Egyre többet pattanunk kerékpárra
HírekA kerékpáros turizmus lendületes bővüléséhez részben a járványhelyzetnek betudhatóan tavaly felzárkózott a hivatásforgalmi kerekezés is.
Egy korábbi kutatás szerint a biciklizés népszerűsítésének leghatékonyabb eszköze az infrastruktúra állapotának, minőségének javítása lehet. A válaszadók közül a legtöbben e területen tapasztaltak érdemi előrelépést az elmúlt évtizedben. 2010 óta mintegy 1600 kilométer új kerékpárút épült Magyarországon.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásaiban idén további 95 kilométeren látnak neki a munkálatoknak. A Budapest és Dunakeszi közötti, több mint 5 kilométeres kerékpárút korszerűsítése tavaly tavasszal kezdődött meg, a nettó 750 millió forintos fejlesztés ezen a héten adták át. Az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút eddig hiányzó szakasza jórészt új nyomvonalon épült meg.
A Loire tölcsértorkolatától a Duna-deltáig, az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig tartó útvonal 450 kilométer hosszan szeli át Magyarországot.
A hazai szakasz fejlesztése ütemezetten valósul meg Rajkától Budapesten át Százhalombattáig. A leggyorsabban előkészített részek kivitelezése már befejeződött, a fővárosból tavaly ősz óta Szentendre felé is járható a felújított kerékpárút.
E szakasz korszerűsítésének is köszönhető, hogy 2019-hez képest mintegy nyolcvan százalékkal több kerékpár haladt át a budakalászi Duna sétányon.
Az EuroVelo 6 további magyarországi elemei közül még idén nyáron megindul, és jövőre befejeződhet a dunaalmási és a Gönyű-Komárom szakaszok kivitelezése. 2022 nyaráig kerékpározásra alkalmas töltésburkolat épül a Csepel-szigeten, Ráckeve és Makád között, teljes hosszban megújul a kitáblázás a Budapest-Dunavecse szakaszon.
A fővárosi részek és négy vidéki szakasz esetében az előkészítés van folyamatban. Pest megyében másutt is élénk ütemben zajlanak a biciklisbarát beruházások: a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program 20 kerékpáros projektjére több mint ötmilliárd forint jutott. E keretösszegből például Alsónémedi, Budakeszi, Gödöllő, Leányfalu és Pilisborosjenő településeken válik kényelmesebbé és biztonságosabbá a kerekezés.
A központi régiót érintő kerékpáros nagyprojekt a Budapest-Balaton összeköttetés, amelynek idén minden szakaszán dolgoznak majd.
A fővárostól Etyekig a biatorbágyi belterületet leszámítva 2021-ben elkészülnek a munkálatok. Már megkezdődött a budapesti szakasz előkészítése is a Kamaraerdőtől a Dunapartig. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta:
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, az országos közútkezelő által elvégzett tavalyi forgalomszámlálás adatai szerint a magyar ember leginkább vízparton szeret biciklizni. Az elmúlt években a legnagyobb, 76 százalék feletti átlagos mértékben a Balatonnál és a Tisza-tónál nőtt a kerekezők száma.
A magyar tengernél több éve zajlik a Bringakör teljes felújítása, a Tisza-tavi kerékpárutat bezáró szakaszt tavaly adtuk át. Az EuroVelo 6 folyamatos korszerűsítése a Duna mentén is újabb lendületet adhat a kerékpáros turizmusnak. A kormány 2030-ig 15 ezer kilométerre bővíti a kiépített és kijelölt bicikliutak összes hosszát Magyarországon. A hazai kerékpáros hálózat kiépítése egyre többek számára teszi még vonzóbbá a kerekezést a hétköznapokban és a hétvégéken is.