Bárkiből lehet (ál)híres influenszer: marketingtrükk az egész
HírekVilágszerte egyre több fiatalból lesz influenszer, ami azok után nem meglepő, hogy a befutott véleményvezérek egy-egy szponzorált bejegyzésért hatalmas összegeket kapnak. A jelenségről nemrég készült dokumentumfilm is, amely az HBO-n február eleje óta elérhető „Álhíres” címmel. A filmben lerántják a leplet a közösségi média és az azt befolyásoló tényezők működéséről.
Óriási összegeket kapnak a befutott Instagram influenszerek: akiknek több mint egymillió követőjük van, posztonként több mint 250 000 dollár is ütheti a markukat. Kylie Jenner például egymillió dollárt is kaphat egyetlen szponzorált Instagram-bejegyzésért.
Az Álhíres című dokumentumfilm író-rendezője, Nick Bilton arra vállalkozott, hogy bemutassa, bárkiből lehet „híres” influenszer.
Vegyünk néhány random embert, akiknek kis követőtáboruk van az interneten, és csináljunk belőlük híres influenszereket.
Követők vásárlása
Nem kell felmennünk a dark webre, elég az internet is, és nagyjából bármit megvásárolhatunk, amit csak akarunk - mondja Bilton. Pár kattintással több ezer hamis követőt, úgynevezett „botot” lehet vásárolni. A Famoid.com weboldal például egyike azon számos webhelynek, amelyek hamis követőket árulnak. 7500 követő és 2500 lájk körülbelül 119,60 dollárba kerül.
A botok olyan algoritmusok, amelyek valós embernek adják ki magukat az interneten - mondja Bilton. Ezeket a robotokat hackerek és programozók hozzák létre, akik olyan kódot írnak, amely az internetet fürkészi. A cél, hogy véletlenszerűen ellopják mások személyazonosságát: az emberek fotóit, neveit és életrajzi adatait is.
Több százmillióra tehető az online térben megtalálható botok száma, és ezek bármilyen célra felhasználhatók, kezdve az amerikai választások körüli hamis információkat terjesztő „emberektől”, a törekvő influenszereken át, azokig a már befutott hírességekig, akik népszerűbbnek szeretnének tűnni, mint amilyenek valójában.
Bilton, hogy alátámassza, bárkiből lehet híres influenszer, három Instagram-profilnak vásárolt hamis követőket. Ilyenkor arra is figyelnek, hogy a botok ne rögtön kezdjék egyszerre őket követni, hanem néhány nap alatt csatlakozzanak a követőkhöz, nehogy feltűnjön a dolog azoknak a közösségi média cégeknek, amelyek időnként törlik a kamu profilokat a platformjaikról.
Nick Bilton lefényképezi Chris Bailey-t egy "magánrepülőgépen" a dokumentumfilmjéhez (Forrás: HBO)
Bilton folytatta a botok vásárlását, amíg a kísérletben résztvevő három profil – a színésznő Dominique Druckman, a diák Wiley Heiner és a tervező Chris Bailey – el nem érte a 250 000 követőt. A profilok még a kísérlet után is újabb és újabb követőket szereznek, néhányan közülük botok, mások valós személyek.
A mesés életstílus megjátszása
Azért, hogy még több követőt toborozzanak, és szponzorációs ajánlatokat is kapjanak, Bilton felbérelt profi fotósokat, akik fényűző környezetben készítettek képeket a kísérletben résztvevőkről – persze a luxus-környezet átverés volt. Az egyik fotózásra Bilton Los Angeles-i udvarán került sor, de amikor kirakták a posztot, akkor a Beverly Hills Four Seasons hotelt jelölték meg helyszínként.
Bilton szerint számtalan nagyobb követőtáborral rendelkező influenszer alkalmaz ilyen megtévesztő trükköket: elhitetik a követőikkel, hogy luxusvakáción vesznek részt, hogy később a szálloda a megjelenésért cserébe tényleg ingyen szállásolja el őket. Hamis képeket raknak ki arról, hogy túráznak, hogy aztán ingyenes túrafelszerelést kapjanak egy szponzoráció részeként, és még sorolhatnánk.
Bilton három alanyának kezdetben 2500 követője volt az Instagramon, majd több tízezer lett (egyiküknek ma már közel 340 000 követője van). Időközben pedig elkezdtek ajánlatokat kapni különböző márkáktól, amelyek a megjelenésért cserébe ingyenes termékeket küldenének nekik. A kísérlet tanulsága: manapság nagyon könnyű „híres” influenszerré válni.
(via CNBC)