Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A lengyeleknek elfogadhatatlan a belső égésű motorral hajtott autók 2035 utáni betiltása

Hírek2023. márc. 30.MTI - Lucie Szymanowska, Varsó

Elfogadhatatlan a lengyel kormány számára a belső égésű motorral hajtott autók 2035 utáni betiltása, Varsó mindent megtesz az erről szóló európai uniós rendelet életbe lépése ellen - jelentette ki Mateusz Morawiecki miniszterelnök

A lengyel kormányfő arra reagált Facebook közösségi honlapján, hogy az illetékes uniós miniszterek kedden jóváhagyták azt a rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az Európai Unióban (EU).

A rendelet ellen a lengyel média közlése szerint csak Lengyelország szavazott, tartózkodott a szavazástól Bulgária, Románia és Olaszország.

Morawiecki Facebook-bejegyzésében közölte: kormánya mindent megtesz azért, hogy megvédje a lengyel családokat "a gazdag országok és a brüsszeli bürokraták újabb ál-környezetvédelmi ötletétől". Hozzátette: Varsó olyan zöld átalakítást akar, amely "érti és támogatja az uniós tagállamokat, nem pedig rontja gazdaságukat, a lakosok háztartási költségvetését".

A kormányfő bejegyzéséhez csatolt rövidfilmben kiemelik: a rendelet emberek millióit hozza hátrányos helyzetbe a közlekedés terén, és árt a sok külföldi autómárka számára alkatrészeket gyártó lengyel iparnak.

A "Fit for 55" csomag részeként elfogadott rendelet egy záradékot tartalmaz, amely arra kötelezi az Európai Bizottságot (EB), hogy 2026-ban értékelje a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célok elérése felé tett előrelépést, és amennyiben az szükséges, vizsgálja felül az elérni kívánt célértékeket.

Ennek kapcsán Grzegorz Puda, az uniós alapokért és regionális politikáért felelős miniszter csütörtökön a lengyel közszolgálati rádióban elmondta: a varsói kormány arra fogja kérni a bizottságot, hogy 2026-ban "alaposan gondolja újra a kérdést". Meggyőződését fejezte ki, hogy "addigra az EU-ban megértik ennek a döntésnek az abszurditását".

A brüsszeli értekezleten Lengyelországot képviselő Anna Moskwa klímaügyi és környezetvédelmi miniszter keddi sajtókonferenciáján kifogásolta, hogy a rendeletet eredetileg ellenző Németország megállapodott az EB-vel, és végül - annak fejében, hogy a tilalom alól kivonták a szintetikus üzemanyagokat - mégis a dokumentum mellett tette le voksát. A Berlin és Brüsszel közötti megállapodás "átláthatatlan módon jött létre, és kiábrándító" - jelentette ki Moskwa.