Tovább emelkedhetnek a fuvarozás költségei?
ElemzésekA közúti áruszállítás 2024 negyedik negyedévében 3,8 százalékos visszaesést szenvedett el, míg a belföldi fuvarozás teljesítménye több mint 21 százalékkal csökkent. A költségek növekedése és a gazdasági lassulás komoly kihívások elé állítja a logisztikai szektort. A Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Logisztikai Szakosztálya szervezett online szakmai kerekasztal-beszélgetést, amely során a résztvevők a magyar gazdaság jelenlegi helyzetét és a logisztikai szektorra gyakorolt hatásokat elemezték.
A logisztika alapvetően a gazdaság szereplőinek igényeit szolgálja ki, így a fuvarozási és logisztikai ágazat sikeressége nagymértékben függ a makrogazdaság állapotától. A költségek egyik meghatározó tényezője az üzemanyagárak alakulása, amelyek a fuvarozási költségek egyharmadát teszik ki.
Az utóbbi időszakban elmaradt a várt gazdasági fellendülés, hiába mérséklődtek az energiaköltségek, csökkent az inflációés emelkedtek a reálbérek.
Az elmúlt tíz negyedévben hat alkalommal csökkent a GDP, ami a gazdaságpolitikai stratégiák újragondolását kívánja.
-figyelmeztetett a gazdaság romló teljesítményére Madár István, a Portfolió.hu vezető elemzője, az MKT elnökségi tagja.
A 2010-es évek második felének gazdasági aranykorától eltérően a 2020-as években a magyar gazdaságot számos nehézség sújtja, mint például gyenge külső konjunktúra, lassuló exportpiacok, átalakuló járműipar, költségvetési kiigazítási kényszer és a beruházások visszaesése.
Logisztikai és fuvarozási trendek
Az üzemanyagárak az elmúlt időszakban csökkenő trendet mutattak, ami részben a globális gazdasági bizonytalanságoknak, részben pedig az amerikai gazdaságpolitikai változásoknak tudható be.
-magyarázta az üzemanyagárak csökkenésének okait Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője.
2025-re a Brent olaj árát 70 dollár körüli szintre becsülik a szakértők, míg 2024-ben 84 dollár volt.
A közúti áruszállítás teljesítménye 2024-ben 1,6 százalékkal növekedett 2023-hoz képest, azonban 2024 negyedik negyedévben már 3,8 százalékos visszaesést mértek. Különösen a belföldi fuvarozás szenvedett el jelentős, 21,1 százalékos csökkenést, míg a nemzetközi szállítás 10,5 százalékos növekedést mutatott. A fuvarozási költségek emelkedtek, amelyet főként az útdíjak drasztikus növekedése idézett elő.
Úgy véljük, hogy kizárólag a belföldi kereslet mutathat némi növekedést, míg a nemzetközi kereslet csökkenhet. A költségek várhatóan enyhén, 5-8 százalékkal emelkedhetnek, de a növekedés üteme mérséklődhet az infláció csökkenésével.
-elemezte a fuvarozás jövőbeni kilátásait Lajkó Ferenc független iparági szakértő, a DigiLog Consulting ügyvezetője, az MKT Logisztikai Szakosztályának elnöke.
A szakértők szerint 2024-ben a GDP-növekedés 2 százalék körül alakulhat, amely elmarad a korábbi, 4-5 százalékos dinamikus növekedési időszakoktól. Az infláció továbbra is magas marad, 2025-ben 4,9-5 százalék körüli éves átlaggal számolhatunk.
A logisztikai szektor számára a költségek mérséklése és a hatékonyság növelése lehet a kulcs a versenyképesség fenntartásához, miközben a gazdaságpolitikai stabilitás és a külső gazdasági környezet alakulása továbbra is jelentős hatással lesz az ágazatra.
A közúti fuvarozás kilátásairól szóló teljes kerekasztal-beszélgetést az alábbi linken tekintheti meg.