Budapest a biztosítási világ fókuszában: a Brokerslink világszervezet szakemberei Magyarországon találkoztak a Hungarikum Alkusz szervezésében
Hírek2025. március 18-20. között Magyarország történetében először, 29 ország részvételével Budapesten került megrendezésre a Brokerslink világszervezet európai találkozója. Az esemény házigazdája a Brokerslink kizárólagos magyar partnere, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt., amely e szakmai fórum révén hazánkat a globális biztosítási piac térképére is felhelyezi.
Magyarország a nemzetközi biztosítási szektor fókuszában
A Budapesten megrendezett esemény több mint egy szakmai fórum, a globális biztosításközvetítői szektor egyik meghatározó találkozópontja, ahol nemzetközi biztosítók, brókercégek, iparági szakértők és üzleti vezetők vitatják meg a piac aktuális kihívásait, a legújabb technológiai fejlesztéseket, valamint a biztosítási iparág jövőjét meghatározó trendeket. A találkozó előestéjén több ország biztosítási piaci szereplője is megerősítette, hogy Magyarország egyre inkább a nemzetközi célkitűzések középpontjába kerül és egyedi pénzügyi megoldásokkal keresik azon üzleti kapcsolódási lehetőségeket, melyekkel együttműködésüket tovább erősíthetik hazánkkal.
Az esemény ünnepélyes megnyitóján José Manuel Fonseca, a Brokerslink elnök-vezérigazgatója és Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója is beszédet mondott.
Célunk, hogy a hazai biztosítási piacon a legmagasabb szinten képviseljük ügyfeleink érdekeit, amelyhez a Brokerslink világszervezet nemzetközi hátterével nagyban hozzájárul. Magyar gyökereinkre építve különösen nagy lehetőséget látunk a nemzetközi kapcsolatok erősítésében, a külföldi terjeszkedésben és a Brokerslink nemzetközi hálózatán keresztül elérhető határon átnyúló biztosítási tevékenység folytatásában.
Az elmúlt 3 év alatt a világszervezet tagországaitól rengeteget tanultunk, és építettünk értékes emberi és üzleti kapcsolatokat. Ezért különösen nagy megtiszteltetés számomra, hogy 2025-ben a 29 tagország részvételével megvalósuló európai találkozó helyszíne Budapest lett, az esemény házigazdája pedig a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt.
– mondta el Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Exkluzív szektorális kutatás
Az európai találkozó biztosítási szektor jövőjét tárgyaló panelbeszélgetése a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének támogatásával valósulhatott meg, amelyet a Brokerslink tagországaiban előzetesen végzett reprezentatív kutatás előzött meg. Az online kérdőíves kutatás a biztosítási piacot négy aspektusból vizsgálta:
1, a globális biztosítási piaci trendek milyen hatással vannak a közvetítői szektorra, és hogyan érdemes ezekre reagálni;
2, milyen értékesítési és ügyfélmegtartási stratégiák segíthetik az ügyfelek hosszú távú elköteleződését;
3, hogyan lehet vonzóvá tenni a fiatalok részére a biztosítási szakmát;
4, milyen digitális fejlesztések járulhatnak hozzá leginkább a biztosításközvetítők sikeréhez.
A globális biztosítási szektor hatalmas átalakuláson megy keresztül – a digitális fejlődés, az ügyféligények változása és a szakemberhiány új kihívások elé állítja a piac szereplőit. A Brokerslink tagországaiban végzett friss kutatás rávilágít arra, hogy mi jelentheti a siker kulcsát a következő években.
Személyes tanácsadás vagy digitalizáció? Mindkettő szükséges!
A személyes tanácsadás továbbra is kulcsszerepet játszik a biztosítási szektorban, különösen a komplex biztosítási termékek esetében értékelődik fel a tanácsadó szerepe. A válaszadók 85 százaléka szerint a személyes tanácsadás és az ajánlások a legjobb értékesítési eszközök. A piaci pozíció fenntartásához az ügyfelek bizalmának kiépítése és a folyamatos minőségi szolgáltatás (91 százalék) elengedhetetlen, miközben a digitális platformok és adatvezérelt döntéshozatal (3 százalék) egyelőre nem prioritás.
Bár az online értékesítés térhódítása más iparágakban rohamos, a biztosítási szektorban a digitális csatornák inkább kiegészítő eszközként működnek. Az AI-alapú chatbotok és automatizált ajánlórendszerek segíthetnek a folyamatok gyorsításában, de az emberi tényező továbbra is megkerülhetetlen. A kutatásban az online címanyaggyűjtés és az ügyfélportálokon küldött üzenetek fontossága csak 8 százalékot kaptak. A közösségi média, eltérően más iparágaktól, nem tekinthető elsődleges biztosítási értékesítési csatornának, de a fiatalabb generációk számára hosszú távon egyre fontosabbá válhat. A válaszadók csupán 4 százaléka ítélte meg hatékony értékesítési csatornának.
Ügyfélélmény: a lojalitás motorja
A biztosítási szektorban sem elég megszerezni az ügyfelet – meg is kell tartani. A kutatás szerint az ügyfelek 45 százaléka a rendszeres és proaktív kapcsolattartást tartja a legfontosabbnak, míg 41 százaléka a gyors és hatékony ügyfélszolgálatot. Az ügyfélszerzési stratégiák közül az üzleti kapcsolatok és ajánlások (70 százalék) bizonyulnak a leghatékonyabb módszernek,
míg a testreszabott biztosítási ajánlatok (21 százalék) és a digitális marketing eszközök alkalmazása (5 százalék) egyelőre kisebb szerepet játszanak. A válaszadók 35 százaléka szerint a szolgáltatás minősége és az ügyfélélmény a legfontosabb tényező, 25 százalékuk szerint az értékesítési szakember szakmai hitelessége. Az árérzékenység fontos tényező, de az alacsony ár önmagában már nem elég (26 százalék jelölte meg legfontosabb tényezőnek), a hozzá társuló minőségi szolgáltatás kulcsfontosságú.
