Ezért bukhatnak százezreket a magyar autósok a dízel-döntéssel

Hírek2018. márc 5.Növekedés.hu

Összeszedtük, mennyiben érinti a magyar autósokat, hogy a napokban a német szövetségi bíróság döntött: a német városoknak jogukban áll kitiltani a dízelüzemű gépjárműveket. Több tízmillió autósra vonatkozik a döntés, mert dominóhatást válthat ki: 2024-től Rómában is betiltják a dízelüzemű autókat, a Fiat-Chrysler pedig már bejelentette, hogy felhagy a dízel-autók gyártásával. Párizs, Madrid, és Athén várhatóan 2025-től korlátozna, Helsinki és Oslo pedig már korábban lépéseket tett a tiltás irányába. Tarlós István főpolgármester szerint a korlátozás előbb-utóbb Budapesten is elkerülhetetlen, öt éven belül azonban nem kivitelezhető. Félő, hogy a német használt dízelautók egy része előbb-utóbb Magyarországon köthet ki, lenyomva az itteni árakat, és ha az új dízelautókat is érinti a korlátozás, itt is árcsökkenésre számíthatunk. Kép: Fabrizio Bensch/Reuters

A lipcsei Szövetségi Közigazgatási Bíróságon hatalmas volt a nyomás, hiszen ha érvénybe lép a tiltás, akkor több német nagyvárosban is megpecsételődik az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású és az Euro 3-as vagy annál alacsonyabb besorolású benzines motorral szerelt autók, vagyis a legkorszerűtlenebb dízelmotorral működő járművek sorsa. A döntés szerint az  önkormányzatok a dízelüzemű járművek használatát a levegőminőség javítása céljából tilthatják be, de figyelniük kell az arányosság elvének betartására: csak végső megoldásként rendelhetik el a tiltást. Ezen kívül
átmeneti időszakot kell biztosítaniuk az autósoknak, hiszen várhatóan összesen 15 millió ember lesz kénytelen otthon hagyni az autóját előbb-utóbb.
Ugyanakkor több olyan járműcsoport is lesz, például a kisiparosok, akik használhatnak dízelautót a belvárosokban is.  Mindenesetre a német dízelüzemű gépjárművek mindössze 2,7 százaléka felel meg az Euro 6 szabványnak a német statisztikai adatok szerint. Ha viszont már az Euro 6-os autókra is vonatkozik majd a korlátozás (a Der Spiegel értesülései szerint), úgy az új dízelautók ára elkerülhetetlenül csökkenni fog.

A Volswagen csalása volt a kiindulópont

A mostani bírósági döntés közvetlen előzménye, hogy a Deutsche Umwelthilfe (DU) nevű német környezetvédő civil szervezet beperelte Stuttgart és Düsseldorf önkormányzatát, mert elutasították az öregebb dízelautók városközpontból történő kitiltásáról szóló kezdeményezésüket. A pert a DU első és másodfokon is megnyerte. A felmérések szerint
legalább 19-re tehető azoknak német nagyvárosoknak a száma, ahol a levegő nem felel meg az előírásoknak,
és összesen 70 városban (köztük Münchenben és Kölnben) pedig többször is meghaladja a törvényileg meghatározott a nitrogén-dioxid-kibocsátás határértéket. A mostani döntéshez azonban alaposan hozzájárult, hogy a Volkswagen 2015-ös botránya után (csaltak a károsanyag-kibocsátási tesztjeiken) a dízelautók nitrogén-oxid, illetve a légzési megbetegedéseket okozó makrorészecske-kibocsátását ma már jóval alaposabban vizsgálják.

Hogyan érintheti mindez Magyarországot?

