáratú légi utazásra jogosult.”.