Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az influenszerek reklámjait vizsgálja a GVH

Hírek2023. aug. 15.Növekedés.hu

Milyen szabályoknak kell megfelelniük az influencereknek, magyarul véleményvezéreknek? Kinek a felelőssége, ha az influencer nem tünteti fel egyértelműen a hirdetést? A Gazdasági Versenyhivatal pontos irányelveket adott. A legtöbb Instagram követővel Palvin Barbara és Dzsudzsák Balázs rendelkezik.

Néhány, minden felülettel (Facebook, Instagram, stb.) kapcsolatos általános alapelveket adott közzé a GVH, ezeket a közzétevő véleméynvezéreknek szem előtt kell tartaniuk, ha ellenszolgáltatás fejében jelenítenek meg tartalmakat.

A legfontosabb, hogy a hirdetővel szemben fennálló bármilyen jellegű üzleti kapcsolat, együttműködési forma legyen egyértelműen és pontosan azonosítható a fogyasztók számára; 

  • jól észlelhetően,
  • hangsúlyosan,
  • szembetűnően egyszerűen,
  • egyértelműen és
  • közérthetően szükséges feltüntetnie, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesült. 
  • lehetőség szerint a fogyasztók egy platformon belül az üzleti kapcsolat azonos megjelölésével találkozzanak.

Ezek a szabályok alkalmazandók abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti. 

- A jelölés közérthető és egyértelmű közzététele alapelvének nem felel meg a reklámjellegre történő, magyartól eltérő nyelvű utalás, ezért alkalmazása kerülendő.

- A szöveges megjelölések kapcsán a „Reklám”, „Hirdetés”, valamint - ha az együttműködés jellegéből fakad - „... támogatta”, „Szponzorált tartalom” kifejezések lehetnek a megfelelőek.

- Az alkalmazott platform által biztosított tartalommegjelölésre hivatott, úgynevezett hirdetési címke (ún. tag) is magyar nyelven használandó.

- Az idegen nyelvű jelölés kizárólag abban az esetben fogadható el, ha az influenszer által közzétett tartalom nyelvén történik.

- Amennyiben arra az alkalmazott platform lehetőséget ad, az ahhoz kapcsolódó tartalommegjelölésre hivatott (egyértelmű, érthető, észlelhető) hirdetési címke (pl. Instagram esetén: „fizetett együttműködés a partnerrel”) használatával is önmagában teljesíthető az elvárás.

- Címkézés hiányában, illetve nem egyértelmű címke mellett, kizárólag szöveget megjelenítő tartalom esetén a szöveg hosszához igazodóan jól láthatóan, a szövegtől elkülönülve, a szöveg elején.

- Amennyiben a közzétevő #-et használ, úgy a további #−ekkel jelölt címkék előtt, fogyasztói beavatkozást igénylő továbbkattintást, továbbgörgetést megelőzően, adott platformon belül lehetőség szerint azonos, egységes jelzést alkalmazva ajánlott feltüntetni az ellenszolgáltatásra utalást.

Az Instagramon a legtöbb követővel jelenleg Palvin Barbara (20 millió) és Dzsudzsák Balázs (1,7 millió) rendelkezik, egymillió feletti követője van Vajna Tímeának és Vasvári Viviennek.