Csak a kötelező biztosítást vásárolja meg a magyarok többsége

Hírek2024. jan. 15.Sz.A.

Elgondolkoztató számok érkeztek: van hová fejlődnie a hazai biztosítási piacnak

Fejlettség és ügyfélkör tekintetében is elmarad a magyarországi biztosítási piac más fejlett országokéhoz képest – mutatja a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) felkérésére a hazai biztosítási piacról készült friss felmérés.

A fejlődés lehetőségeit jól mutatja, hogy hazánkban a lakosság többsége mindössze a kötelező biztosítását vásárolja meg autójára.

Míg Németországban egy ügyfél átlagosan csaknem 6 biztosítási szerződéssel rendelkezik, addig Magyarországon ez a szám mindössze 1,5. Az elmaradás nem magyar sajátosság, a teljes közép-kelet-európai régióra érvényes.

Sokkal szélesebb biztosítási termékpalettát vesznek igénybe a nálunk fejlettebb országokban – ez derül ki a most megalakult Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetség megbízásából készült nemzetközi elemzésből.

A kutatást elvégző Boston Consulting Group a magyarországi biztosítási piac adatait hasonlította össze számos más ország, így az USA, Szingapúr,Franciaország, Ausztria és Olaszország adataival.

A felmérés nemcsak a magyar piac kiaknázatlanságát mutatja, hanem az egész közép-kelet-európai régióét is.

Mint Keszthelyi Erik, az MBTSZ elnöke a szövetség mai rendezvényén fogalmazott:

Magyarországon a biztosítási súlyosan alulreprezentált, így elérkezett a cselekvés ideje.

A szövetség megalakulását kétéves kutatómunka előzte meg, ennek a részét képezi a már említett Boston Consulting elemzés is. A biztosítási tanácsadók jelentőségét mutatja, hogy hazánkban a biztosítók díjbevételeinek 47 százalékát teszik ki az általuk közvetített biztosítások.

A szám annak ellenére ilyen magas, hogy az elmúlt időszakban csökkent a biztosítás közvetítők száma. A hazánkban tevékenykedő top 5 biztosítótársaság a teljes piac több mint 60 százalékát tudhatja magáénak.

Az egyes biztosítási szerződések megkötése és a pénzügyi kultúra szoros összefüggésben áll: azokban a fejlett országokban, ahol nagyobb a pénzügyi tudatosság, ott sokkal többféle biztosítási terméket vesznek igénybe.

A magyar és német biztosítási adatok összehasonlítása nem véletlen, hiszen a nemrég közzétett, 39 ország adatain alapuló OECD elemzés is azt mutatta, hogy a pénzügyi kultúra szintje Németországban a legmagasabb.

A most megalakul MBTSZ célja, hogy fejlessze a pénzügyi tudatosságot, ezzel együtt magasabb szintre emelje a biztosítási szakmát illetve annak presztízsét Magyarországon.

Szintén célkitűzés a piaci verseny növelése, valamint a fiatal tehetségek bevonzása, mely a közvetítői létszám növekedéséhez járulhat hozzá.

A most megalakult szervezet nem titkoltan egy széles, szakmai alapokon nyugvó együttműködésre törekszik a szektorban tevékenykedő szövetségekkel és más intézményekkel.