Céges számlanyitás? Ezeket érdemes megfontolni
HírekBankszámlanyitás előtt a lakossági ügyfelekhez hasonlóan a cégvezetőknek is át kell gondolniuk, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat vennének igénybe, hogy a legmegfelelőbb számlacsomagot választhassák. Inkább a készpénzfelvétel legyen olcsóbb, vagy a tranzakciók? Milyen bankkártya legyen hozzá, és mennyi? Ezek eldöntésében segíthet a legújabb OTP Business Trend szakcikk.
A legtöbb vállalkozásnak kötelező pénzforgalmi bankszámlát nyitnia ahhoz, hogy megkezdhesse tevékenységét. Egyedül azok az egyéni vállalkozók kapnak ez alól felmentést, akik az alanyi áfa-mentességet választják, mivel ők használhatnak lakossági számlát is. Ám ha valamiért elveszítik ezt a státuszukat – mert átlépik a bevételi határt vagy maguk lépnek az áfa-körbe –, akkor nekik is nyitniuk kell egy pénzforgalmi bankszámlát.
Egy ilyen „céges” bankszámla leginkább abban különbözik a lakossági bankszámláktól, hogy azokhoz csak meghatározott esetekben lehet azonnali beszedési megbízást benyújtani – mivel a magánszemélyek megélhetését is védik –, vállalkozások esetében azonban ez nem értelmezhető. Tekintve, hogy a vállalkozások jellemzően az áfatörvény hatálya alá tartoznak, elengedhetetlen a transzparencia, vagyis a társaságok pénzügyeinek átláthatósága.
De hogyan érdemes pénzforgalmi számlát választani? Célszerű abból kiindulni, hogy mi a vállalkozás tevékenysége, illetve mik a tervei, lehetőségei és elvárásai. Egy induló vállalkozás például egészen más kategóriába tartozik, mint egy már évek óta működő cég. De az sem mindegy, milyen szolgáltatásokat venne igénybe a társaság a számlacsomag mellé, illetve tervez-e hitelfelvételt.
Egy induló vállalkozás esetében a legfontosabb a költségek csökkentése. Több bank kínál olyan csomagot, amelyhez az első pár hónapban kedvezmények kapcsolódnak, az OTP Business például egy évig elengedi a számlavezetési havidíjat, ha az ügyfél online kezdeményezi a számlanyitást. Ugyanakkor nem árt tisztában lenni azzal, hogy a számlavezetésin túl egyéb díjak is várhatóak, és a vállalkozásnak minden ügylet, így a tranzakciók, a készpénzfelvétel, és a kifizetés is mind költséget jelent. Vagyis érdemes komplexen szemlélni az egyes számlacsomagokat és ajánlatokat, megvizsgálva, hogy nagyjából milyen pénzforgalommal számolhat a vállalkozás, és hány tranzakció mellett.
Érdemes azt is górcső alá venni, hogy várhatóak-e készpénzes ügyletek, és ha igen, akkor milyen értékben. A készpénzkezelés ugyanis meglehetősen drága, így érdemes ezt a lehetőségek függvényében a legalacsonyabb szintre szorítani. A lakossággal ellentétben ugyanis a vállalkozók nem élhetnek a havi kétszeri – összesen 150 ezer forintig – ingyenes készpénzfelvétel lehetőségével, tehát egy-egy nagyobb ügylet jelentősen megdobhatja a költségeket.
Azt is fontos mihamarabb eldönteni, hogy a puszta számlavezetés mellett, szükség van-e más szolgáltatásokra is. Internetbanki elérhetőséget a legtöbb bank a számlacsomag részeként nyújt a vállalkozóknak, ám a cég ügyfeleinek kártyás vagy okostelefonos fizetését lehetővé tévő kártyaelfogadási szolgáltatás már jellemzően nem az alapcsomag része. A különböző típusú bankkártyák elektronikus elfogadásához célszerű olyan POS-terminálokat igényelni, amelyek a lehető legszélesebb körnek biztosítják ezt a lehetőséget. Az ügyfelek által alkalmazható fizetési módok szélesítése – mások mellett – az elszámolást is felgyorsíthatja és megkönnyítheti.
Ám például egy olyan cégnek, amely’ vásárokon árul kürtőskalácsot – tehát jó eséllyel a bevételei és kiadásai zömét készpénzben bonyolítja –, ez kevésbé fontos, mint egy olyan társaság számára, amelynek ügyfelei legalább annyian fizetnek bankkártyával, mint készpénzzel.
Hasonlóképpen érdemes megközelíteni azt is, hogy milyen bankkártyára, és hány darabra van szüksége a cégnek. Ha például a beszerzéseket halasztott fizetéssel rendezi a cég – vagy készpénzzel –, akkor nem nagyon használja ki a bankkártya lehetőségeit, más a helyzet viszont akkor, ha az alkalmazottak sokat utaznak, és az üzleti utakon elszámolható költségeket ki tudják fizetni a céges kártyával. Az ilyen esetekben pedig azt is mérlegelni kell, hogy a kártya elektronikus vagy dombornyomott legyen-e, mivel sok esetben az elektronikus kártya nem elegendő – például autóbérléskor nem szokták elfogadni.
Az esetek többségében persze nem ez a legnagyobb kérdés. Sokkal inkább az, hogy milyen egyéb pénzügyi termékek kapcsolódnak a számlához, például folyószámlahitel. Ha ugyanis egy vállalkozás időszakosan likviditási problémákkal küzd – mert például a kiadásai havi rendszerességgel keletkeznek, miközben a bevételei csak negyedévente érkeznek a számlára – akkor óriási szüksége lehet egy megfelelő folyószámlahitelre.
Ennél is fontosabb lehet a fejlesztésekre szánt hitel kiválasztása. Az induló vállalkozások jellemzően nem a majdani beruházási terveik fényében választanak bankot, ám a megfelelő konstrukció érdekében akár a bankváltással járó ügyintézést is érdemes lehet vállalni, hiszen a megfelelő hitel kiválasztásán a beruházás sikere, és annak mihamarabbi megtérülése is múlhat.