Az ügyfelek biztosítási és pénzügyi edukációja szintén egy fontos aspektus. A kutatás szerint a kötelező pénzügyi oktatás bevezetése (53 százalék) a legfontosabb tényező a pénzügyi tudatosság növelésében, míg a transzparens biztosítási termékek és díjszabás (23 százalék) elősegíthetik a fogyasztói bizalom erősödését. A magas biztosítási penetrációval rendelkező országokban a pénzügyi tudatosság növelésére irányuló oktatás kiemelten fontos (59 százalék).
A mesterséges intelligencia térnyerése a biztosítás jövője?
Az AI-alapú megoldások egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a biztosítási iparágban, különösen a kockázatelemzésben és a személyre szabott ajánlatok kidolgozásában. Konkrét példákon keresztül érzékeltetve ilyen szolgáltatás lehet az adatvezérelt kockázatelemzés:
Az ügyfelek viselkedési mintázatai, pénzügyi szokásai, egészségügyi adatai (pl. életbiztosításoknál) és akár IoT-eszközök (okosórák, okosautók) által mért paraméterek is hozzájárulhatnak egy pontosabb kockázati profil kialakításához.
A dinamikus árazás is ide sorolható. Az AI képes lesz folyamatosan figyelni az ügyfelek szokásait és az aktuális piaci helyzetet, ennek megfelelően egyedi és versenyképes biztosítási díjakat kínálni. Az automatikus ajánlórendszerek: A biztosítási platformok és mobilalkalmazások egyre gyakrabban fognak személyre szabott ajánlatokat küldeni az ügyfeleknek, figyelembe véve élethelyzetüket és jellemző kockázati tényezőiket. Automatikus kárigény-feldolgozás, drónok és IoT-eszközök alkalmazása: A biztosítási iparág egyik legkritikusabb területe a kárrendezési folyamat, amely hagyományosan hosszadalmas és bürokratikus lehet. Az AI és a digitalizáció azonban lehetővé teszi a folyamatok automatizálását, így csökkentve az ügyfelek várakozási idejét és növelve az átláthatóságot.
Az insurtech startupok gyors innovációja miatt tehát a hagyományos szereplőknek is fel kell gyorsítaniuk digitális transzformációjukat. A válaszadók 44 százaléka szerint az insurtech megoldások és az AI-alapú automatizáció alakítja a jövőt. A fenntarthatósági szempontok és az ESG-irányelvek erősödése miatt a biztosítóknak környezetbarát megoldásokat kell kínálniuk.Ugyanakkor a megkérdezettek 11 százaléka emelte ki a fenntarthatóságot és a klímakockázatok kezelését, mint fontos szempontot, és mindössze 10 százalék szerint fontos trend a kibervédelmi biztosítások térnyerése. Fontos kiemelni azt is, hogy az ügyfelek egyre tudatosabb döntéseket hoznak, ezért a biztosítóknak transzparens és könnyen érthető ajánlatokat kell készíteniük.
Az AI és adatelemzés szerepe egyre növekszik az ügyfélélmény testre szabásában.
Fiatal tehetségek nélkül nincs jövő
A fiatal tehetségek bevonzása nemzetközi szinten is az egyik legfőbb szektorális kihívás. A biztosítási szektornak is alkalmazkodnia kell a modern munkaerőpiaci trendekhez, ahol a fiatalok előnyben részesítik az otthoni munkavégzést, a rugalmas időbeosztást és a teljesítményalapú javadalmazási modelleket. A válaszadók 43 százaléka szerint a rugalmas munkalehetőségek és vonzó javadalmazási modellek a legfontosabbak. Az egyetemekkel való együttműködés és a gyakornoki programok a kitöltők 36 százaléka szerint a leghatékonyabbak, amely azt is jelzi, hogy az iparágban dolgozók utánpótlását egyre inkább hosszú távú stratégiákra kell építeni, és már az egyetemi évek alatt szükséges szakmai kapcsolatokat kiépíteni a hallgatókkal. A mentorálási és karrierépítési lehetőségeket a válaszadók 18 százaléka tartja kulcsfontosságúnak. Míg a modern oktatási eszközök alkalmazása mindössze 3 százalékot kapott, amely azt jelzi, hogy ezen módszerek még nem terjedtek el széles körben.
A biztosítási piac jövője tehát a hibrid értékesítési modellekben, a személyre szabott ügyfélélményben és az AI egyre szélesebb körű alkalmazásában rejlik. A Brokerslink tagországaiban végzett kutatás egyértelművé teszi: aki lemarad a digitalizációban, az lemarad az üzleti versenyben is, mellette azonban kiemelt figyelmet kell fordítani továbbra is az ügyfelekkel való kapcsolattartásra és minőségi kiszolgálásra, amelyben a személyes tanácsadás szerepe megkérdőjelezhetetlen.
A következő évek a gyors alkalmazkodásról, az innovációról és az emberi kapcsolatok újradefiniálásáról fognak szólni.