A Jaguar Land Rover és a Ford több ezer ember elbocsátására készül Európában

Hírek2019. jan. 15.Növekedés.hu

A Jaguar Land Rover (JLR) és a Ford számos problémával küzd. Csökken a dízelmotorral ellátott autók kereslete és visszaesett a kínai piac forgalma. Gondokat okoz a Brexit-tel kapcsolatos általános bizonytalanság is. A nagy indiai konglomerátum, a Tata kezében lévő JLR a szeptember 30.-a előtti három hónapban 90 millió angol font adó előtti veszteséget halmozott fel, ami komoly visszaesés az előző év 385 millió fontos nyereségéhez képest (1 angol font =356,32 Ft).  „A geopolitikai és szabályozási környezet nagyszámú problémájára, illetve az autógyártás előtt álló technológiai kihívásokra válaszul határozott lépéseket teszünk a hosszú távú növekedés biztosítása érdekében” mondta a JLR vezérigazgatója, Ralf Speth.  A JLR, amely az Egyesült Királyság legnagyobb autógyártója, további beruházásokat valósít meg az elektromos járműgyártás fejlesztésére. Wolverhamptonban elektromos motorokat gyártanak majd, míg Birminghamban egy új akkumulátor-összeszerelő központot létesítenek. A vállalat a közelmúltban bejelentette: megszüntet 4 500 munkahelyet, meghatározó többségüket a 40 000 brit alkalmazott köréből. A legtöbb dolgozót az irodai munkakörökből bocsátják el, mivel a vállalat irányítási rendszerét kívánja egyszerűsíteni. A leépítésekre a tavalyi 1 500 fős létszámcsökkentést követően kerül sor. Hasonló cipőben jár a Ford is. A Ford Europe 54 000 alkalmazottat foglalkoztat, közülük 13 000-et az Egyesült Királyságban, ahol két motor-gyárat üzemeltet: egyet Kelet-Londonban, Dagenham-ban, egyet pedig Wales-ben, Bridgend-ben. A Getrag sebességváltó gyártóval fenntartott közös vállalata a Merseyside-on működik. Brit üzemei mellett működnek egységei Németországban, Franciaországban, Törökországban, Spanyolországban, Oroszországban, Romániában és Belgiumban. A Ford Európai tevékenységének nyeresége tavaly 82 százalékot esett, részben az angol font értékvesztése, részben a Brexittel kapcsolatos bizonytalanságok miatt. A Ford Europe főnöke, Steven Armstrong kijelentette: „változtatnunk kell a vállalat azon egységeinek működésén, amelyek veszteségesek”. Az amerikai autógyár csökkenteni kívánja európai működésének költségeit. Nagyobb figyelmet fordítanak a nyereségesebb modellekre, felhagynak a gyengébben teljesítők gyártásával és a jövőben forrásaikat a hibrid és az elektromos technológiára összpontosítják. A vállalat bővíteni fogja kereskedelmi célú járműveinek gyártását és arra törekszik, hogy Európában egy 6 százalékos üzemi eredményt érjen el. Az átalakítási program részeként felhagynak az automata sebességváltó gyártással a franciaországi Bordeaux-ban és felülvizsgálják az oroszországi tevékenységüket. Steven Armstrong azonban nem a Brexitet okolja a változtatások szükségessége miatt. „Ez nem a brit kilépés következménye. Nem egy-két éves probléma. Ha a Brexit rosszul alakul és nem lesz megállapodás, újra fel kell mérnünk, mit tehetünk az Egyesült Királyságot ért hatások enyhítése érdekében.” A Ford Europe vezetője hozzátette: „napirendre kerülhetnek a gyárbezárások kérdései is.” A Ford valamennyi üzleti tevékenysége esetében „csökkenteni kívánja a munkaerőfelesleget”.  A szakszervezetekkel zajló tárgyalások miatt számokat nem tettek közzé, de jelezték: akár „ezrekről” is szó lehet. Ha az Egyesült Királyság megállapodás nélkül távozik az EU-ból, a cég ismét felül fogja vizsgálni a brit szigeten működő egységeit. Az Unite, az Egyesült Királyság legnagyobb gépipari szakszervezete bejelentette: tagjai munkahelyének védelme érdekében nyomást gyakorol az autógyárakra. „A brit autógyári munkások a kormány elhibázott Brexit-politikája miatt a célkeresztbe kerültek, mondta az Unite egyik vezetője, Des Quinn. „A növekvő gazdasági bizonytalanság és a kormány tagjainak a dízel technológiát kárhoztató kijelentései kikezdik a vásárlók bizalmát. Ideje, hogy a miniszterek magukhoz térjenek és támogatást nyújtsanak a brit autóipar munkavállalóinak.” A JLR egy önkéntes nyugdíjba vonulási programot tervez, hogy segítse az újabb leépítési hullám lebonyolítását.