Néhány év és a benzines autókat kivonja az EU? Van még jövője a dízelautóknak?
InterjúHa valakinek fél év alatt megjön az új autója, az ma már gyorsnak számít. De előfordulhat akár két éves várakozás is - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.
Annak ellenére, hogy az orosz-ukrán háború megrázta az egész világot az év első felében óriási nyereséget termeltek az autógyárak. Meddig maradhat ez így?
A gyártók a drágább autók irányába helyezték át a termelési hangsúlyt, és nagyobb marzsokkal komoly profitra tudtak szert tenni. Nem új jelenségről van szó: ez a tendencia uralja az autópiacot bő másfél éve. Viszont az jól látható, hogy a gyártóknak az esztendő második fele már nem lesz ilyen kedvező.
Eddig nem volt keresleti probléma, viszont a világ most épp egy gazdasági válság felé tart, úgy hogy közben a nyersanyagárak is kezdenek elszabadulni.
A háború miatt is nagy a bizonytalanság a szektorban. Ezért könnyen előfordulhat, hogy az autópiac hamarosan elkezd majd lassulni.
Kínában is?
A szigorú és merev járványkezelés Kínában roppant kiszámíthatatlanná tette az autópiacot, így akár csak Európát és az Egyesült Államokat, az ázsiai óriást is könnyen elérheti a lassulás szele.
Az a hír járja, hogy a chiphiány miatt korábban alapnak számító technológiákat hagynak ki a gyártók a járművekből.
Ez se egy új keletű történet. A chiphiány óta folyamatosan kísérletezgetnek az autóipari vállalatok azzal, hogy a gyártást miként tudnák racionalizálni. Ehhez fel kell mérniük, hogy melyek azok a technológiák, amelyeket még valamennyire nélkülözni tudnak a vásárlók.
Néha egészen fontos elemeket hagynak ki a négykerekűekből: volt olyan vállalat, amely például az okostelefon-interfészt vette ki az egyik modellből.
De gyakoribb, hogy olyan technológiákat mellőznek, mint az ülésszellőztetés, a vezeték nélküli telefontöltés, vagy az elektronikusan működő ötödik ajtó. Magyarán csupa olyan megoldást, amelyről ugyan sokan talán még csak nem is hallottak, viszont egy 30-50 milliós autónál kellemetlen, ha ezek nincsenek beépítve.
Az is előfordul, hogy a piaci szereplők hiányosan legyártják és addig tárolják az autót, amíg a fontos alkatrészeket nem tudják pótolni. Ez nyilván logisztikai szempontból rengeteg plusz költséget jelent. Eleve már csak az állagmegóvás miatt se szerencsés a kocsikat sokáig egy helyen tartani.
De most gyakorlatilag az a helyzet, hogy nincs szabály semmire: szinte minden előfordulhat.
A chip hiánynál látszik már a fény az alagút végén?
Nem igazán. Az optimista becslések szerint ezen a téren még egy-másfél évig, a pesszimisták szerint viszont inkább 3-4 évig különböző mértékben, de fogunk még fennakadásokat tapasztalni.
Most Magyarországon átlagosan mennyit kell várni egy új autóra?
Ez rengeteg mindentől függ, így attól is, hogy milyen típust akarunk venni. Mindenesetre ha valakinek fél év alatt megjön az új autója, az ma már gyorsnak számít. De előfordulhat akár két éves várakozás is.
Milyen hatással lett mindez a használt-autó piacra?
Természetesen a használt-autó piac felpörgött. Főleg a fiatal használtautók iránt óriási a kereslet. Ráadásul a 400-as euró-árfolyam mellett a nyugat-európai kereskedőknek roppant vonzó terület lett Magyarország.
Egyre többen járnak át autót vásárolni hozzánk.
Hogy látja a dízelautó jövőjét?
A használt dízelautók a másodvirágzásukat élik. A keresleti oldal megerősödött az utóbbi időszakban. Bár az új autóknál egyre inkább kiszorul a dízel a kínálatból, a prémium járműveknél, illetve a nagyobb autóknál így például a SUV-oknál a dízelnek továbbra is jut még szerep.
Az összértékesítéseken belül a dízelek aránya valószínűleg 15-20 százaléknál fog stabilizálódni, amely ugyan a korábbi állapotokhoz képest egy gyenge szám,
viszont nem fog teljesen eltűnni, amíg lehet még belsőégésű motorokkal autót gyártani.
A tervek szerint Európában 2035-től tilos lesz olyan új autót forgalomba hozni, amely menet közben szén-dioxidot bocsát ki. Egyáltalán reális, hogy ez a terv megvalósuljon?
Az autógyártóknak ehhez az elképzeléshez kell igazodniuk, de látva, hogy milyen tendenciák érvényesülnek a világ autóiparában, én úgy gondolom, hogy ezt a tervet lehet, hogy a jövőben még újra fogják tárgyalni.