Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az üzleti célú repülés is drasztikusan visszaesett

Hírek2020. máj. 19.Végh Zsófia

Átlagosan hetvenegy százalékkal esett vissza az üzleti célú légiközlekedés áprilisban az Európai Üzleti Légiközlekedés Szövetség adatai szerint (EBAA). A visszaesés kevésbé drasztikus, mint a menetrend szerinti légitársaságoknál, ahol 90 százalékkal csökkent a forgalom, de így is jelentős, és több mint kétszerese a márciusi (35%) visszaesésnek.

A teljes légiforgalomban ugyanakkor nőtt az üzleti járatok aránya: április végén minden öt közlekedő repülőgép közül egy tartozott ebbe a szegmensbe, ami egyébként a teljes európai légiközlekedés nyolc százalékát adja.

A járatok számának csökkenésen túl a repülések minősége és célja is megváltozott. A hatályban lévő utazási korlátozások miatt a forgalom elsősorban az országokhatárokon belülre korlátozódik.

A kisméretű gépek többet repülnek, mint nagyobbak, nehezebbek.

A még működő járatok elsősorban a koronavírushoz kapcsolódó tevékenységeket segítették – beleértve a humanitárius célú, valamint sürgősségi egészségügyi szolgáltatást biztosító repüléseket.

Az egészségügyi repülések és kiküldetések száma az EBAA adatai szerint több mint kétszeresére nőtt: ma az üzleti célú repülőutak durván 25 százalékát teszik ki. Nemcsak a koronavírushoz kapcsolódó tevékenység tartozik ide (például egészségügyi dolgozók, páciensek szállítása), hanem minden más orvosi sürgősségi ellátás is

, mondta a növekedés.hu-nak Frederiqe Luca, a szövetség kommunikációs vezetője.

Általánosságban a biztonság és a biztonsági követelmények betartása erre a szegmensre kimondottan jellemző, ettől függetlenül az egyes üzemeltetők további intézkedéseket hoztak a legénység és az utasok biztonsága érdekében

mondta Luca.

Az üzleti szektor felépítése viszont más, mint a menetrendszerinti légitársaságoké.

Sokan luxus körülményeket biztosító magángépekkel azonosítják, mely VIP utasokat szállít, ám korántsem erről van szó

magyarázza Luca.

A több mint 300 Európában üzemelő üzleti légitársaság nem uniform, a flották, a gépek mérete, száma, teljesen eltér.

A legtöbb néhány kisgépet üzemeltet, melyen sokszor mosdó sincs

mondja Luca.

A repülési célok és az utazás hatékonysága is fontos különbség. Míg a menetrendszerinti járatok 500 repteret használnak, a business szektor 1400-at; mi le tudunk szállni fűre, hóra, épületre és egy nap akár több desztináción, úgy hogy az ügyfél már vacsorára otthon van.

A talpraállásról a szövetség sem tudott biztosat mondani. A 2008-as válság óta a szektor, mely évente durván 90 milliárd euróval járul hozzá az európai gazdasághoz, többé-kevésbé stabil volt – a mostani a legsúlyosabb válság szeptember 11-e óta, mondja Luca.

A szektor 375 ezer magasan képzett munkaerőt foglalkoztat, és élen jár a technológiai és egyéb innovációk terén – a legtöbbet innen veszik át a nagy nemzeti. menterendszerinti légitársaságok.

A szövetség 130 cégvezetőt kérdezett az aktuális helyzetről, többségük 50-80 százalékos anyagi kárról számolt be. Mivel az üzlet egyik eszköze, az üzleti célú repülés azzal párhuzamosan mozog, ami adhat némi támpontot arról, mikor tér vissza a normál üzletmenet.