A Boeing felfüggeszti a 737 Max gépek gyártását
HírekMár 380 kész Boing 737 Max áll a raktárakban, miután megtiltották forgalomba helyezésüket a légikatasztrófák miatt. Eddig csak lassították a termelést, de most a cég azt fontolgatja, hogy átmenetileg leállítja a 737 Max gyártását.
A vállalat igazgatósága ugyan fontolgatja, hogy inkább tovább lassítja eddigi legkapósabb repülőgépének gyártási folyamatát, a cég vezetői azonban biztosak abban, hogy egy átmeneti szünet kevesebb gondot okoz. A BBC értesülései szerint a vezeés egyelőre a modell gyártásának felfüggesztéséről döntött.
A Boeing részvényeinek árfolyama a New York-i tőzsdei kereskedésben legutóbb 2,8 százalékot esett, tetézve azt a 19 százalékos értékvesztést, amelyet a márciusi etiópiai katasztrófa, illetve a típus forgalomból való kivonása után elszenvedett. A Max-gépek földre kényszerítése a lökhajtásos gépek korszakának leghosszabb repülési tilalma.
A Wall Street Journal korábban már megírta, hogyaz Egyesült Államok Szövetségi Repülési Igazgatósága (FAA) az átalakított Maxot idén már nem hitelesíti.
A Boeing igazgatósága e havi ülésén tekinti át a 737 gyártási programját, amely a vállalat legnagyobb bevételi forrása. Az igazgatóság hagyományosan ezen az ülésen dönt a jövő évi osztalék mértékéről és határoz a részvény-visszavásárlás mértékéről, amelyet a 737-es gépek példátlan kiesése miatt korábban felfüggesztettek.
A továbbiakban is szorosan együttműködünk az FAA-val és a világ más hatóságaival a repülési engedély visszaszerzése és a Maxok biztonságos munkába állítása érdekében. A termelés alakításával kapcsolatos döntéseket a jövőben is a visszatérés időzítésének és feltételeinek megfelelően, a hatósági engedélyek alapján hozzuk meg.
– áll a Boeing nyilatkozatában.
A nehéz döntést egy fél évszázada nem látott, feszült munkaerőpiaci helyzetben kellett meghozni.
A chicagói székhelyű repülőgépgyártó egy sor tartalék tervet is kidolgozott, miután a Max gépek földre kényszerülése a 346 emberéletet követelő két katasztrófa után már több mint kilenc hónapja húzódik.
A Boeing a márciusi tragédiát követően 19 százalékkal visszafogta a 737 gépek gyártását. Időközben a raktárköltségek rekord szintre futottak fel, mivel a vállalat Renton városában működő gyára havi 42 gépet bocsát ki.
Mivel a vállalat a repülési tilalom idején nem adhatja el az elkészült repülőgépeket, a Boeing egy termelési blogger szerint már több mint 380 új egységet kénytelen a telephelyein őrizni. Az állomány tovább növekszik majd, ha a termelést nem állítják le, csupán lassítják.
„Akkor járnak el ésszerűen, ha leállítják vagy szüneteltetik a termelési szalagokat” – mondta Shukor Yusof, a Endau Analytics légiipari tanácsadó műhely alapítója. „Rengeteg pénzt veszítettek”.
A Boing egyébként eddig azért nem állította le a termelést, mert fél attól, hogy magas szakképzettségű dolgozói máshol keresnek munkát maguknak. Amerikában történelmi mélységekben van jelenleg a munkanélküliség.
Most mégis úgy tűnik, hogy a Boeing hagyományos, év végi gyárbezárása a megszokottnál tovább tart majd.