Az üzleti célú repülés is drasztikusan visszaesett
HírekÁtlagosan hetvenegy százalékkal esett vissza az üzleti célú légiközlekedés áprilisban az Európai Üzleti Légiközlekedés Szövetség adatai szerint (EBAA). A visszaesés kevésbé drasztikus, mint a menetrend szerinti légitársaságoknál, ahol 90 százalékkal csökkent a forgalom, de így is jelentős, és több mint kétszerese a márciusi (35%) visszaesésnek.
A teljes légiforgalomban ugyanakkor nőtt az üzleti járatok aránya: április végén minden öt közlekedő repülőgép közül egy tartozott ebbe a szegmensbe, ami egyébként a teljes európai légiközlekedés nyolc százalékát adja.
A járatok számának csökkenésen túl a repülések minősége és célja is megváltozott. A hatályban lévő utazási korlátozások miatt a forgalom elsősorban az országokhatárokon belülre korlátozódik.
A kisméretű gépek többet repülnek, mint nagyobbak, nehezebbek.
A még működő járatok elsősorban a koronavírushoz kapcsolódó tevékenységeket segítették – beleértve a humanitárius célú, valamint sürgősségi egészségügyi szolgáltatást biztosító repüléseket.
Az egészségügyi repülések és kiküldetések száma az EBAA adatai szerint több mint kétszeresére nőtt: ma az üzleti célú repülőutak durván 25 százalékát teszik ki. Nemcsak a koronavírushoz kapcsolódó tevékenység tartozik ide (például egészségügyi dolgozók, páciensek szállítása), hanem minden más orvosi sürgősségi ellátás is
, mondta a növekedés.hu-nak Frederiqe Luca, a szövetség kommunikációs vezetője.
Általánosságban a biztonság és a biztonsági követelmények betartása erre a szegmensre kimondottan jellemző, ettől függetlenül az egyes üzemeltetők további intézkedéseket hoztak a legénység és az utasok biztonsága érdekében
mondta Luca.
Az üzleti szektor felépítése viszont más, mint a menetrendszerinti légitársaságoké.
Sokan luxus körülményeket biztosító magángépekkel azonosítják, mely VIP utasokat szállít, ám korántsem erről van szó
magyarázza Luca.
A több mint 300 Európában üzemelő üzleti légitársaság nem uniform, a flották, a gépek mérete, száma, teljesen eltér.
A legtöbb néhány kisgépet üzemeltet, melyen sokszor mosdó sincs
mondja Luca.
A repülési célok és az utazás hatékonysága is fontos különbség. Míg a menetrendszerinti járatok 500 repteret használnak, a business szektor 1400-at; mi le tudunk szállni fűre, hóra, épületre és egy nap akár több desztináción, úgy hogy az ügyfél már vacsorára otthon van.
A talpraállásról a szövetség sem tudott biztosat mondani. A 2008-as válság óta a szektor, mely évente durván 90 milliárd euróval járul hozzá az európai gazdasághoz, többé-kevésbé stabil volt – a mostani a legsúlyosabb válság szeptember 11-e óta, mondja Luca.
A szektor 375 ezer magasan képzett munkaerőt foglalkoztat, és élen jár a technológiai és egyéb innovációk terén – a legtöbbet innen veszik át a nagy nemzeti. menterendszerinti légitársaságok.
A szövetség 130 cégvezetőt kérdezett az aktuális helyzetről, többségük 50-80 százalékos anyagi kárról számolt be. Mivel az üzlet egyik eszköze, az üzleti célú repülés azzal párhuzamosan mozog, ami adhat némi támpontot arról, mikor tér vissza a normál üzletmenet.