Bár a dízelautókat általában drágábban lehet megvásárolni, mint a benzines társaikat, az olcsóbb fenntartás miatt sok vásárló mellettük tette le a voksát, hiszen "behozzák" a különbözetet. A közelmúlt eseményei után azonban
az emberek kétszer is meggondolják, hogy dízelüzemű járművet vásároljanak-e, főként, ha az már használt.
Másrészt a döntés az új dízelüzemű autók árának csökkenését hozhatja nálunk is: Németországban tavaly már átlagosan 16,1 százalékos kedvezménnyel értékesítették a dízeljárműveket, aminek viszont könnyen az lehet a következménye, hogy a vásárlók hozzászoknak a kedvezményekhez. Habár hazánkban még nincs szó a tiltásról, elemzők szerint
az itthoni dízelkocsi tulajdonosokat már a közeljövőben is kár érheti, ugyanis a piac tele lesz olcsó német dízelautókkal, így a magyar eladó sem tehet mást, mint lejjebb viszi a kocsi árát, ha el akarja adni.
Magyarországon a jogszabályok egyelőre nem teszi lehetővé a dízel autók kitiltását, így törvényeket kell alkotni és felkészülni a bevezetésre, hiszen egy ilyen szabályozás az autósokat, sok buszt és teherautót is érint. Tarlós István főpolgármester szerint a magyar fővárosban a tilalomról középtávon lehet csak szó, ám a korlátozás nálunk is elkerülhetetlen.
"Nem nagyon hiszem, hogy 5 éven belül ez generálisan megoldható. Egy biztos, itt is bekövetkezik" - nyilatkozta.

Európában már 2016-tól visszaesett a dízelautó-eladás

Rómában 2024-től betiltanák a dízelautók használatát, jelentette be a polgármester Virginia Raggi. Az olasz zöldpárti 5 Csillag Mozgalom politikusnője szerint ha komolyan akarunk cselekedni, vennünk kell a bátorságot arra, hogy szigorú intézkedéseket léptessünk életbe. A statisztikák szerint az Európában eladott összes új autó több mint a fele dízelüzemű volt egészen 2015-ig. A dízelautók tavalyi eladása 8 százalékkal csökkent az előző évhez képest, a piaci részesedés pedig 43,8 százalékra esett.
Párizs, Madrid, Mexikóváros és Athén 2025-ig tervezik kitiltani a dízeljárműveket a városközpontokból, míg Koppenhágában már a jövő évtől betiltanák a használatát.
Nagy-Britannia és Franciaország az elektromos járművekre való átállás jegyében 2040-ig tervezi a tiltást véghez vinni, Oslo pedig már korábban bejelentette az e-autókra való átállás szándékát. Ha egész Európában betiltanák a dízelautók használatát, piaci elemzők szerint
elsősorban a Peugeot-t és a Renault-t érintené érzékenyen, ugyanis náluk a legmagasabb a dízelautók aránya.

Fellebbeztek az autógyártók

A végleges tilalom nagy csapást mérhet a német autógyártókra. A következmények közt szerepelhet a gépjármű-viszonteladási árak csökkenése, valamint a bérleti szerződések költségeinek emelkedése. Az érintett német államok, ahol erős az autógyártók és beszállítóik befolyása, fellebbeztek a döntés ellen. Habár az autógyártók jelentős összegeket költöttek a dízeltechnológia fejlesztésére az elmúlt években, a statisztikák máris bajt sejtetnek:
a három évvel ezelőtti 48 százalékos dízelüzemű járművek piaci részesedése 39 százalékra esett tavaly.
A dízelautók eladásának zuhanását egyelőre kedvezményekkel próbálják ellensúlyozni a szalonokban. 

A Fiat-Chrysler máris bejelentette: leáll a gyártással

A Fiat-Chrysler (FCA) 2022-től már nem árusít dízelüzemű személyautót a Financial Times értesülései szerint. A döntést hivatalosan június 1-én jelenti be az cég elnök-vezérigazgatója. A vállalat döntése mögött részben az állhat, hogy egyre csökken a dízelautók iránti kereslet.