Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Bombardier a vasút helyett a magángépeket választotta

Hírek2020. márc. 1.Növekedés.hu

A kanadai járműgyártó nagyvállalat, a Bombardier eladja vasúti üzletágát a francia Alstom-nak, olvasható a dw.com hírportálon. A 6,2 milliárd eurós (több, mint 2 100 milliárd forint) vételárat súlyos adósságterhének csökkentésére kívánja felhasználni, miután éveken át pénzt kellett pumpálnia légiközlekedési divízióiba.

Az ügylet azt jelenti, hogy a Bombardier – amely az A220 jet-programban birtokolt, maradék üzletrészének eladásával kiszállt a polgári repülésből is, minden energiáját a magánrepülőgép üzletág jövőbeni felfejlesztésére kívánja fordítani.

A Bombardier ezzel a döntéssel komoly kockázatot vállal. Nem csak a vállalati repülőgépek piacának ciklikusságából adódó nehézségekre kell felkészülnie, hanem arra is, hogy a repülés megítélésének klímavédelemmel összefüggő romlása miatt az e gépek iránti kereslet visszaeshet.

A nagyon gazdagok figyelmen kívül hagynak bármilyen általános társadalmi elvárást vagy szabályrendszert. Véleményem szerint ezért akár bölcs döntés is lehet erre a piacra összpontosítani, mivel itt garantált a kereslet

jelentette ki Stefan Gössling, a svéd Lund University professzora, a fenntartható turizmus és a közlekedés szakértője.

Történelmi tapasztalatok szerint ezt a réteget nem érdeklik az emberek általános problémái. Bőséges forrásokkal rendelkeznek, amelyekből bőven futja a magánutazásokra.

A Bombardier, amely a magánrepülőgépek széles választékát kínálja és milliárdos értékű megrendelései vannak, arra számít, hogy piaci részesedését növelni tudja és a világ szupergazdagjai még hatékonyabb, elegánsabb és nagyobb távolságok megtételére képes luxusgépeket keresnek.

Bár aránytalanul magas széndioxid-kibocsátásuk miatt e gépek állandó céltáblái a környezetvédők és a klímavédelmi aktivisták támadásainak, a Honeywell Aerospace egy jelentése szerint a következő 10 évben közel 8 000 magánrepülőgép áll forgalomba. E gépek értéke 248 milliárd dollárra (több, mint 76 000 milliárd forintra) becsülhető.

Szakértők szerint a repülés szégyenpadra ültetése, amely egyébként alapvetően csak Európában érzékelhető, nem gyakorolt különösebb hatást az üzleti repülőgéppiacra. A 2019-es évben az átadott gépek száma 15 százalékkal, 799 darabra emelkedett, állítják az Ascend by Cirium tanácsadó cég elemzői.

Észak-Amerikában nem igazán hallhatóak a repülést elítélő hangok, a legdinamikusabban növekvő piacokon, a Közel-Keleten és Ázsiában pedig ilyen aggályok fel sem merülnek

mondta a Deutsche Welle munkatársának a Teal Group elemzője, Richard Aboulafia.

Ha ez a helyzet fennmarad, a Bombardier új stratégiája működni fog. Elsősorban a felső piaci szegmensre összpontosítanak, amely a nehéz időkben is bizonyítottan rugalmasabb.

A 2020 és 2029 közötti időszakban a megrendelések közel két-harmada várhatóan az Egyesült Államokból, amely messze a legnagyobb magán repülőgép-piac, illetve Kínából származik majd. Európába az eladott új gépek ötöde érkezhet.

Egy másik szakértő, Brian Foley úgy látja: a repülést elítélő hangok változást hozhatnak a vállalati gépek használatának módjában.

Amennyiben az emberek valóban aggódnak, megtehetik, hogy saját gép vásárlása helyett közös gép megosztásával próbálják csökkenteni az üzemórákat.

A repülőgépgyártók figyelmét ugyanakkor nem kerüli el, hogy a közvélemény elítéli a világelit néhány tagjának képmutató magatartását, akik magángépeiken érkeznek a klímaváltozással vagy a fenntarthatósággal foglalkozó konferenciákra. A Bombardier és versenytársai, így a Cessna és a Gulfstream közösen dolgoznak a fenntartató üzemanyagok alkalmazásának előmozdításán.

A fenntarthatóság az ágazat alapvetően fontos problémája. Ugyanakkor lényeges rögzíteni, hogy e gépek csupán 0,04 százalékos arányban felelősek a világ éves széndioxid- kibocsátásáért

mondta Louise Solomita, a Bombardier szóvivője.

A magángépek használatának megbélyegzése azért is szerencsétlen, mert az ágazat az elmúlt 40 évben 40 százalékkal javította az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát.

Szakértők szerint a Bombardier-nek nincs nagy mozgástere: a következő évtizedben 9 milliárd dollárnyi adósságot kell visszafizetnie. Hírek szerint a vállalat hosszú ideje keresett vevőt vasúti jármű- és magánrepülőgép ágazatára is, és úgy alakult, hogy vásárló először a vasúti ágazatra jelentkezett.

Kérdés azonban, hogy egy, repülést szidalmazó időszakban a Bombardier a sokkal zöldebb és fenntarthatóbb vasúti járműgyártás eladásával nem válik-e a klímavédők pofozógépévé?